HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om Recievers, Nybörjare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/11/24 :  15:03:04  Show Profile Send Sharic a Private Message
Hejsan, Jag heter Niklas och ska precis köpa en reciever, är nybörjare så jag vet inte vad som är bra, men jag har hört att man ska lägga mest pengar på recievern i första hand när man köper anläggning, jag vill ha rätt bra ljud för en okej slant, är inte så himla rik.

Är yamaha bättre än sony och pioneer etc?

Vad tycker ni om:

Yamaha Receiver RX-V640RDS
"Info från onoff"

Högprestandareceiver som är extremt mångsidig utvecklad för att fungera som kärnkomponent i ett högkvalitativt hemmabiosystem. Nyckelfeatures är 6-kanaligt diskret förstärkeri, Yamahas Digital ToP-ART konstruktionskoncept, Quad-Field Cinema DSP och Silent Cinema. Avkodar de senaste ljudformaten såsom Dolby Digital EX, DTS ES 6.1 Discrete, Dolby Pro-Logic II och DTS Neo:6. Hög uteffekt - 6x135W. Lättanvänd och enkel att ställa in.

* 6x135 watt
* optisk digital ingång
* yss-938, världens kraftfullaste chip
* omfattande anslutningsmöjligheter

Låter det bra? den kostar bara 4200

Annars så undrar jag oxå om:

Yamaha Receiver RX-V1400RDS TITAN
"Info från onoff"

Detta är en av Yamahas toppklassade recievers för hemmabio som förser din anläggning med all den kraft och kontroll du behöver för en högkvalitativ ljudupplevelse. 7-kanalig diskret förstärkaruppbyggnad med en uteffekt på 7x170 watt. 7.1 THX Select-certifierad och avkodar givetvis de senaste ljudformaten såsom: Dolby Digital EX, Dolby Prologic II, DTS ES Discrete 6.1 m.fl. Totalt 27 surroundprogram som avkodar samtliga standardiserade surroundljudformat. Utrustad med Direct Stereo Mode för högklassig 2-kanalsavspelning.


Tack på förhand för eran hjälp.

/Niklas


Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/24 :  15:27:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jättesvårt att svara på, Niklas.
Vi vet ju inte vad du har för behov, vad du lyssnar på för musik, hur du prioriterar musiklyssning kontra filmtittande m.m.
Det enda man med säkerhet kan säga är att vanliga stereoförstärkare i den prisklassen låter överlägset bättre jämfört med hemmabiorecievers i samma prisklass.

Inget hindrar dig att koppla en vanlig stereo till TV-apparaten.
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:41:44  Show Profile Send Sharic a Private Message
okej okej :) men jag lyssnar på Heavy metal och techno etc. Jag prioriterar musik framför tv...

Men om vi säger såhär då, Jag har 10 000 att lägga ut på anläggning, vad är bra för mig då? alltså nått som är värt pengarna, hur mycke ska jag lägga på recievern, vad finns det för bra i den prisklassen, hur många högtalare och hur mycke ska dom kosta? etc etc? tack om du kan svara :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:44:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag är som sagt motståndare till 5-kanal om man prioriterar musik, så om du tänker dig en 5-kanalanläggning, så är tyvärr inte jag rätt man att svara.
Någon annan kanske?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:45:49  Show Profile Send Sharic a Private Message
Som sagt, jag vet ingenting om hifi o sånt, så 5 kanal vet jag inte ens vad det är :p men japp, om nån annan vill svara så blir jag tacksam
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/24 :  17:30:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En kompis till mig skulle byta ut sin gamla förstärkare.
Han visste heller inget om hifi.
Han gick till Siba och blev pålurad en hemmabioförstärkare för 4000:- och ett högtalarpaket med 5 högtalare för 1500:-.
Detta visade han stolt upp för mig.
-Jaha, ska du köpa en DVD också? frågade jag.
-Nej, jag är inte intresserad av film, min gamla cd får duga.
-Men vad ska du då med 5-kanal till?
- Det är väl bra med 5 kanaler när man lyssnar på musik? Det sa dom på Siba!
- Men cd har ju bara 2 kanaler!
-???!!??
Nu ligger dom extra högtalarna oinkopplade och skräpar hos honom.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/24 :  18:42:50  Show Profile Send Amund a Private Message
Hej Sharic.
Om du inte tänkt att använda den till hembio så tycker jag att du ska leta efter en 2 kanals förstärkare istället. När det gäller mest välljud för 10000:- så är det tveklöst 2 kanal som gäller, färre komponenter=mer pengar per komponent.
Annars skulle jag leta efter en begagnad hembioreciver då dessa sjunker snabbt i pris, mycket tack vare den snabba utvecklingen innom hembio, främst då nya format hela tiden och då nya modeller.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/24 :  18:53:30  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Om du prioiriterar musik framför hemmabio, och tänker spendera 10000, rekommenderar jag hifiklubbens jubileumserbjudande i samband med Nad och Dalis jubileum. Kolla in:

