Author |
Topic |
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 17:12:23
|
Min referens är min hjärna och hörsel. Jag känner igen ljudet av en fiol eller ett piano utifrån mina personliga erfarenheter. Det finns inget objektivt sätt att fullständigt beskriva en ljud eller musikupplevelse. Men det går att närma sig verkligheten vilket naturvetenskapen är till för. Dom som bygger mikrofoner och mixerbord och bandspelare tex. |
Hifiarkeologen |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 17:13:22
|
Vad i hela friden - är alla överens eller? |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 17:23:17
|
Nej, nej, för tusan, epkpeng! Hur skulle det se ut? Jösses! Får jag inte dissa nån mår jag inte bra.;) |
Nicke the Rocker |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 19:07:33
|
Håller med Jonas Nilsson. Kul att det inte bara är jag som upplever att verkligheten kan vara väl så vass och påfrestande som en hifianläggning. Oftast hör man ju att folk vill ha anläggningar som låter varmt och luftigt "som i verkligheten".
Att inspelade cymbaler ibland låter vassare än i verkligheten gissar jag beror mycket på det här med närmickning. Samma sak med kraftiga s-ljud på sången. Jag har själv experimenterat en del med olika mickavstånd och korta avstånd ger helt klart den här effekten. |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 22:01:23
|
Har väl aldrig förstått varför man närmickar en trummis En sångare/sångerska kan man alltid laborera med. Har hon/han lite "pipa" så är det en klar fördel om dom inte försäker svälja micken utan 0,5-1,5 meter tycker jag har givit bra resultat (obs! studio). |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 22:48:11
|
Jonas N
På vilken nivå ni spelar eller hur fina instrument ni har vet jag ingenting om men du får ursäkta, jag tror inte att du eller dina släktingar är världsartister eller har svindyra stradivarius violiner eller dyl. Glöm inte heller att instrumenten avlyssnas på lite avstånd när man inte är med i orkestern så att säga.
Men visst du har en poäng att verkligheten kanske inte alltid låter bäst i alla fall.
|
Edited by - qsecofr on 2003/11/28 23:15:45 |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:13:57
|
Jonas S? Är det jag? Hittade ingen Jonas S i tråden. |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:27:16
|
"På vilken nivå ni spelar eller hur fina instrument ni har vet jag ingenting om men du får ursäkta, jag tror inte att du eller dina släktingar är världsartister eller har svindyra stradivarius violiner eller dyl."
Fårstår inte vad det har med saken att göra |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:29:06
|
Nu pratar vi mycket om inspelningsteknik och det är bara att erkänna: Det är sällan man suttit närmare en musicerande ensemble än 3-5 meter, oftast längre ifrån. Vad man ev. skulle höra i detaljer om man kom så nära som 1 meter eller 1/2 meter ifrån en sångare eller musiker är ju svårt att säga, fler ljud kanske skulle bli vassa eller väsande, vad vet jag. Men i normalfallet tycker jag att verklig musik är varmare, mer kroppslig och mer inbäddad, men med detaljer, än vad de flesta anläggningar kan återge. Givet nu ett normalt lyssningsavstånd där instrumenten smälter samman till en enhet, och inte där man sitter så nära ett instrument att det alltid hörs i förgrunden, och mer eller mindre intar en solistroll så att säga. Det är ju bara vad man annat i så fall, inspelningstekniken har stor betydelse och resan från det autentiska börjar redan där. Trots allt sitter man ju normalt en bit ifrån en enseble inte mitt i, detta avgör givetvis ens lyssnigsförhållande och erfarenhet. |
Bravo |
Edited by - Bravo on 2003/11/28 23:49:27 |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:31:35
|
Och nej, jag är ingen världsartist på sax (och kommer aldrig att bli), och i vilka symfoniorkestar/kammarorkestrar min syster har spelat/spelar i finner jag fullständigt meningslöst att kommentera här. Likaså kvaliten på instrumenten....... |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:42:26
|
Givetvis har avståndet betydelse Bravo. Det lär inte låta speciellt hårt på 400 meters avstånd Det avstånd man får ha som referense, är väl avståndet man tror sig uppfatta på inspelningarna man har hemma Allt från 3-4 meter (vissa trubadurinspelningar) 5-15 (jazztrios mm) 20-35 (symfoniorkestrar) OBS!! Grov uppskattning av mina skivor i min anläggning |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:51:53
|
Håller med "Jonas Nilsson", referensen blir normalt lyssningsavstånd där ljuden i normalfallet bildat en harmonisk enhet, men gärna från en optmal VIPplats när jag nu inte behöver trängas med massor av andra åhörare. |
Bravo |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:54:58
|
Det är visst relevant om du påstår att det låter sämre i verkligheten, nog om det, apropå olika instrument koll a in detta.
http://pianoforum.net/pfhtml/steinwayorboes.htm
Kul parallell till hifi fast gällande ”the real thing” , folk verkar ha lika olika åsikter som på detta forum.
|
Edited by - qsecofr on 2003/11/28 23:55:18 |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 00:06:26
|
Det är klart att jag hör skillnad på alla olika saxofoner/märken jag ägt genom tiden, men tror att det är många som inte hör klangskillnader mellan en på 10´ eller en på 30´ i ett blindtest. Det är ju inga drastiska skillnader, inte hårt/kallt till varmt/mjukt Det är mer en känsla/klang som stämmer överens med sitt spelsätt/personlighet, man trivs ihop helt enkelt. Och här kan vi prata märkestrogna........ |
|
|
Topic |
|