HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika filosofi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/11/26 :  11:06:13  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Olika filosofi?

Jag har alltid lika roligt när jag läser olika insändares skilda uppfattning vad som är bra eller dåligt.

Det som förvånar mig är att så många har en rent subjektiv inställning till Hifi.
Vad menar jag med det, jo alla dessa som har modern icke akustisk musik som referens för om det låter bra eller ej.

Problemet ökar när halv kassa inspelningar används som ljudreferens.

Enligt min mening så är det lönlöst att göra på det sättet. Eftersom diverse färgningar av ljudet kommer att få olika anläggningar och inspelningar att låta bättre eller sämre rent subjektivt. Detta har ingenting med att göra om det låter som skivan är inspelad.

För min egen del är det klassisk musik som är den naturliga akustiska referensen. Låter den levande och verklighetstroget så är anläggningen Neutral och återger bara musiken från källan, den varken lägger till eller drar bort. Detta får jag med mig till all den moderna musiken jag lyssnar på. Jag inser att det är svårt att anamma denna filosofi om man inte har någon rent akustisk musik i sin lyssnings repertoar men problemet kvarstår. Ljudet anpassas efter ens favoritskivor och inte efter verkligheten.



Edited by - qsecofr on 2003/11/26 11:47:56

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/26 :  11:51:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Amen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  11:56:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det är många som inte riktigt vet hur musik SKA låta.... neutrala röster är oxå ett sätt att veta om det är nått bra man lyssnar till, dom hör vi ju dagligen och borde hganska lätt kunna märka om det är naturlig eller ej...
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/26 :  12:09:18  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag klassas väl inte som Hifi-nörd eftersom jag inte eftersträvar ren transparans i min anläggning. Jag brukar använda mina favorit skivor som referens(vilket iofs innehåller en del akustisk musik), då vet jag att anläggningen spelar min musik rätt.
Om jag skulle använda musik som jag inte gillar eller lyssnar på som referens så skulle ju anläggningen inte vara anpassad för mig.

För mig är det viktigare att kunna njuta av musik på ett behagligt sätt än på ett "Hifi korrekt" sätt.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:26:03  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Amund jag tycker du har missat lite av poängen i mitt inlägg, jag eftersträvar absolut bara att återge musik.

Det är raka motsatsen till traditionell Highend HiFI . (Vilken affär man går till brukar ge en bra fingervisning för hur man ser på saken. Jag handlar på Radiolagret i GBG)

Vad gör du när du köper en ny skiva med bra ljud som blir sämre tack att du har medvetet färgat ljudet för att passa dina gamla skivor ?


Edited by - qsecofr on 2003/11/26 13:28:29
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:38:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag älskar nästan all musik och har massor med kompisar som spelar, flera är professionella musiker. Min dotter och min
fru sjunger och min son spelar trummor så jag har absolut inga problem med att ha en referens - därav min signatur.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:40:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har alltid sedan jag började läsa på sidan här undrat hur folk kan veta att den och den produkten färgar si och så, den produkten är verkligt transparent och den gör så...

Hur VET folk hur det verkligen ska låta, har egentligen ställt den frågan förut men inte fått svar.

Förövrigt gör jag som var det Amund, spelar mina favoritskivor och lyssnar på förändringar på dem då jag provar något nytt.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:40:33  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Röster är ett utmärkt bra exempel på en levande naturlig referens som dessutom alla känner igen.




Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:49:20  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Mangew om du läser vad jag skriver längst upp så är menar jag att det bara finns absoluta referenser för akustisk musik. Det är inte fråga om att det låter exakt som om man var där live utan att en flygel låter som en flygel osv. Därför går det ganska enkelt att ha en referens till verkligheten.

Som exempel åt andra håller kan jag ta en av mina favoriter, Depeche Mode. Deras musik har sedan Music for the masses (1987) haft ett mycket bra ljud. Om det låter bättre eller sämre på den ena HiFi anläggningen eller ej är en fråga om smak. Det finns ingen sanning. Dessutom tycker jag att man får ett musikaliskt njutbart ljud vid en mycket lägre ”hifi” nivå.

Edited by - qsecofr on 2003/11/26 13:50:48
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:57:39  Show Profile Send Amund a Private Message
qsecofr: Sorry om jag var lite oklar i mitt inlägg, jag brukar vara det tyvärr

Jag menar så här, jag har en ganska bred musik smak, så för att nått ska låta riktigt dåligt så måste det nog bli Metal eller Techno.
Jag har nog inte färgat den så mycket så att jag oroar mig för att nästa skiva som köps in ska låta dåligt.

