Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 08:10:11
|
Jag tror att då kan vi verkligen snacka om färgning av ljudet. Det är i stort sett samma problem vi brottas med nu som man alltid gjort. Vad gäller digital, så har jag har lagt ner en del tid på att få digitalklockor som "går rätt" och nätdelar med bättre prestanda för att få den upplösning det var meningen man skulle få i digitalmediat. Det är först med SACD som det börjar bli ordning med ljudet. Man blev luttrad när CD kom, i reklamen var det rena miraklet och ett helt perfekt system. I verkligheten lät det definitivt sämre än analog och en riktigt inställd vinylspelare spelade skjortan av CD. Enda fördelen var att man slapp knaster, och lite lägre brus. Digital rumskorrigering har jag hört vid ett tillfälle (TacT RCS 2.2) det var mycket imponerande, tills det sporadiskt börjar knastra och smälla i högtalarna av okänd anledning. Barnsjukdomar finns ju på allt. Jag lyssnar på musiken där den finns, vinyl eller CD. Det går fint vilket som. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/27 08:12:52 |
|
|