HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivfynd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/21 :  17:04:41  Show Profile Send Mattias a Private Message


Har du något tillfälle känt dig extra glad då du lyckats hitta något du länge sökt efter eller hittat plattor till fina priser. Vore kul att höra om era "lyckorus", vad det var för musik och hur/var dessa hittades.

Själv kommer jag när tid finnes göra ett inlägg om ett supernice "lyckorus"
Skall bara lyssna igenom plattorna lite ordentligt, sen kommer det

/Mattias

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:57:04  Show Profile Send svejk a Private Message
För ett par veckor sedan hittade jag en eftersökt Joe Ely för 15 spänn. På vinyltiden med 4.95 backar gjorde jag några fynd utan like utgångna plattor som var hopplösa att få tag på. Al Kooper/Shuggie Otis, Ducks De Lux, Svenska Saga som jag fick 250 pix för när jag sålde all vinyl.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/22 :  02:06:42  Show Profile Send Joe a Private Message
När jag hittade "Dark Side of The Moon", pressad just 1973 trodde jag inte att det vas sant, tyvärr var inte planchen kvar (tror det ska finnas en sån, någon som vet?) Sen gick jag runt och letade efter fler skivor och upptäcker snart att jag inte har skivan i min hand . FAAAN, någon har snott den mitt framför min ägon . Nejdå, jag hade BARA glömt den liggande på några andra skivor, som tur var så låg den kvar

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/22 :  23:30:04  Show Profile Send Mattias a Private Message
Svejk, 15 pix för Ely. Tusan

Joe, hög puls ett tag där antar jag

Då har jag knapprat en smula i bakrunden... så håll i er

Edited by - Mattias on 2003/11/22 23:34:15
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/22 :  23:33:06  Show Profile Send Mattias a Private Message

Dax för "lyckorus" redogörelse

Ibland blir man väldigt glad när man hittat någon platta eller musik man länge sökt efter. Ett par plattor nedan är sådana, andra handlades lite på känn och övriga på tips från olika folk/ställen.

Det blev lite jackpott av det hela, hittade en hel klase med plattor och jag kunde helt enkelt inte kunde motstå frestelsen! Vid genomlyssning här hemma har det varit stora smajlgropar skiva efter skiva, hela den gångna veckan. Aldrig har jag köpt så många skivor på samma dag som varit så bra, ofta är det någon skiva man är lite missnöjd med.... här har det varit homogent. Möjligen på olika plan, musik och hifimässigt.
Dessutom var detta cd-shopping till bra pris.

Börjar pressentera alstren med lite Blues/Pop/Visa/Jazz, sen Kubansk musik för hela slanten vidare till den klassiska avdelningen och en jazzig avslutning.

_______________________________________________________

The Peter Malink Group featuring Norah Jones - New York city



Bluesplatta med Norah Jones härliga röst (och pianospel). Anser att Norah gör sig mer rätt på detta sätt, jämfört med den hennes tidigare platta.
Klart trevlig platta. Inspelad innan än Norahs förra skiva, men släppt först iår.

Här står det mer om plattan i fråga:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19369

_______________________________________________________

Lisa Ekdahl - En Samling sånger

Kunde inte avstå från att köpa denna samlingsplatta med denna goa tös. Har hennes tidigare men på denna var det 3 nya låtar, så det var bara att slå till.
Tycker mig notera att denna skiva låter aningen bättre än orginalutgåvorna, kommentarer? Inbillar jag mig bara?
Grämer mig lite, att man inte lyckats gå och se henne på turnen som pågår tom jul.

_______________________________________________________

Helen Sjöholm & Anders Widmark - Genom varje andetag
Härlig platta som växer med tiden, bra musiker!

Läs mer under:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21755

_______________________________________________________

Ibrahim Ferrer - Buenos Hermanos



Kuba, palmerna susar i luften... :-)
Kanonplatta!! Producent är Ry Coder och skivan är producerad iår.
(text på fronten är annorlunda på den "Svenska" utgåvan)

_______________________________________________________

Ruben Gonzales - Chanchullo



Stannar på Kuba, denna gång med den gamle pianisten, 77 år gammal vid inspelning av denna platta.
Skön platta. Skivan är från 2000.

