HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Starka och svaga sidor hos QRS högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/11/25 :  15:21:45  Show Profile Send dekengren a Private Message
David A, med riskt för att tjata vidare så provlyssna och döm själv! Jag tycker i alla fall QRS ÄR så bra. FÖ, Aton undrade om för och nackdelar med QRS högtalare vilket kanske 20% av inläggen i denna tråd handlat om. Men för skoj skull - om vi vänder på resonemanget: Hur kommer det sig att om man så mycket som nämner QRS, SAT eller Advantage i en tråd så kommer samma trogna koppel med människor och ska såga märkena vid marken ibland utan att ens ha hört prylarna? Varför?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/25 :  15:57:08  Show Profile Send ekman a Private Message
vad tror sanoj att det beror på mer då? om vi bortser ifrån det faktum att man blir sjukt trött på att höra hur otroligt ofantligt bra dessa svenska märken är 240 000ggr om dagen?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:06:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" vad tror sanoj att det beror på mer då? "

Jantelagen....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:07:50  Show Profile Send David A a Private Message
Detta var ingen sågning av mig. Jag är faktiskt väldigt intresserad av Grendel för tillfället. Ställer mig bara frågande till testen i Highfidelity. Där konstaterar dom att Grendel mer eller mindre spöar bla Krell 450Mcx. När dom testade Krellen sammanfattade dom testen med att den satt en ny standard för Krell och en hög ribba andra tillverkare. Nu åkte den helt plötsligt på däng av en 5 kanalare från sverige för ungefär 1/4 av priset. Vad säger det om gamla Advantage S250? Är den värdelös i jämförelse? Och vad säger det om resten av hifivärlden om en sådan välljudande 2-kanals dyrgrip som 450Mcx blir utklassad av Grendel? Ungefär att Grendel måste vara ett av världens ABSOLUT bästa slutsteg på marknaden just nu. Dom andra tillverkarna kan väl ungefär kasta in handduken redan nu, eftersom det kommer ett ÄNNU bättre slutsteg från Advantage snart. Därav min skepsis.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:13:41  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ekan:

Jag är tveksam till om anonymitet är sämre än dubbelidentitet. Att under signaturen Hifi Consult skriva politiskt korrekta inlägg och under signaturen Sladd släpa fram medlemmar i rampljuset ifrågasätter åtminstone jag.

Varför då? Nu pratar vi om 100% redovisning och öppenhet. Varför är anonymitet bättre?
När har 100% öppenhet fått forum bli arena för tonårstjafs utan efterföljande ansvar för det skrivna ordet?

dekengren:

Men för skoj skull - om vi vänder på resonemanget: Hur kommer det sig att om man så mycket som nämner QRS, SAT eller Advantage i en tråd så kommer samma trogna koppel med människor och ska såga märkena vid marken ibland utan att ens ha hört prylarna? Varför?

Nu var det visst huvudet på spiken ja...

David A:

jag känner inte igen din beskrivning. De brukar få god kritik för sin prislapp. Att Mårten Designs Coltrane sopar mattan med det mesta får vi väl bara tåla, även om den är svensk? Monk har ju dessutom varit ute i stora världen och fått smått lysnade omdöme värderad utifrån prislapp på ca 30 000 omräknat i svenska kronor....

Hemmamarknad är alltid en fördel. Det är helt enkelt billigare att sälja prylar i samma land som de tillverkas. Tester utgår ju ofta utifrån begreppet prisvärdhet. Då är det ganska naturligt att hemmamarknadens prylar får goda recensioner.

Det måste vara nästan unikt svenskt att förutsätta att det inte stämmer. Så bra är vi ju inte? Å jante å ja.....

No offence och hoppas du förstår vad jag menar.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:18:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

David A:

Hann inte med innan du postade...

Angående Grendel så får du inte läsa testen så slarvigt. Grendel är inte bättre på ALLT. Sitter just nu och redigerar texten för att kunna ta in den på vår hemsida. Allt annat är sedan inte skrot. S250 är inte en dålig stärkare plötsligt.