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=104

Det handlar om en nad-förstärkare, nad-cdspelare och Dali-högtalare för 8900 kronor. Jag köpte detta paket och är extremt nöjd. Det är verkligen mycket välljud för pengarna. Om Heavy Metal är din melodi kanske det finns andra högtalare än Dali 5005, men då gäller ju inte paketpriset.... Om jag vore du skulle jag bums ge mig iväg till Hifiklubben och lyssna i alla fall.

Allt gott!

JonasQ


"Vidskepelse för otur med sig"
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/24 :  19:55:03  Show Profile Send n0p a Private Message
Sharic>> Hifi och musik testade ett antal kombos av cd och förstärkare i (tror jag)föregående nummer. Det torde vara läsvärt.

Mitt grundtips är att ta dig till en seriös handlare och ha med dig egna skivor för en demo.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:33:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hifiklubbens erbjudande är säkert inte så dumt, det blir mera (väl)ljud för pengarna helt enkelt.
Om du tänker dig att köpa en förstärkare för ca. 5000:- så finns det ju begagnat också från Audio Analogue, Arcam, Thule m.fl som lär ge en bra mycket större musikupplevelse.
Men är du ovan och osäker kan säkert ovan nämnda paketet vara lyssningsvärt.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/11/27 03:10:09
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:35:00  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Mina första högtalare var begagnade vilket jag inte ångrar idag. Jag fick väldigt mycket (väl)ljud för pengarna...

Dessa högtalare (är om jag inte minns fel) bestyckade med 2 st 8" basar samt mellanregister och diskant. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22357 . Kombinera med en hygglig förstärkare (kanske börja med en NAD) och en hygglig CD/DVD så är det bara att börja spela musik!

Detta blir troligen bra drag som medger ordentligt med uppgraderingsmöjligheter på elektroniksidan.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:45:08  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Och sen kan du köpa det här paketet med förstärkare och CD: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22367

Totalt för högtalarna, förstärkare och cd-växlare hamnar du på 9700kr innan du ens har börjat pruta!

Så, fundera lite kring vad du har tänkt dig. Stora eller små högtalare (tänk på att vissa högtalare kräver mer effekt ur förstärkaren), cd eller dvd, svart eller silver, varmt eller ljust ljud, etc. Sedan är det bara att leta begagnat annonser!

Lycka till!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/25 :  00:21:11  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag säger som dom andra. Satsa på en två kanalsförstärkare om du prioriterar musik.
Undvik Elgiganten, On Off och alla de andra skräpkedjorna. De säljer inte bra produkter, är inte kunniga och ger usel service. Om du behöver tips på bra hifi affärer i din stad eller närhet så är det bara att fråga!

