HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudplacering och ev uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2003/11/28 :  14:24:55  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Sitter på följande system

Rotel RDD-980 (transport)
Oehlbach XXL7 Digitalkabel
Rotel RDP-980 (Ljudprocessor/dac)
Ohelbach NFS214 Signalkabel
Rotel RC-980BX (försteg)
Någon HomeHifikabel
Rotel RB981
Supra 3.4/s (2x1.2m)
Audiovector M3


I mitt rum kan jag inte få till ljudet alls
På vissa ställen har jag mt bumlig bas på andra ställen nästan inen bas alls
Har flyttat runt dem i felar dagar och provat

Rummet är kanske 5-6*2.5-3m
kortsidan har balkong och ett stort fönster i motsatta kortväggen finnse en dörr till sovrummet
På ena långsidan finnes dörr mot hall
(sitter nära dörren mot sovrummet)

Kortsidan mot sovrummet är av mjukare porösare matreal eftersom man kan lätt spika o skruva i den väggen
övriga väggar är av betong

Hur ska man bära sig åt ?

Fråga 2
Vad är den svagaste länken i mitt system och vad ska jag uppgradera till /förslag

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:22:40  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Jag ska nog införskaffa soundcare superspikes
underlättar nog flyttning och lyssning
sedan kommer de upp en bit till från golvet vilket kanske gör det mer behagligt då det känns som om man måste halvligga för att få diskanten i öronhöjd

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:53:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog byta ut din suprahögtalarkabel till nått mer matchande ditt system. Nu kommer nog detta inte att lösa dit nurvarande problem, emn du kommer få ett bättre ljud överlag...

Testa med nya fötter, det kan ofta bli klart mycket bättre..Jag la en tjock betongplatta under mina stativ och fick en fastare och mer kontrollerad bas som kändes som den gick lägre ner, men det kan nog ha varit för att det blev rent kvalitativt bättre...

/Martin
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:59:00  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Försök skaffa mds testskiva så bl.a. innehåller frekvenssvep 20-20000 hz. Med hjälp av den hör du enkelt var dina resonanser och eventuella utsläckningar finns i ditt rum. Försök sedan placera högtalarna där du upplever frekvenssvepet som mest jämt med så lite resonanser som möjligt. Den skivan har hjälpt mig en hel del, problemet är bara att den också visar hur otroligt mycket rummet förstör frekvensgången, därför är det oftast nödvändigt att skaffa absorbenter och diffusorer för att få till ljudet bra. Fast man kan komma en bit på vägen genom att möblera ordenligt och har ordentligt med tjocka mattor på golvet framför högtalarna för att dämpa bort högfrekventa reflexer. Försök att inte ha lyssningspositionen för när mitten av rummet då det oftast är där som utsläckningsproblemen är som mest påtagliga.

Mvh,
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/28 :  17:08:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Rent allmänt:Om rumsledderna är lika eller multiplar av varandra, så kommer dom att alstra rumsresonanser i samma frekvenser, vilket förstärker problemen med rumsresonanser.
Det märks genom att visa bastoner framhävs väldigt.
I rum med betongväggar har man väldigt dålig basdämpning, vilket leder till bumlig otydlig bas, eftersom du inte bara hör den bas som produceras just i detta ögonblick, utan även bas från förra takten, och takten innan.
Det blir en väldig massa bas som kastas runt i rummet och grumlar ljudet.
Det är inte lätt att dämpa bas, porösa skivor på väggar eller mattor dämpar ingen bas.
Ska man dämpa så krävs mycket mineralull i rumshörnena placerad en bit ut från väggen. Fult är bara förnamnet.
Det finns dämpare att köpa som dämpar bas.
Tubetraps och s.k. helmholtzresonatorer.
Här ser du tubetraps som Balance i Jönköping säljer:


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/11/28 :  19:12:39  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
hifirocker (eller nån annan som vet): var skaffar man mds testskiva?

No hay banda
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:26:32  Show Profile Send Twilighter a Private Message
köpte spikes o bytte ut känns någt bättre än med originalspikes samt mkt lättar att flytta på dem

ja vart hittar man den skivan

Hmm skulle äen önska en mer påtaglig tyngd i basen
den är ganska slank just nu

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:36:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det här är ett klassiskt exempel på ett rum som behöver lite akustikhjälp i form av absorbenter och eventuellt diffussorer. Absorbenter finns det massor med recept i DIY avdelningen som du bygger för en mycket liten penning och som kommer att göra under. Kolla in tråden som "Pelle" startade, där får du mycket hjälp.

När du gjort jobbet kommer din ojämna bas att försvinna, du kommer att få mer och bättre bas, fler detaljer etc etc etc

Tyvärr finns det ingen genväg som gör att man slipper, rummets fysik går liksom inte att ändra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/29 :  00:06:03  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Dr Fre:

Jag åkte till min lokala mds-handlare och köpte skivan direkt i deras butik.
Med du kan säkert beställa den från deras hemsida också: www.mds.se
Jag hittade dock inte den testskivan jag ville ha på deras hemsida, men det var ett halvår sedan och de har säkert fått in nya ex. nu igen.
På deras hemsida kan du också se vilka orter i Sverige som de har butiker i, så med lite flyt kanske du kan köpa skivan direkt i din närmaste butik.
Skivan innehåller lite små & gott, lite olika typ av musik. En hel del spår lär visa vilken baspotential din anläggningar har! Förutom alla olika frekvenstester och frekvenssvep finns det även fastest och stereobalans test.
Ett ovärderligt redskap vid fintrimning av anläggningen, jag tror jag fick betala 140:- för skivan.

mvh,
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2003/11/29 :  00:13:59  Show Profile Send Twilighter a Private Message
länken var tom

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000