Nyanser anbefalles ödmjukt. Men bra är den. Bege dig till Alingsås och jämför en stor ny Krell med Grendel. Ordningen nuförtiden i butiken är att man får lyssna själv på båda i varmt skick och bilda sig en uppfattning i fred. Butiken säljer hemskt gärna Krell vilket de gjort mer än någon annan i detta land.

mvh

Sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:23:30  Show Profile Send lambda a Private Message
Nä men se Sladden är tilbax i egen hög person, kul.


Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:43:11  Show Profile Send David A a Private Message
Jag tvivlar inte en sekund på att Advantage är prisvärda saker. Men faktum är att de flesta läser mellan raderna... Bättre bas än Krell, ett mellanregister som är bättre än Krell.... Detta läste man INTE i testet av s250. Där stod det snarare att Advantage hade sin egen särprägel på ljudet precis som alla andra stora märken har, och att dom verkligen var att räkna med på highend markanden. I Grendel testet använde man sig snarare av termer som "bättre" i beskrivningen. Och då får vi inte glömma att 450Mcx testades positivt efter s250. Summan av kardemumman är(om man läser mellan raderna) är att 450Mcx var minst lika bra om inte bättre än s250, och Grendel således bättre än båda två.

Hificonsult är som sagt antagligen det enda ställe där man själv skulle kunna göra jämförelsen. Men ställer mig frågande hur opartisk dom egetligen är. Efter att jag hade ett samtal med dom angående Advantages S1, fick jag rådet att göra mig av med mitt Krellförsteg illa kvickt eftersom S1an skulle komma att förändra hela marknaden och göra mitt försteg i princip värdelöst. Tja, då kan man ju som sagt fråga sig.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:47:01  Show Profile Send ekman a Private Message
måste ju nästan köpa det numret =) börjar ju bli komiskt på allvar att dom ens nämner grendel i samma mening som 450orna =)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:53:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Om förstegshistorian kan jag bara säga såhär:

jag skulle uttryckt mig på ett annat sätt...

Om testen så vet jag att just likheten med Krellen var det som chockade, bipolära trissor och allt. Och då ligger ju jämförelsen nära till hands. Själv har jag inte jämfört 450 med Grendel på samma dag så jag kan inget säga. Men om du får koppla och lyssna själv i stora rummet - vilket är den modell som gubsen nu använder när denna ack så välbekanta fråga är på tapeten hos besökare - så kan det inte bli mer än opartiskt?

Ge det en chans och skriv sedan på forumet om dina intryck oavsett vilket märke du tyckte var mest prisvärt eller mest välljudande i absoluta termer.

Nu drar jag mig tillbaka igen.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:58:36  Show Profile Send David A a Private Message
måste ursäkta mig... drog iväg lite offtopic här. Och jag är fortfarande ingen motståndare till dessa svenska märken. Tvärtom, jag är spekulant på dessa. Men tycker bara att det hejas på lite väl mycket i hifipressen... that´s all
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:20:22  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
quote:

Det är tur att vi skapat internetforum så att siffernisse kan lufta sin monumentala motvilja.

Nu inne på 3:e året, alltid anti mot samma märken. Alltid pro de "egna" märkena.

Trovärdigheten finns ju såklart då han är väl känd, inte gömmer sig bakom anonymitet och de 3 gånger jag varit i Luleå så har han ju kommit fram och sagt hej och luftat åsikter och bytt idéer som en äkta intresserad.

Inte? Ojdå.

Jag har faktiskt lite svårt för den typen av "intresse". Intresse för vad?

Kanske borde man ignorera alla nick som inte har identitet? Bara ägna någon kraft åt de som...existerar. Existerar du inte har du ju inte så mycket att säga.