Som referens kan jag inte använda klassik musik eftersom jag inte lyssnar så ofta på det. Då funkar det bättre med en favorit skiva, gärna en lite komplex skiva/låt som jag lyssnat mycket till och hör därför lättare förändringar.
Men att efterstäva transparans bara för att "det är så det ska vara" gör jag inte.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:37:19  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Amund

Jag säger inte att det ena är rätt och det andra är fel. De flesta gör säkert som dig men. Då får man dock leva med att man anpassar ljudet efter vissa skivors fel och brister.

Som kanske inte är samma som man vill ha för nästa uppsättning skivor osv.

Edited by - qsecofr on 2003/11/26 14:42:25
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:48:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Konstigt det här om akustisk musik eller inte jag har dock inte några sådana tankar utan jag strävar efter att få ut så mycket det bara går med vinylspelare. Oavsett om det är en inspelning från 50-talet, Depeche Mode eller vad jag lyssnar på för stunden, tror jag att det är den totala bilden av vad man lyssnar på. Det är trots allt ens egen musiksmak som styr och för min del inte någon annans. Lite flummigt!!
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:02:11  Show Profile Send nin a Private Message
qsecofr, Förstår dina tankegångar och håller med i mkt. Men saken är att det finns olika sätt att se vad som är neutralt ljud. Du säger att det är neutralt ljud om det låter som verkligheten. LTS verkligheten är att neutralt ljud är när skivan återges exakt som den låter på skivan, något som jag anser inte låter som levande musik. Så vi kommer ju fortfarande fram till att vi alla föredrar olika former av färgningar.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/26 :  18:48:29  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Hur VET folk hur det verkligen ska låta"

Det vet de för det mesta förstås inte. Det är ju svårt att veta hur det lät i studion om man inte var där. När det gäller akustiska instrument som spelats in i syfte att låta naturligt (t.ex. mycket klassisk musik) kan man ju i viss mån använda riktiga akustiska instrument som referens. Annars kan man försöka minimera felen i återgivningskedjan, d.v.s. sådant som man säkert vet inte fanns på originalinspelningen (distorsion, rumsresonanser, tonkurvefel o.s.v.).
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/27 :  01:44:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag håller helt med "qsecofr" i att endast akustiska instrument kan utgöra mallen för hur det skall låta om vi vill att det skall låta naturligt.
Jag väljer ordet naturligt i stället för neutralt för det för med sig andra komplikationer.
Givetvis hjälper det inte att lyssna på en teorb och försöka få en uppfattning om denna om man aldrig har hört en teorb i verkligheten, det måste vara välkända instrument och röster man hör för att kunna jämföra med verkligheten.
Här är mätningar inte till nägon större hjälp eftersom förvrängningen av verkligheten börjar redan med inspelningen.
Vad man får ut i andra ändan vid högtalarna är förhoppningsvis något man kan känna igen.

Ur musikaliskt perspektiv kan inte nog understrykas hur vilktig jämförelsen med riktiga instrument är, de är ju de sistnämda som är den levande klangen och inte tekniken mellan dessa in och- ut- gångsvärden.
Problemet med att jämföra med något annat än verkliga klanger som man känner till är ju att man endast kan tycka, tro eller gissa sig till hur det kan tänkas låta.
Ett instrument som vi vet hur det faktiskt låter kan vi dock relatera till och jämföra med.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/11/27 19:54:59
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/27 :  15:50:15  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Jag håller helt med "qsecofr" i att endast akustiska instrument kan utgöra mallen för hur det skall låta om vi vill att det skall låta naturligt.



Ja, jag håller med dig. Men det betyder också att skivan inte är mallen eftersom jag tror inte skivan låter som verkligheten. :)
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/27 :  16:42:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
HiFi står ju för High Fidelity. Det brukar översättas till "Hög trovärdighet".

Men här efter (någonstans) går nog meningarna isär.

Hifi säger ju inget vad det är "hög trovärdighet" mot.

Här är väl två tolkningar redovisade i inläggen ovan; trovärdig mot:
* signalen (/musiken) på cd-skivan
* hur jag tycker att mina skivor bör låta, dvs inspelningarna låter som jag tycker opera, blues, akustisk osv skall låta.

Vad tror ni? Har ni tänkt på denna vinkling? Är jag ute och cycklar?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/27 :  17:35:45  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Jag håller helt med "qsecofr" i att endast akustiska instrument kan utgöra mallen för hur det skall låta om vi vill att det skall låta naturligt.


