HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lacka och Olja? sammt försänka element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:31:04  Show Profile Send Wacko a Private Message
Jag ska fanera färdigt mina Hfls i helgen, funderar dock lite på hur man ska behandla faneret för att få det snyggt och hållbart. Det e Kärsbärsfaner med ganska kraftiga ådringar.

Sammt undrar jag lite om när man ska göra en försänknings mall, ska man göra så att Fräsen passar i "mall hålet" eller ska plattan ner? E lite orolig för att fräs skären kanske förstör mallen så hålen blir moffo...



// Petter

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:01:07  Show Profile Send Larsen a Private Message
Du har väl en sådan där "hylsa" till fräsen? En sån rund sak som skruvas fast i bottenplattan på fräsen (dvs den sitter runt själva frässtålet) och som då ger en kant som kan följa fräsmallen... just för att inte frässtålet skall kunna ta i mallen.
Uj vad struligt förklarat...

Om du inte vill göra en mall, så kan du göra som Naqref förklarar på:
http://www.naqref.com/routing.html

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:06:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Vad du behöver till att försänka elementen är en falsfräs 90 graders men då kan man behöva kullager för att bestämma fräsbredden, eller gör man hålet lite för litet och sedan tar upp det till rätt storlek sedan. Man kan även fräsa innan man gör hålet och makerar ut mitten och gör en variabel distans som man skruvar fast och roterar runt, och man får prefekta kanter och försänkningar. Med vissa maskiner medföljer sådant när man köper dessa. Jag gillar olja då jag tycker att ytan är mer naturlig och helst oljar jag med Danish oil.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:07:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vad pratar ni om??

Ett väldigt enkelt sätt att försänka är just det som föreslås på Nagref´s sida. Har använt denna metod som fungerade väldigt bra.

Angående ytbehandling. Se m du får tag i en lackbox, kanske någon du känner kan fixa och sprutlacka dem. Profesionellt blir resultatet.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/11/26 14:10:06
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:24:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kollade in Nagrefs tips och det var ungefär vad jag menade och det fungerar utmärkt, men det finns bättre saker att köpa men det kostar ju.
Olja eller lack det är verkligen en smaksak en del kan aldrig tänka sig att ha något annat än lack och viseversa. Det är hela tiden vad man själv tycker som är viktigt den stil man eftersträvar och en massa andra kriterier.
Lycka till!
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/11/26 :  15:16:00  Show Profile Send Wacko a Private Message
Nagrefs kunde ju funkat om jag inte redan ahde tagit hål å fräst inne i lådan Men jag tror jag har en sådan rund pilledut grej till fräsen.


Blir nog Olja, men dom körsbärs högtalare jag har sett har varit röda i tonen, det blir inte mina.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000