Kom ut nu nisse! vem är du? Har du en röst eller är du på låtsas?

mvh

sladd

ps - om ni funderar en stund så tänk på vilket skälet är att man anser det som självklart att få vara anonym. Fundera också vad det gör med alla forum som tillåter det - ds



Välkommen tillbaka "sladd"(du heter väll något annat i verkligheten hoppas jag!)

vad jag vet så har jag inte skrivit något ingående om QRS tidigare, kanske en blindgångare i hifi-stridenshetta någon gång.

Att jag är, och VILL vara anonym beror på att jag är rädd om mina prylar, har ju tagit mig 5-6år att köpa ihop min anläggning. Hadde föresten inbrott i min bil för bara två veckor sedan! ..och hur kul är det???

Sedan har du ju spelat flera av MINA skivor på dina demonstrations prylar, så "intresset" har varit musik kanske, och inte så mycket pryl-snack!
du spelade ju förövrigt just John Hiatt låten på coltrane, mm och där lät basen inte floff, floff, utan den lät snarare nästan inget alls!(vissa blir aldrig nöjda)

Sedan befinner jag ju mig i en utrotningshotad possition eftersom jag är den sista Linnisten som finns kvar på forumet sedan starten, eftersom du o Co lyckades med bedriften att kastade ut de andra i en o samma tråd, när ni var moderatorer!
Jag tror att detta forum är nog stort för både Linnister o Hificonsult-maffian, och om den enes kultur börjar kännas lite för främmande, så tycker jag att det tål att diskuteras i olika trådar!


mvh/ siffernisse


Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:39:19  Show Profile Send Steffo a Private Message
Jag är rätt säker på att jag vet vad "siffernisse" heter. Kanske skulle maila Sladd...

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/25 :  18:02:37  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
haha, har sladd ett register på alla oliktänkande hifi-nördar, som han sedan faxar till alla hifi-butiker, och som sedan kan ge dessa personer med "fel" åsikter, extra dålig rabatt och service!.

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/25 :  18:04:56  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Siffernisse:
www.lansforsakringar.se
www.if.se
www.trygghansa.se


/Mikaell.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/25 :  18:56:20  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Nu drar jag mig tillbaka igen.


Jo jag tackar jag...

Sladd, anonymiteten är en naturlig del av internet som kommunikationsmedium. Varför inskränka den?

Du försöker kringgå den kritik jag framför, men lyckas ganska dåligt med detta. Jag vet ingen med branschanknytning som går in i diskussioner på det sätt som du gör. Som jag ser det är det omöjligt att spela detta dubbelspel, och en uppenbara källa till osämja. Att träda in i en ny roll, som företrädare för Hifi Consult, ser jag endast som positivt men att nu återgå, och dessutom SAMTIDIGT, till din gamla roll som Sladd är ju fullständigt ohållbart. Är det någon som gömmer sig på detta forum så är det väl du!

Att du sedan använder din ålder, och avfärdar Siffernisses inlägg som "tonårstjafs", för att hävda ditt bättre vetande är ju inte ens värt att kommentera.

Jag märker att jag tar i, men någon j'#la ordning får det ju ändå vara. Jag har inte varit med i svängen här så länge, men om detta beteende är brukligt så är jag den förste att förstå att här funnits konflikter tidigare.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:09:00  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Hösten 2002 kontaktade jag Olle eftersom han hade några begagnade Canton Digital 1.1. Själv hade jag då, om jag törs avslöja det i denna tråd, Canton Ergo-RCL. På telefon var Olle mycket tillmötesgående och ville att jag skulle komma till Allingsås och lyssna på några olika högtalare, bl.a. Cantons Digitala 1.1, som enl Olle var en mycket bra högtalare dock inte riktig up to date.

Hos många Hi-Fi säljare har jag känt en stor nasarvilja där det gäller att påverka kunden så mycket som möjligt, så man kan kränga iväg så många prylar som bara tänkas kan. Denna känsla infann sig aldrig hos Olle. När jag anlände till Allingsås möttes jag av herr Mårtensson som verkade ta sig all tid i världen bara för min skull. Vi lyssnade på ett antal högtalare och Olle satt kvar i lyssningsrummet hela tiden. Hur många säljare gör det? Många jag träffat drar iväg för att fixa några saker under tiden man lyssnar och så sitter man där och vill byta skiva eller fråga om något.

