HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Insnöade eller? Framtiden är DIGITAL för alla?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:55:25  Show Profile Send s60761 a Private Message
Hur är det på forumet tror ni på den framtida "digitala eran" med så lite förluster som möjligt?

Snart är de flesta slutstegen digitala. Ja till och med högtalare kommer med digitalanslutning där resterande görs av tillverkaren, som således kan styra ljudet dit han tänkt sig..

För ni tror väl inte på analoga signaler Hur skulle det se ut om medelandet var analogt som skickades från Australien till Sverige det skulle inte vara läsbart... Eller se det så här koppla en skivspelare till en analog ledning som går ifrån Swe till Australien med alla störningar osv på vägen oj oj oj hur skulle resultatet se ut Koppla istället en CD (digitalutg givetvis) till digitallina och njut av musiken nere i Australien med samma kvalitet som direkt ur mastringen.....

Hallå vakna upp eller är ni INSNÖADE vinyletusiaster????

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:59:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag vill inte skicka ljud till Australien. Det räcker så bra som det är.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:04:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja du får väll tro det om du vill s60761, men idag så har tex rörförtäskare ett uppsving som är rejält om man ser till hur gammal tekniken är...
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:16:18  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag ser inget motsattsförhållande i detta?
Vinylskivorna är analoga och måste därför "avkodas" analogt (RIAA förstärkare/filter), sen kan ljudet digitaliseras, om man önskar det.
Sedan finns det fördelar med en helt digital ljudkedja. Att musiksignalen digitaliseras så nära instrumenten/mikrofonerna som möjligt. Men det är oxså viktigt att denna digitaliserade signal hanteras "riktigt" utifrån ljudkvalité, med tanke på jitter tex. Om det upstår för mycket jitter i signalen från början så är den förstörd, och kan inte "repareras" senare, oberoende hur bra utrustning man har.

Det finns inte så många leverantörer av Hi-Fi (High-End) utrustning i dag som har en helt digital (obruten) signal kedja från CD (DVD-A, SACD) spelare ända ut till högtalarna. Detta sätt att transportera signalen på kräver aktiva högtalare med inbyggda DAC och DA omvandlare.
Jag känner bara till Meridian som har en sådan lösning (fungerar inte med SACD).

Det öppnas många nya möjligheter med hantering av signalen i en digital domän. Rumskorrigeringar och basmanegement är sådana funktioner som lett hanteras i den digitala domänen.

Din liknelse med att överföra analoga och digitala signaler till Australien,, håller inte. Det upstår kvalitetsproblem med att överföra digitala signaler oxså i realtid.

Sedan kan man ju undra varför LP skivorna (analoga) låter så bra hemma hos mig (på mina analoga högtalare).

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/26 10:22:08
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:59:04  Show Profile Send Aton a Private Message
Enligt obekräftade uppgifter kan alla högtalarkablar med låda på magen dras hela vägen till Australien utan någon som helst signalförlust. Det är därför kablar med lådor på är lite dyrare.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/26 :  11:07:44  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tänk om man skickar en digital signal igenom den kabeln. Då borde det nästan bli BÄTTRE när signalen kommer fram. Kanske är det så den svenska musikexporten fungerar, in med Kalle Jularbo och ut kommer ABBA :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/26 :  11:38:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:07:50  Show Profile Send s60761 a Private Message
Jovisst rörförstärkare, vinylspelare, bandspelare osv. de färgar kanske ljudet trevligt efter tycke och smak givetvis, men är det inte mer korrekt med digitala källor...?

De flesta studios använder digitalteknik ju.

Är det inte meningen att eftersträva hur det lät från början?

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:17:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:26:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
I studios idag använder man även rörförstärkare, rörmickar, masterbandspelare med band, och kolla alla instrument som används, är dom digitala ?!?!
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:37:31  Show Profile Send s60761 a Private Message
(MartinH: I studios idag använder man även rörförstärkare, rörmickar, masterbandspelare med band, och kolla alla instrument som används, är dom digitala ?!?!)

Jovisst artisterna vill ju färga ljudet efter eget tyck och smak.. Men efter inspelningstillfället när produkten är klar. Ja det är då vi ska färga så lite som möjligt eller...

Annars kan man ju börja lira med tonkontroller osv...

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:42:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Och du tror inte digitala produkter färgar !!

"Ja suck vad säger man...."

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:42:53  Show Profile Send Daniel a Private Message
Den stora frågan är givetvis hur jag skall hinna före ljudet till Australien efter jag skickat det. Det får bli ett mycket snabbt flygplan.

Kanske finns det en digitalteleporter iframtiden som omvandlar oss till ettor och nollor, skickar och sätter ihop oss i andra änden. Det kommer säkert inte bli några konstigheter. Vi kommer antagligen att se helt perfekta ut efter vi har skickats digitalt. De sade ju redan på 1980-talet att den digitala teknologin var felfri och perfekt. Då kan vi skicka iväg oss samtidigt som ljudet. Vad jag inte fattar är varför vi måste skicka ljudet till Australien. Jag vill ju vara här och njuta av mina kära analoga LP-skivor.

Våga vara insnöad
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:43:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Digitala artister kanske? Nej ärligt talat, jag har inget emot digitalteknik alls. En vacker dag kommer
det att låta riktigt bra, SACD är ju riktigt anständigt till exempel. Och TacT låter kanonbra, nästan
som en bra rörhäck! Så jag har som sagt inget alls emot att tekniken går framåt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/26 14:45:36
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:53:57  Show Profile Send s60761 a Private Message
MartinH:

Digitala produkter färgar om man plockar ut signalen analogt... Så länge signalen är digital så är den ofärgad...