Lycka till!
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/11/25 :  00:33:51  Show Profile Send Sharic a Private Message
Jag bor i sthlm/täby så jag skulle gärna höra om affärer som ligger relativt i närheten (o då menar jag inte typ i dalarna :p) tack på förhand, och tack för att alla är så trevliga på detta forum
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/25 :  00:39:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
I Stockholm kan du välja och vräka bland affärer din lyckost! så du lär inte behöva åka till Dalarna! =)
Kolla här för att kolla upp lite affärer i Stockholm: http://www.no-gravity.com/stores/
Jag kan rekommendera http://www.ljudmakarn.se/ men det finns fler som du ser i den första länken...=)
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/25 :  00:39:28  Show Profile Send Amund a Private Message
Hifi-Klubben Sveavägen.
Hifi Art Linnegatan
Sontec Odengatan vid StEriksplan
Lasse Bengtson mitt på StEriksplan
Best Sound Odengatan vid Odenplan
Pause Norrlandsgatan/mästersamuelsgatan och även Sveavägen
High Fidelity Karlavägen
Du får säkert påfyllnad..

/Amund



/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/11/25 :  07:31:32  Show Profile Send s60761 a Private Message
Tycker allt att Yamaha förstärkarna kan vara ganska välljudande till 2 kanals också....

Polaren köpte:
B&W DM309 (6000:-, Hifiklubben)
Yamaha RX-V440RDS (2995:-, www.hembiobutiken.se)
Yamaha DVD-S530 (2195:-, www.hembiobutiken.se)

Vilket jag varmt kan rekommendera som budgetsystem med mycket välljud och utbyggnads vänligt. Köp bara till ett par bakhögtalare när film intresset ökar...

Du kan även byta ut DVD:n mot en billigare för att hålla din budget, varför inte ELTAX DV-100 (499:-, www.komplett.se) du kommer ändå att ta ljudet digitalt från DVD:n så Recivern bestämmer ljudkvaliten till största del.

Och som du ser ovan lägg mest pengar på högtalarna(frontarna) snälla du kommer inte ångra dig.... Lycka till...



- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/25 :  10:05:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför skulle det vara bästa att lägga mest pengar på frontarna ?? Har man skräp framför så blir det skräp i alla fall !!

Yamahas produkter är trevliga till hembio men inte speciellt intressanta när det gäller tvåkanals... Jag skulle hellre titta på tex en Cambridge kombination, nån NAD som nån sa, högtalare. ja det måste lyssnas till för att få nått som DU känner dig tillfreds med.. men det ska beaktas hur stort rum det är osv.

men som sagt, strunta i att gå till OnOff eller liknande, då kommer du bara bli besviken !!!
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/11/25 :  11:20:47  Show Profile Send s60761 a Private Message
Skräp framför

Under 10000:- får man minst och jag menar minst lika bra reciver som 2 kanals dito....

Vad är det som gör förstärkaren sämre SPECA.!!! Är det distortion, strömförmåga, signalförstärkarna, Dac:ar

FRÅGA:

Vad är det i kedjan som gör störst skillnad???????????????

JO H Ö G T A L A R N A !!!!!!!!!!!!!!!

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/11/25 :  11:25:22  Show Profile Send s60761 a Private Message
Varför inte köpa högtalarkablar för tja 7000:- och resterande komponenter för 3000:- Jo men visst det gör vi!!

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/25 :  11:53:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja när man får sådana kommentarer så känns det inte relevant att svara.. Men jag får väll göra det ändå.

En reciver i samma prisklass har ett antal komponenter som kostar pengar, och har man inte tänkt att använda den till hembio varför ska man då köpa en hembioförstärkare ???
Ska man se rent krast så är det komponent val, kontaktkvalitet, strömförsörjning m.m som skiljer sig mot en motsvarande "rena" tvåkanalare...

Och att säga att det alltid är högtalarna som gör den största skillanden stämmer inte, men i lägre prisklasser så kan dock skillnader mellan förstärkare/cdspelare inte vara lika stor som när man kommer upp i högre prisklasser.