Utan att Olle påverkade mig föll mina ögon ganska snart på QRS Saturnus. Designen var lite annorlunda med sidomonterade isobarkopplade basar och priset låg inom rimlighetens gräns. Olle visade lösa element och visade även hur delningsfiltren var uppbyggda. Jag fick se hur Saturnus byggdes och pratade även med den man som byggde delningsfiltren. Jag nästan häpnade över hur seriösa Olle och hans kamrater var. Dessutom var jag mäkta förvånad över att Olle kunde ta sig tid en hel förmiddag. Den mannen brinner för sitt intresse och detta överskuggar hans intresse av att känna pengar, tro mig.

Jag vill här göra en jämförelse med ett etablerat Hi-Fi företag i Örebro där jag för några år sedan köpte en Yamahaförstärkare. Enligt säljaren var förstärkaren ett av de bästa val jag kunde göra om jag samtidigt var intresserad av hembio. Han övertygade mig!

Efter att mitt lyssnande mognat, tog kanske något år, var jag inte nöjd med ljudet. Jag gick tillbaka och berättade att jag tyckte diskanten lät spretigt. Denna gång träffade jag en kollega till den säljare jag köpt Yamahan av. Jag hade i och med Yamahaköpet blivit avplockade nästan 17.000 kronor och kanske gick det att plocka av mig ytterligare några tusen, jag verkade ju ha pengar. Denna säljare tyckte jag borde köpa något annat, för Yamahan lät mycket riktigt spretigt tyckte han. Han kunde dock inte svara på min fråga varför de något år innan sålt Yamahaförstärkaren. Innan jag lämnade affären ville säljaren nasa på mig en DVD-spelare för knappt 5.000 kronor. Den skulle revolutionera hela marknaden med sin allsidighet. Märket har jag glömt och jag har inte efter besöket sett till spelare varken i press eller i någon annan affär, jo, jo.

Nu till mina intryck av QRS Saturnus. En högtalare med minst sagt annorlunda design. Ljudet är kanske, som tidigare skrivits i denna tråd, en kompromiss. Men det är en otroligt bra kompromiss i så fall. Basen har inget floff floff över sig (även om jag respekterar uppfattningen har jag svårt att förstå den). Tvärtom är den mycket distinkt och rapp. Jag saknar dock den riktigt djupa basen vilket inte är konstigt med tanke på lådvolymen. Diskanten är lättflytande utan att kanske var briljant. Den duger dock mycket bra till mina behov. En styrka är mellanregistret som är mycket öppet och ärligt. Jag är svag just för detta register och har på många mässor lyssnat just efter Saturnus kvalitéer. Det finns hos andra högtalare men är vanligt först i de övre prissegmenten som vida överstiger Saturnus prislapp. En nackdel kanske kan vara att högtalaren är ganska svår att placera. Vet inte om jag ännu hittat rätt i detta avseende. Jag vill verlkigen rekommendera denna högtalare, som dessutom är tillverkad i Sverige konstruerad av en svensk.

Slutligen ställer jag mig mycket frågande till er som anser att svensk press öst beröm över bl.a. QRS. Jag kanske har missat något men hittar bara en artikel. Den fanns i danska HIGH-Fidelity där Neptunus fick mycket goda vitsord.

PS! Till er som tror att jag på något sätt är mutat av Olle Mårtensson eller efter detta inlägg får bra rabatt på nästa inköp, tror fel!!!!! DS!

Hasse
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/25 :  21:41:17  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
QRS Neptunus har jag hört under optimala förhållanden, eller åtminstånde under tillräckligt bra förhållanden för att det skulle låta kanon.
Men jag har också hört dom låta dåligt på mässor, eller som jag tidigare beskrivit, ihop med Bow-elektronik.
I det ena fallet lät dom skrikiga, i det andra fallet instängda. Kan två sådana ytterligheter vara högtalarnas fel?

