HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Angående Hfls-1 filtret
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/04 :  05:43:55  Show Profile Send krorre a Private Message


Kolla på bilden. Om ni kollar på spolen längst upp till vänster så står den upp. Jag vet att det är viktigt. Min spole står också upp, men jag har snurrat den ett kvarts varv, så att spolens centrala genomgående hål går uppifrån och ner/nerifrån och upp. Man kan också förklara det som så att spolens trådar går i sidled på mitt filter. Spolen på bilden sitter så här: I

Min sitter så här: -

Det är okej hoppas jag, det viktiga är väl att den står upp?

Om ni kollar på bilden igen. Kablarna till terminalen. Den undre som sitter mellan spolen och kondensatorn. Ska den gå till + eller -?

Diskantens kablar. Den övre (som sitter mellan en spole och ett motstånd) ska den gå till + eller -?

Bas/mellanregistrets kablar. Den vänstra (som också sitter mellan en spole och ett motstånd, till höger om diskantkabeln jag just talade om) ska den gå till + eller -?

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med dessa elementära saker. Filterschemat kan jag inte tolka

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/04 :  08:01:05  Show Profile Send subside a Private Message
quote:

Filterschemat kan jag inte tolka



Något som funkar för mej när det gäller att tolka filter är att tänka att alla linjer mellan komponenterna är kablar. Men givetvis vill man ju inte ha kablar mellan varje komponent, så då får man tänka hur komponenterna skulle sitta ihop med varandra om det inte fanns kablar, eh hoppas du förstod det där.

Kan tyvärr inte hjälpa dej med frågan du egentligen ställde :(

Edited by - subside on 2004/02/04 08:04:51
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:38:30  Show Profile Send mjon a Private Message
Tycker det ser ut som att blå kablar är + och vita -. Har även för mig att Supra-kablarna är märkta så, dvs blå är +.

/ Magnus
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:44:21  Show Profile Send UrSv a Private Message
Krorre:
För att inte röra ihop det med var saker finns så har du ju kopplat extremt pedagogiskt med färg som ledning (!). I ditt fall är alla ljusblåa kablar plus och alla vita minus. Enkelt. Påminner starkt om artikelns filterbild tycker jag...

För spolen så funkar det lika bra med det hållet. Det viktiga är att den inte har en orientering som sammanfaller med den andra spolens.

Edit: Skriver visst på tok för långsamt...

Edited by - UrSv on 2004/02/04 09:47:46
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:03:09  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej!

Det är jag som är skyldig till det där filtret. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21105&whichpage=5 (lite längre ner på sidan)

Helt rätt observerat, blåa kablar är + och vita är -.

Det liknar/är en kopia av filtret i artiklarna. Jag är ingen kung på ellära så jag tänkte att det var bäst att härma något som funkar.

Fick en liten fundering kring Krore:s fråga om hur man ska vrida spolar i förhållande till varandra när jag satt och kollade på bilden.

Om ni kollar noga på bilden så står det "FRAM" utefter vänstra kanten på filterplattan. Filtret sitter mycket riktigt så i lådan med den kanten framåt. Filtret sitter alltså fast i botten på lådan.
Som jag har placerat den lilla spolen så är den ju vriden i förhållande till den stora. MEN den är ju orienterad likadant som spolen i baselementet vars magnet faktiskt hamnar ganska nära den här spolen. Har det någon betydelse? Om det har det så är krorre inte ute och cyklar med sin fråga, eller hur.

Någon som vet?

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:22:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag vågar påstå att det inte spelar någon märkbar roll.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/04 :  18:54:25  Show Profile Send krorre a Private Message
Pegul, kondensatorn längst upp till höger, är det den på 10uF som sitter där?

Edited by - krorre on 2004/02/04 19:48:24
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:38:19  Show Profile Send DIYamps a Private Message
snacka om att supras 4kantiga kabel ser konstig/lustig ut
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:53:24  Show Profile Send knoxville a Private Message
Pegul: Jag har ställt samma fråga flera ggr tidigare och PAC (eller var det Epkpeng kanske) sa att han inte visste om det påverkade ljudet. Han menade dock på att den inte kan vara speciellt bra. Min lilla spola ligger typ 0.5-1 cm från magneten på basen..du kanske har större avstånd än det.

Jag tänker iaf bygga om mitt filter i sommar (åker jorden runt om någon vecka, så jag ids inte börja mecka med det nu)

Kommer förmodligen dela på filtret och sätta diskantfiltret i toppen av lådan och basens filter i botten (allra längst bak) Detta borde fixa eventuella störningar från magneten och spolen på basen.

/Knoxville

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000