Signalen är "0" => död (finns inget som heter dödare eller hur).
Signalen är "1" => levande (finns inget som heter mer levande eller hur).

Eller mer noll än noll blir det inte (viseversa).....

Således så länge signalen är digital är den ofärgad eftersom den inte kan ha något mittemellan läge..

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  15:00:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men då borde Meridians Digitala system med inbyggda förstärkare och dacar vara det absolut bästa systemet på marknaden då det inte blir färgat av nånting på vägen ?!?! Men är det så ??

Och visst så kan en ren digitalsignal inte bli färgad i sig själv, men den kan bli förvrängd i kontakter, kablage, omvandlar, filter m.m.

Och om det vore som du säger så borde det inte bli några skillnader oavsett vilken digitalkabel man använder, oavsett vilken transport som används, oavsett vilken digitalutgång eller överföringstyp man använder... Och där är det skillnader !!!

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/11/26 :  15:35:25  Show Profile Send oliver a Private Message
Färga ljud och färga ljud,eftersom låten inte spelas upp i samma rum som den spelades in i så låter det ändå inte exakt som inspelningen oavsett utrustning.Precis allting lägger till och drar av i ljudkedjan.
////////////////// Sven-Åke ////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/26 :  15:53:45  Show Profile Send nin a Private Message
Som sagt, ALLA anläggning färgar ljudet. Att komma och påstå att en "helt" digital anläggning inte färgar ljudet är taget från luften.

Framtiden blir säkert mer digitalt, eftersom "svensson" tror att ordet digitalt är samma som bra. MP3 är ju väldigt bra...not.

Men, jag tror även att analogt lever kvar. Både skivspelare och rörförstärkare säljer mer och mer. Kan berätta att i England så är det BARA skivspelare som ökar i försäljning, CD, förstärkare mm minskar. Bara förstärkare och CD säljer mer än skivspelare just nu. Rätt coolt för ett "dött" format. Och dött och dött, det släpps fler och fler skivor på vinyl igen.

Men som jag tagit upp innan, allt handlar om hur skivan låter. Där är det mastringen och vad man hade tillgång till som avgör vad som låte bäst.
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:03:08  Show Profile Send TiGgR a Private Message
För att kanske få ett slut på denna tråd.....
Kan någon förklara för mig hur det ska komma ljud ur högtalaren med en DIGITAL signal hela vägen???
Känns tryggt med en analog signal som man kan färga efter tycke och smak tycker jag!!
Mvh
/TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:22:58  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
TiGgR: Självklart så måste den digitala signalen omvandlas till analog för att driva högtalaren, men vad som syftades på med Meridians digitala system är att i deras system transporteras signalen digitalt ända fram till högtalaren där den omklockas och skickas till en D/A som analogiserar (heter det så?) signalen innan den skickas till slutsteget som driver högtalarelemantet.

Dvs att signalen hanteras i en digital domän där rummskorrigering, basmanegement och även frekvensdelningen till de olika högtalarelementen sker digitalt. Så signalen blir analog efter att den har frekvensdelats och skickas till slutstegen som driver bas mellan och diskanthögtalarna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:27:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Så igentligen är det systemet inte mer anorlunda än nått annat system med rumskorrigering, grejerna sitter bara på lite olika ställen, men det ser lika dant ut om man ser till komponenterna...
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:39:00  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Men vem vill leva med ett digitalt system?? Kul att köpa ett nytt häftigt försteg och koppla in då!! Det kommer ju sluta med att alla har likadan stereo och alla jagar efter de bästa högtalarna då det bara är där man kan förändra ljudet... Om det är ditåt vi går så kommer HiFi´n att dö ut.. Det ska vara ANALOGT!!!(Men jag har inga LP-skivor eller vinylsvarv..)

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:46:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Näe jag håller med, man blir väldigt låst till dom produkterna man har och kan aldrig laborera själv så man får det ljud man själv vill ha...

Och sen så tycker jag aldrig Meridians förstärkare tidigare låtit lika bra som deras digitala produkter för den delen heller...Men det är min åsikt iof...
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:46:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
MartinH: Ja principen är den samma bara att högtalarkablarna blir extremt korta i Meridian fallet. Och att även frekvens delningen sker i den digitala domänen.

TiGgR: Har du ingen skivspelare, ja då har du missat en del av njutningen med HiFi.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:49:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Något motsattsförhållande finns inte så vitt jag kan se, dessutom är inte de digitala systemen problemfria heller vilket är väl bevisat.
Men framtiden ligger nog av utvecklingsmässiga skäl inom den digitala domänen, men i slutändan skall väl ändå allt bli analogt hoppas jag.
Det blir lite trevligare att lyssana då.....

Bravo
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/11/26 :  18:11:11  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Gillar inte generaliseringarna att digitalt inte färgar och att analogt, vinyl etc automatiskt färgar. Helt fel, beror ju på kvaliten i respektive produkt. Sen att det digitala kommer att utgöra en stor del av framtidens hifi ligger nog mycket i det att det är enkelt att handha för gemene mann, betydligt enklare med mp3 än att fippla med vinylskivor. Själv gillar jag fipplandet med vinylskivor, lite scharmigt.

Kul att vinylen växer. Sen är det ju att förenkla att säga att man inte har förluster med digitalt. Är ju så mycket annat som spelar in också. Sen kan jag tänka mig att det blir billigare för studios när de spelar in att spela in digitalt än att använda dyra breda band ( inte så insatt)

Enklast är ju att använda öronen och avgöra själv, vad ger störst musikupplevelse. Formatet är ju egentligen rätt ointressant.

h
micke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000