Björn-Ola!
Jag tycker att det är lite konstigt, när man kan få en högtalare att låta skrikigt ena gången, och en annan gång instängd. En högtalare som inte låter bra i ett vanligt normalt vardagsrum, utan behöver en massa special tweaks för att låta bra är nog ingen vidare bra högtalare. Visst går det att förbättra (förfina) ljudet om man vill, men det skall ju inte till ett special konstruerat ljudrum för att en högtalare skall låta bra. Det första som jag tänker på när jag lyssnar på högtalare hos handlare är diskanten, har den tendenser till hårdhet eller vasst ljud i deras ljudrum,så kommer de troligtvis låta ännu vassare/hårdare i ett normalt vardagsrum. Sen har vi basen, och där är det svårare. Finns så mycket som påverkar, så man vet egentligen inte riktigt hur de kommer att låta för man provar hemma.

Sen tycker att sladds text om hur Olle och komp. utvecklar ljudet på QRS högtalarna är sund.

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:43:47  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
”Själv har jag levt med flera QRS-högtalare och även jämfört dem med många andra. Nuförtiden är jag ju synnerligen jävig så omdömen i den frågan kan vi bortse ifrån. Men man kan konstatera att kompromisserna syftar till att sätta ljudåtergivningen i fokus. Inte design, yta och finish på bekostnad av ljudåtergivningen.”

”Främsta styrkan hos QRS är helheten, inga uppenbara svagheter i nått register kombinerat med ypperligt basfundament som gör att johhny cash får en kropp och inte bara en mun hängande mellan högtalarna, att eletronika låter grymt bra (har hittills inte hört FSOL eller Yello så bra i något system, fast då har jag inte hört NNs K2or förstås), Arvo Pärts Te Deum låter finfint osv.”

Tack Sladd, dekengren och Hanse 1 m fl för värdefulla inlägg.


quote:
Rätt eller fel för dig? Lyssna själv, jag postar ett par Saturnus för provlyssning när du vill.”

”Vad gäller Atons tråd är det kanske läga att specificera sig lite. QRS:s högtalare spänner ju över ett rejält prisspann. Väljer man fabrikat först och prislapp sedan?
Som det tydligt framgår går ju meningarna om QRS isär. Så med risk för att bli tjatig Aton, ut och lyssna för bövelen”

”Men, för att säga som Ekan - ut och lyssna med dig, det är enda sättet!”
Sladd (tack för erbjudandet!), Mr Ekan, dekengren: Jag skall inte köpa ny högtalare förrän om cirka ett år. Jag föredrar att lägga seriös provlyssning i anslutning till köp. Känns inte bra mot säljarna att springa ut och in i olika butiker utan att ge dem chansen att sälja något (nu). För tillfället inriktar jag mig på att lära mig mer av andras erfarenheter.



Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:37:50  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ekan:

Jo jag tackar jag...

Sladd, anonymiteten är en naturlig del av internet som kommunikationsmedium. Varför inskränka den?

Därför att det inte fungerar i forumform.

Du försöker kringgå den kritik jag framför, men lyckas ganska dåligt med detta. Jag vet ingen med branschanknytning som går in i diskussioner på det sätt som du gör. Som jag ser det är det omöjligt att spela detta dubbelspel, och en uppenbara källa till osämja. Att träda in i en ny roll, som företrädare för Hifi Consult, ser jag endast som positivt men att nu återgå, och dessutom SAMTIDIGT, till din gamla roll som Sladd är ju fullständigt ohållbart. Är det någon som gömmer sig på detta forum så är det väl du!

Jag försökte inte kringå något alls? Förut hade jag bara ett nick och det fick jag kritik - delvs berättigad sådan - för att det kunde vara svårt både för mig och för läsarna att veta vilken av "rollerna" som skrev för tillfället. Nu blir det som jag skriver 100% genomlyst. Var ligger problemet med det? Och var ligger gömmandet, jag fattar verkligen noll där?