Men tar man en högtalare för låt säga 6000:- och slänger på en DVD för 499:-, ja då är man ute och cyklar helt och har nästan slängt ut pengarna för dom högtalarna tycker jag..
Man ska sträva efter att ha en balans i sitt sytem mellan produkterna och att göra på det sättet är INTE speciellt balanserat...

/Martin
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/11/25 :  15:09:45  Show Profile Send s60761 a Private Message
Javisst det är mer komponenter i en hembioförstärkare men har ni tänkt på att för tillfället har biorecivers ca 95% av all förstärkeri försäljning.. Elektronikvärlden fullständigt spottar ut hembiosystem. Med så höga marknasandelar åker priset ned rejält...

En annan aspect är att biostegen har väl tilltagen nätdel för att klara driva fler kanaler vilket leder till att de i tvåkanals läge har bra med reserv kraft...

Digital signalbehandling är mer påkostad i recivers än i tvåkanalare i samma prisklass och likaså volympotentiometrar, som oftast är i digitaldomän på recivers.

Och som du själv säger så är skillnaden, i denna prisklass där Sharic ska handla, mycket liten mellan olika förstärkare av god kvalitet så därför lägg pengar på bra högtalare...

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/25 :  15:22:34  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller inte med. Du har 5 st slutsteg i hemmabioförstärkare. För samma givna summa pengar behöver du bara kosta på 2st i vanlig stereoförstärkare, vilket gör att du kan satsa på 2st slutsteg av mycket högre kvailté. Sen slipper du alla dekodrar samt ingångar som kostar pengar. Vilket gör att du kan satsa på bättre komponenter i signalvägen. Sen omvandlar inte en vanlig 2 kanals stereoförstärkare någon digital signal.

Sen håller jag med Martin om att det inte spelar nån roll hur bra högtalare du har. Har du redan fått skit i signalen innan så får du bara skit ut i högtalarna. Sen säger du att i och med att Hemmabio recievrar ska driva 5 kanaler så lämnar dom bra med ström? Visa mej en 5 kanalare i hans prisklass som ger bra med ström...Han kan få en H/K 670 till ex. som lämnar 80 amp. Vet knappt nån för 13.000 - 20.000 som lämnar så mycket ström...

Sharic, Prioterar du välljud så rekommenderar jag dej helhjärtat att titta in en redig 2-kanals förstärkare på nån av dom butiker som vi nämnt innan. Jag gick nämligen den väg s60761 rekommenderar och vart aldrig nöjd. Sen bytte jag till en gammal Yamaha stereoförstärkare och vart chockad när jag insåg hur mycket av inspelningen jag hade missat!

Eller är kanske ute och cyklar?

Edit:Stavfel

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2003/11/25 15:23:53
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:40:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
KennthS : du är helt rätt ute, en hembiostärkare behöver inte alls ha större nät del och den har garanterat en hel del mer strunt som sitter i vägen och fördärvar signalen, sen är oftast kontakterna på de hembiostärkare i prisklassen riktigt dåliga..Och varför överhuvudtaget betala för en massa strunt som inte används ?!?! Och att använda de interna omvandlarna om man har bra i cdn ?? Det är ju bättre att låta signalen fördas genom mindre kablar/kontakter innan den ska omvandlas, låt det ske på plats direkt så blir det bättre...För omvandlarna i en ordinär hembiostärkare är sällan bättre än i en ordinär cd...

/Martin
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:06:39  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Mycket diskuterande om val av förstärkeri...

Jag tycker att "Sharic" behöver uttala sig lite mer om vad budgeten skall användas till. 2 eller 5-kanal

Personligen tror jag du ångrar dig om du inte hoppar på den trevliga bio-vågen

Och JA! Högtalarna har mycket stor betydelse och glöm aldrig akustiken...
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:40:23  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Bio i tvåkanal är mycket underskattat och duger gott och väl om man inte är lagd åt hemmabio hållet. Min erfarenhet är att man måste lägga en hel drös med pengar på hemmabio om man som tvåkanalsfreak ska få en tillfredsställande bioupplevelse.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000