HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kvartvågspipa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/25 :  21:55:11  Show Profile Send daja a Private Message
Hur är det egentligen med längden på kvartvågspipor?

l=(340/f)/4

Stämmer det för med det program jag laddat hem blir det inte riktigt samma.

Om man t.ex. skulle vilja stämma av vid 65Hz blir då längden enligt mig ca 131 cm men programmet säger 105 cm. Vad ska jag köra på?

99 cd-p - 99 - piP

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:03:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
En kvartvågspipa ska väl ha en längd som motsvarar 1/4 våglängd vid avstämmningsfrekvensen? Då blir det 131 cm. MEN är du säker på att programmet inte antar att pipan ska vara delvis fylld med någonting? Då ändras ju den effektiva ljudhastigheten.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:14:29  Show Profile Send daja a Private Message
Kolla på programmet:
http://www.drkrupp.se/hifi/box_kvartvagspipa.html

Det är till för en vikt pipa men jag tänkte göra en rak och bara använda måtten som anges. Det står hur lång pipan ska vara och hur djup den ska vara på olika ställen samt hur stort hålet ska vara nedtill (TQWT).

Det står hur mycket dämpning som skall användas men det är angivet i kilo och det säger väl inte så mycket? Menas det att hela pipan ska vara helt fylld med dämpmaterial med sån densitet att vikten uppnås?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:49:41  Show Profile Send daja a Private Message
Ingen?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:50:25  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message


Bara för att göra det hela lite mer besvärligt finns det två sidor till som du inte får missa om du ska bygga kvartsvågare:
http://geocities.com/rbrines1/
http://www.quarter-wave.com/

Den första sidan har bra info om hur olika parametrar (dämpning längd koning placering) ändrar resultatet.
Den andra sidan av Martin J King, som jag vill påstå är den främsta teoretiker på området, innehåller kalkylblad, teorier o en massa, ibland, svårsmält info.

Jag skulle nog kolla in möjligheten att placera elementet på halva längden istället för 1/3 av längden. Det verkar vara det som rekomenderas på "moderna" Tqwt's.

DVC Keld

PS: om någon skulle känna lite Deja vu, så en denna posten en kopia på en gammal postning.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:58:55  Show Profile Send daja a Private Message
Tack tack!

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:30:49  Show Profile Send Martin N a Private Message
Din formel gäller bra för en rak odämpad pipa (ändkorrektion ej med i beräkningen).
En tumregel är att en dämpfylld pipa har en 10% lägre ljudhastighet, och därmed 10% kortare pipa. Räkna med 300 m/s för en fylld pipa.
Koning av pipan (mindre öppningsarea än bottenarea) ger kortare pipa för samma resonansfrekvens.

/Martin
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/26 :  17:43:41  Show Profile Send daja a Private Message
Tack Martin. Finns så mycket att läsa så man blir ju helt snurrig. Verkar finnas flera skolor vad gällande pipor.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000