Att du sedan använder din ålder, och avfärdar Siffernisses inlägg som "tonårstjafs", för att hävda ditt bättre vetande är ju inte ens värt att kommentera.

Du får gärna kommentera det. Först så är det inte riktat (bara) till siffernisse. Här finns ett antal lika anonyma nedklankare av vissa favoritobjekt. Du är som du skriver ny på forumet och det kanske är förklaringen till att du gärna vill tro att detta är ett ovanligt eller sällsynt fenomen. Låt det gå ett par månader så får vi se hur du känner det när de som enbart vill dra ned dig i dyn fått härja en stund. I just siffernisses fall så är det en klockren beskrivning av ett sedan flera år gammalt inbitet hat/groll/pajkastande mot allt som överhuvudtaget luktar Alingsås eller Bladelius. Det finns nog många som kan intyga det här.

Jag märker att jag tar i, men någon j'#la ordning får det ju ändå vara. Jag har inte varit med i svängen här så länge, men om detta beteende är brukligt så är jag den förste att förstå att här funnits konflikter tidigare.


Du har inget att be om ursäkt för. Man får ju lufta sina åsikter på ett forum! Jag tänker heller inte be om ursäkt för att jag nästan in absurdum håller reda på och är tydlig med de olika roller som jag har. Att du inte har koll på siffernisses göranden och låtanden sedan åratal tänker jag inte klanka ned på dig för.

Siffernisse:

Jag vet de vanligaste skälen till varför folk säger sig vilja vara anonyma. Någon Hificonsultkultur vet jag inte existerar. Samtliga övriga utövare brukar få vara, skriva och utöva sitt intresse inom hifi på vilket sätt de vill och helt oavsett vilka apparater de vill göra det med - utan att ständigt bli attackerade av någon som skulle vara "tillhörig" någon (hificonsult)-"kultur". Det finns - mig veterligen - endast två grupperingar som beter sig på detta sätt. Du tillhör den ena och det kan väl vara OK. Så länge inte jag ständigt skall vara måltavla. Det är jag nämligen lite trött på.
Om du kommer och säger hej nästa gång jag är i Luleå så lovar jag att inte stjäla din stereo efteråt.


Hanse1:

Jo, det är så man ramlar in i QRS-beroendet. Det passar inte alla men det är åtminstone äkta.

FBK:

Jag tycker att det är lite konstigt, när man kan få en högtalare att låta skrikigt ena gången, och en annan gång instängd. En högtalare som inte låter bra i ett vanligt normalt vardagsrum, utan behöver en massa special tweaks för att låta bra är nog ingen vidare bra högtalare.

Inte det minsta konstigt om man tänker efter lite och gäller allt oavsett fabrikat. Rummets påverkan är den enskilt största ludförstöraren. En högtalare kan låta bedrövligt i ett ekande dåligt rum och dessutom ljust skrikig om rummet dessutom äter bas. Exakt samma högtalare kan låta gosemjukt med rondör i en annan miljö och med annan kringutrustning. Att ha justeringsmöjligheter vid flytt från konstruktörens rum till ditt vardagsrum kan aldrig vara ett tecken på dålig grundkonstruktion. Det är en option som inte många tillverkare ger eftersom det kostar slantar som kanske få sedan utnyttjar. Jag förstår om det kan se ut som om grundkonstruktionen inte är riktigt färdig och man behöver en massa extra hjälp. Alla högtalare skulle dock behöva dessa möjligheter. I Olles fall så blir det hellre justeringsmöjligheter i stället för extra lacklager.

Rätt eller fel? Det kan bara du avgöra och QRS säger inte att alla andra tänker fel eller är sämre.

Aton:

Ursäkta om jag trampade in och det blev diskussison utanför ämnet i din tråd. Hoppas du fått mer kött på benen. Om jag skulle ge ett personligt råd inför din kommande högtalarbatalj så är det att ställa Saturnusen (om den var i rätt prisläge) mot två andra favoriter jag har: Mårten Design Miles och Audio Physic Virgo.

