HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur länge håller kondingar egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/22 :  15:37:53  Show Profile Send bassman a Private Message
Elektrolyter alltså.
Jag vet att det är en omöjlig fråga att svara exakt på, man har ju en viss maximal lagringstid på dem och de kan ju åldras olika mycket beroende på temperatur och andra faktorer.
Jag har sökt på andra trådar i ämnet redan, men det kanske är någon som har egen erfarenhet i detta spörsmål.

Jag har 3 förstärkare från åttiotalet, ett försteg, ett slutsteg och en integrerad, som jag tänker fräscha upp.

Slutsteget, Nikko Alpha II (2x120W), har jag bytt elektrolyterna i förstärkardelen på. Den lät basig och instängd innan bytet, och mycket öppnare efter bytet, så där verkar ju de gamla kondingarna vara ganska slut. Det steget tror jag har körts ganska hårt, eftersom tidigare ägaren använde det till disco.

Vidare till försteget, ett Hitachi, som har legat i garderoben i kanske 10 år, och antagligen användes endast lite innan dess.
Efter rengöring av kontaktytor och pottar, så tycker jag att det låter ganska bra, så här frågar jag mig, om kondensatorbyte verkligen behövs.

Sedan min integrarade, Cyrus 2, som har stått påslagen (försteget, är alltid igång) i ca 15 år. Där hade en konding i nätdelen gett upp redan, så den är redan bytt. Den orsakade brumm. Den förstärkaren låter också avslagen, så där tror jag att byte av elektrolyter kommer att göra stor skillnad.

Kan alltså 15-20 år gamla, oanvända kondingar fortfarande vara helt OK? Håller stora elektrolyter bättre/sämre än små?

Det låter bättre med helrör på bänken

fel_007
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/11/22 :  21:59:26  Show Profile Send fel_007 a Private Message
I boken "High Performance Audio Power Amplifiers" Ben Duncan rekomenderas kondensatorbyte i förstärkare vart sjunde år.

Elektrolyter ska "torka" med tiden (även om de inte används) så jag rekomenderar ett byte.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/23 :  09:54:23  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
quote:
Elektrolyter ska "torka" med tiden (även om de inte används) så jag rekomenderar ett byte.


jag har läst (men det behöver iofs inte vara sant) att det är när de INTE är spänningssatta som det blir problem. Jag har el-lyt kondingar som är över 40år och inte tappat sin förmåga av att lagra energi. Och jag har bytt ellytar efter kanske 5-10år.
Varför inte formatera dem???

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/23 :  10:38:01  Show Profile Send UrSv a Private Message
Glöm inte också att det beror rätt mycket på temperaturen. RIFA PEH169 t.ex. har en livslängd på 12.000 timmar (1.5 år) vid +85 grader men 160.000 (18 år) vid +40 grader. Så sitter de i en Aleph 0s med små kylare håller de ett år men sitter de i en GC håller de i 25. Det beror på som det brukar heta...
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/25 :  13:10:56  Show Profile Send bassman a Private Message
Gammelnalle, formattera?
Det är väl att utsätta de för långsamt stigande spänning under några dagar?
Verkar ju vara en bra metod, men förutsätter att man har en vridtransing och att kondingarna inte är uttorkade.
Har dina verkligen hållit i 40 år? Det verkar vara kvalitétsgrejor!

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/25 :  13:13:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Eller så kan man ju ta ett väldans stort motstånd och fast spänning så stiger spänningen väldans långsamt. Dock vill jag minnas att RIFA angav några minuter som bra tid.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/25 :  13:24:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Elektrolytkondingarna har väl blivit bättre med åren också?
Det kan ju vara en anledning att byta upp sig så att säga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/26 :  01:20:59  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Leta på google efter "reform" och caps eller capasitor så hitter ni en hel del om hur man Reformerar!!! kondingar....
Jodå 40år och äldre.....Jag har iofs inte mätt på värdena HURlänge de håller laddningen, men inget brum tyder nog på rätt hyfsat ändå. Dessutom är mina öron äldre än så och superhifi är inget för mig. Inte säkert att det skulle duga åt er.
"Elektrolytkondingarna har väl blivit bättre med åren också?
Det kan ju vara en anledning att byta upp sig så att säga."
VADÅ bättre? En konding skall lagra laddning. punkt slut. Och en konding på 47u/35V är för mig en konding på 47u/35V. Sedan kan jag hålla med om att tekniken gjort framsteg så att vi kan idag göra kondingar med snävare tollerans, mindre format, längre hållbarhet osv... men "bättre" ....nja...
gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/26 :  01:22:17  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
capacitor med C givetvis,,, f´låt

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/26 :  08:53:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
gammelnalle: Jag tänker på bandbredd och ESR. Men det kan man ju lösa genom att bypassa med folie och parallellkoppla flera mindre kondingar. Rå likriktning är väl inte så kritiskt kanske men det är fruktansvärt höga rippelströmmar ibland. Och ju närmare själva förstärkarkretsarna man kommer desto mer noga.
Edit: Men här gäller det ju uppfräschning av förstärkare, inte nybygge. Låter det bra så är det bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/26 09:01:05
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/26 :  12:43:46  Show Profile Send bassman a Private Message
Tack för inläggen!

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000