HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 tankar ang projektarbete
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

antons
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:03:53  Show Profile Send antons a Private Message
hej alla, snart tvingas jag välja någonting att syssla med som "projektarbete" på 100 gymnasiepoäng (100 timmar) och jag undrar om det skulle gå att bygga en sub. (eller annan högtalare men jag antar att sub är lättast att göra)

har begränsade kunskaper inom hifi men kommer nog klara tillverkningen av själva lådan osv bra.

vill gärna ha tips/råd/synpunkter/egna erfarenheter etc, gärna länkar till folk som byggt egna.

tacksam för svar

------------------------------------------------

sitt kvar, gör ingenting, andas, gör ingenting....gör......ingenting

------------------------------------------------

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:08:38  Show Profile Send DIYamps a Private Message
mitt råd är skaffa programmet ProBox 2000, jag har det progget och tycker det är bra, har även en delningsfilter beräkningsdel gör du ser delningen på ett diagram och alla komponentvärden, i detta prog kan du designa subbor från små slutna till stora trekammarlådor, trekammarlådorna och vissa andra verkar bara funka på vissa element dock.
Go to Top of Page

antons
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:25:33  Show Profile Send antons a Private Message
tack för rådet......ska kolla progget!

måste först söka efter det så någon kan gärna skicka länk för nerladdning ifall att jag inte hittar

------------------------------------------------

sitt kvar, gör ingenting, andas, gör ingenting....gör......ingenting

------------------------------------------------
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:56:59  Show Profile Send haffe a Private Message
Kan bli en aning jobbigt, om de inte har ändrat reglerna. Är de petiga så måste du förklara varför du valde just den konstruktionen och inte en annan, varför du valde just det elementet o.s.v..
Go to Top of Page

antons
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/03 :  19:07:29  Show Profile Send antons a Private Message
haffe menar du probox2000 eller menar du för själva projektet?

------------------------------------------------

sitt kvar, gör ingenting, andas, gör ingenting....gör......ingenting

------------------------------------------------
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/03 :  19:13:55  Show Profile Send haffe a Private Message
Själva projektet.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/03 :  19:33:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
En tjej jag känner gjorde en ringbrynja som projektarbete (det var iofs 10 år sedan). I jämförelse med det är nog en sub inte så dumt.

Jag tycker det låter som ett bra projekt, särskilt om du kan skriva ut lite diagram från programmet du använder för att simulera subben, då kan du ju motivera val av element/låda genom att hänvisa till diagrammen ("element A gav en -3 dB punkt vid 35 Hz medan element B rullade av först vid 32 Hz, eftersom målet var minst 33 Hz valde jag element B").
Och kom ihåg den gyllene regeln när man skriver en rappport: Diagram imponerar alltid.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/03 :  20:26:14  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Vad är det för fel på en ringbrynja? Det lär ju vara enormt svårt om man gör en sådan för hand.

Tänk bara på att projektarbete helst ska ha något med linjen att göra. Lärarna vill oftast också ha en teoretisk del inlämnad. Håll en loggbok på allt du gör, som om allt skulle gå åt helvete så kan du endå få ett bra betyg. Det är inte slutresultatet utan vägen det som är det viktigaste.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/03 :  20:47:58  Show Profile Send DIYamps a Private Message
antons, vilken linje går du ?
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/02/03 :  21:11:03  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Jag byggde en sub som projektarbete.. bifogade en 15 sidig "tining" om allting som hadde med suben och subbar att göra och fick ett klockrent MVG.. + att subben lät bra
sitt och simulera lite i tex WINISD eller om du har tillgång LSPCad, man lär sig mycket på det..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/03 :  22:24:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
zie: Jag håller med om att det nog är svårt, vad jag menade var att om en ringbrynja kan ses som lämpligt (och relevant) projekt när man läser natur så är nog inte en sub sämre (oavsett vilket program man läser).
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/02/03 :  22:58:55  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Kan meddela att en ringbrynja inte är så svårt att göra det tar bara lite tid.

Jag hjälpte en kompis att göra en när vi var i 12års åldern. Man kunde köpa säckar med ringar på något museum nånstans så han gjorde det.
Blev ganska bra, Heltäckande "tröja" men som sagt det tar tid :)

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/03 :  23:29:29  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Antons:

Jag byggde en satellithögtalare som projektarbete på gymnasiet för fyra år sedan och jag läste natur-teknisk. Blev en bibba på +40 sidor med massa teori, speciellt filterdelen! Fick MVG.. Så gör du en sub slipper du hela kapitlet/teorin om filter! Eller du kanske får göra ett LP filter? Men det är ju inte så svårt/blir inte så mycket teori som för ett tvåvägsfilter.

Själv använde jag LspLAB för mätningar och lådsimulering och LspCAD för filtersimulering. Tycker lådsimuleringen för LspLAB är mer tillförlitlig än den i LspCAD. Har aldrig prövat ProBox 2000 så det kan jag tyvärr inte jämföra med/säga något om.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2004/02/04 :  01:52:31  Show Profile Send tengil a Private Message
Jag är faktiskt oxå inne i denna riktning.. DIY högtalare som projektarbete.. Varför inte? Många byggen är redan väldokumenterade så man kan få inspiration till upplägg osv, via att kika på kul projekt på internet..

Hellre lägga 100 kärleks-timmar på att bygga och lära mer om högtalare, än att.. ja ni fattar vad jag menar.. '

Sitta och leta element på lektionerna låter i mina öron inte fel.. Disponera projekt-tiden i garaget eller i någon slöjdsal man kommit i kontakt med!!

Dessutom lrä man ju få en del spons av föräldraskapet! Kan bli ett par fina frontar för min del! (Behövs verkligen snart!)

det finns en killa här på fomumet som gjort en hemsida av sitt projektarbets-bygge, vad jag minns.. seriöst och snyggt!
Go to Top of Page

antons
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/04 :  17:05:46  Show Profile Send antons a Private Message
jag går natur inriktning natur.....tack för alla svar, än en gång lysande respons från hififorum.nu

------------------------------------------------

sitt kvar, gör ingenting, andas, gör ingenting....gör......ingenting

------------------------------------------------
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/02/04 :  22:07:45  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ska också gå natur natur(ska välja om ett par veckor, dvs jag går i 1:an) och funderar på något liknande, men då blir det nog trevägs golvare, förmodligen med två separata lådor och externa filter. Kanske om man kunde bygga nån förstärkare till det hela också, det vore trevligt!
Eller så har jag för höga ambitioner, äh man har ju ett och ett halft år på sig att planera!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/02/04 :  22:58:37  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Här har ni en till som planerar att bygga högtalare som projektarbete .

Jag Läser natur-natur och går i 2:an...


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000