Mycket nöje!

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:53:02  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Sladd: måste säga att jag saknar dig här på forumet, dina inlägg är alltid sakliga, rättvisa och ödmjuka.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:55:06  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Håll er till ämnet så är ni snälla! Han ville veta starka respektivt svaga sidor hos QRS högtalare. Kan inte förstå att folk som inte vet NÅGOT om detta måste posta ändå? Vi tillåter inte någon "stenkastning" på något märke här på forumet. Era högst personliga åsikter om vissa märken, personer etc får ni hålla för er själva. SKÄRPNING FOLK!!


Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/26 :  01:03:56  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Med risk för att få ett personligt nyp i örat av Herr Moderator vill jag bara tillägga följande.

Min poäng är, Sladd, att just de "roller" som du beskriver ovan är ohållbara. Du kan inte ena dagen iklä dig rollen "Hifi Consult" för att nästa dag iklä dig rollen "Sladd". Ena dagen diskuterar du "objektivt" i rollen som "Hifi Consult" med en lyckligt ovetande forummedlem för att nästa dag pumpa ut subjektiv QRS-propaganda till samma medlem i rollen som "Sladd". Jag förstår dig Sladd - du kan inte hålla fingrarna från tangentbordet. Det kan inte jag heller! Men den fundamentala skillnaden är ju att jag saknar branchanknytning.

Anledningen att jag lyfter upp denna diskussion offentligt, och inte till Sladd/Hifi Consult personligen, är följande citat som finns att läsa i forumets handbok:

"Några har koppling till hifi-branchen vilket redovisas öppet på sidan (meddela PAC eller epkpeng om ni är osäker hur)."

"Registrering som medlem får bara ske en gång och under ett användarnamn."


Visst - i fallet Sladd är det första kriteriet uppfyllt men inte det andra. Två identiteter används nu parallellt och detta skapar, enligt mig, inget annat än problem.

Varför inte, kära forumsledning, kräva att samtliga forumsmedlemmar med branchanknytning har en identitet som direkt binder dem till det aktuella företaget. Vi skulle då slippa de problem som, enligt mig, finns nu. Det blir då inte möjligt att kliva in och ut ur "roller" hur som helst. Det blir dessutom rejält mycket viktigare att väga sina ord, eftersom ett företagsnamn och "varumärke" väsentligen svårare kan läggas på hyllan än personliga nick såsom "Sladd" och "Mr Ekan".



Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2003/11/26 01:11:33
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/26 :  01:51:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Skulle vara ganska kul att höra en debatt mellan nicken Sladd och Hi Fi Consult

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/11/26 :  01:53:18  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jodå Ekan, det går utmärkt. Ena dagen så svarar jag i företagets namn, vilket är tydligt signalerat via nicket. Andra dagen tillåter jag mig personliga åsikter i sladds namn (där kopplingen till företaget anges tydligt och är välkänt vilket väl "binder" mig). Jag ser inga bekymmer i detta. Men man kan - om man vill - alltid alltid hitta något att sabla ned på, kritisera petimeterera eller döpa om en diskussion - inom ämnet för tråden nota bene - för "pumpa ut subjektiv QRS-propaganda ". ??? Det kom frågor i ett ämne som jag råkar veta mycket om. Om det stör dig så är det ditt problem. Mitt skrivande i denna tråd kunde lika gärna gjorts i hificonsults namn, här finns inga sparkar mot konkurrenter?

Man kan också hålla på och ägna all tid åt formalia och pekpinnar som inte har i ämnet att göra. Din regeltolkning lär vi dessutom få svårt för då företagets namn/nick brukas av andra som är inne och svarar på frågor, ändrar i annonser etc. Upprörande? Stäm oss.

Vill du fortsätta denna formaliadebatt och förklara hur i all världen någon kan bli så upprörd över ingenting så finns jag på PM.

mvh
sladd


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000