Det finns faktiskt mer

I filmens värld!

Vi vet alla hur det låter när man stänger en bagagelucka, smäller en dörr, en bil bromsar, en våg slår mot båten, en unge skriker, en hund skäller, åka tunnelbana, gå på stureplan m.m.

Några sak som jag ofta reflekterar över är:

1)att så många referensanläggningar har så mycket "luft". Inte tycker jag det låter "luft" (eller skarpt) om ovannämnda ljud i verkligheten - snarare tvärtom - i verkligheten finns det massor av detaljer men de låter inte luftigt.

2)Det känns i magen när man spelar på en bastrumma. Det är dock ytterst få anläggningar som går under 20 Hz. Det kan låta bra ändå men som i verkligheten blir det inte. Detta går dock inte att uppnå utan rumkorrigering eller akustisk behandling.

3)Viktiga parametrar för att det skall låta verkligt är dynamik och stereobild. Utan detta så kan det låta bra och man stampar gärna takten men känslan av att någon står framför dig uppnås inte.

Självklart finns det oändligt antal andra parametrar men just dessa har spelat mig spratt i mitt sökande efter verkligt ljud.

Vissa säger kanske att det inte går att använda Dolby Digital för att avgöra en anläggnings kvaliteter. Många av de ovan nämnda kriterierna går dock alldeles utmärkt att avgöra med de flesta filmerna.




/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:05:02  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Vi vet alla hur det låter när man stänger en bagagelucka, smäller en dörr, en bil bromsar, en våg slår mot båten, en unge skriker, en hund skäller, åka tunnelbana, gå på stureplan m.m.

Nu är dessa ljud mer ofta än sällan artificiella (tillsatta i efterhand).

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:21:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
att så många referensanläggningar har så mycket "luft". Inte tycker jag det låter "luft" (eller skarpt) om ovannämnda ljud i verkligheten - snarare tvärtom - i verkligheten finns det massor av detaljer men de låter inte luftigt.

Margaux, jag förstår exakt vad du menar. Svårt att hitta riktigt bra diskanter som låter
helt äkta. Banddiskanter är fantastiskt bra på detta, de "väser" inte. När man
lyssnar på en person som sjunger hör man inget konstigt väsande, bara sång.
Hur låter applåder? Cymbaler?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:04:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
I princip leder mitt resonemang till din kommentar:

quote:
Men det betyder också att skivan inte är mallen eftersom jag tror inte skivan låter som verkligheten.


Redan inspelningen förvränger som sagt.

"epkpeng" har en klar poäng här, utan tvekan är troheten främst riktad mot den tekniska anläggningen eller musiken i verkligheten så får vi olika svar.
Gäller det trohet mot en inspelad signal så inser man ju rätt snart att redan där finns en förvrängning av verkligheten.
Det innbär att gäller troheten det inspelade materialet så blir svaret ett annat än om man söker någon form av musikalisk verklighet.
Ibland kan det vara så bra givetvis att de ligger nära varandra men oftast inte.
Kanske är detta en förklaring till att perfekta mätningar sällan ger det perfekta ljudet, man söker helt enkelt två olika verkligheter.

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:12:51  Show Profile Send matså a Private Message
Fast i mina högtalare så låter det som man gick i Manhattan när det egentligen är Stureplan man går på.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:14:30  Show Profile Send matså a Private Message
Går en bastrumma under 20 hz? Man kan ju lokalisera vad ljudet kommer ifrån.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:14:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är det en uppgradering "matså"?

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:15:40  Show Profile Send matså a Private Message
Nej, visserligen har jag en av världens bästa bakhögtalare, men. Apropå uppgraderingen. Men vi kan nog diskutera detta tills vi blir tokiga och gamla. Vad jag förstår så finns det dyra anläggningar som inte visar upp tex hur en trumpet låter i verkligheten. När jag var ung dum (tja det är jag ju fortfarande) och grön så trodde jag på fullt allvar att alla anläggningar som kostade över 15 tkr framförde verkligheten. Man har växt mina vänner

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/11/27 20:18:43
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:28:39  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Bravo:
quote:

"epkpeng" har en klar poäng här, utan tvekan är troheten främst riktad mot den tekniska anläggningen eller musiken i verkligheten så får vi olika svar.


Kul att du håller med mig i min synpunkt.

Som jag ser det är det denna lilla nyans av tolkning av HiFi-begreppet som gör att det finns (minst) två läger där jag tycker LTS får representera det ena.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000