_______________________________________________________

Ännu mer Kuba....

Eliades Ochoa & Compay Segundo - Cuarteto Patria

Underbar musik! Gubbarna lirar gitarr i härlig kubansk stil. Compay var utgivning av denna skiva (1999), 92 år gammal och spelade live obehindrat. Starkt jobbat!
Hifimässigt är inte skivan på topp.... men musiken
Tyvärr dog Compay tidigare iår i njursjukdom i hemstaden Havanna

_______________________________________________________

Raskt över till den klassiska avdelningen
Börjar med den största chocken av alla plattorna, nämligen:

Vivaldi - La Stravaganza med solist Rachel Podger



Underbara violinkonserter i sällan skådad kvalite.
Hänvisar till läsning i tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22262

_______________________________________________________

Mozart - Requiem

Lyckade hitta ett kanonex på begangnat avdelningen av följande skiva.



Imponerande verk detta!
Kör Tölzer Boys Choir, orkester Tafelmusik och dirigent Bruno Weil.
Noterade väl hemkommen att detta var absolut ingen dålig utgåva, tvärtom blev förvånad att den var bra! Slog upp Penguin och konstaterade att den fått tre stjärnor i betyg, en av de bättre alltså :-)

_______________________________________________________

Ariel Ramirez - Misa Criolla med Jose Carreras



Får erkänna att Jose Carreras inte riktigt imponerat på mig tidigare. Denna skiva har fått mig att ändra uppfattning!
Fick tips om denna skiva via Svejk som spelat den hos mig. Härlig musik i varierande rytm. Har för mig att det var en klase indianer med och lirade på denna skiva, kanske Svejk kan berätta?
Philipsinspelningen är av högsta kvalitet och är genomförd 1987.

_______________________________________________________

Spansk tema:
Ravel - Spansk rapsodi
Albinez - Iberia
De Falla - "El sombrero de tres picos"




Jörg-Peter Weigle dirigerar Dresden filharmoniker.
Utgiven på Berlin classics. Bolaget har en generellt trevlig fylosofi. De tar tillvara på de bästa Inspelningarna musikaliskt sett och gör skivor.
Inte lyssnat mycket till denna skiva än, men det lilla jag hört är klart positivt.

_______________________________________________________

Arne Domnerus Orkester - Får jag lov... eller ska vi dansa först....
Jazz i gammal härlig stil med Dompan.



Nu skall jag sluta


/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/11/22 23:45:18
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/22 :  23:44:27  Show Profile Send Joe a Private Message
Ja, otroligt hög puls ett tag, hann nämligen även med att hitta en misstänkt person innan jag hittade skivan igen. För 2 sekunder efter att jag står framför Pink Floyd-skivorna kommer det en annan kille och kikar över min axel för att se om det finns någon intressant P F-skiva, vänder mig om och ser hur han ler uppgivet

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/11/23 :  00:46:36  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Jag har också köpt P F, dark side of the moon. Pressad 1973 i GB. Är detta en raritet? Fick nog ge en tjuga eller så för den, planschen var kvar.
Mvh Micke
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/23 :  00:48:08  Show Profile Send Joe a Private Message
Jag vill också ha med planschen ........

Vet inte hur mycket raritet det är men för mig är den värd en del, jag kommer aldrig att sälja mitt exemplar.

I'll see you on the dark side of the moon....

Edited by - Joe on 2003/11/23 00:50:42
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/23 :  13:55:39  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Mattias!

I torsdags kom ett litet paket från Ginza som bland annat innehöll Boz Scaggs: My Time: The Anthology (1969-1997) för bara 99 riksdaler!
Det kan man verkligen kalla för ett superfynd!!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/23 :  14:01:55  Show Profile Send Mattias a Private Message
Pick-me-up, Grattis Den är inte dum alls! Fick låna den av en polare, hade inte en aning om vad det var. Det blev en glad överaskning kan man lungt säga.... Lämnade motvilligt tillbaka den. Jasså, Ginza för bara 99 pix! Humn.

Har fått lite shoppingförbud av "någon" vad det gäller musik resten av månaden
Hur göra?

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/11/23 14:03:40
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/23 :  14:08:51  Show Profile Send svejk a Private Message
Misa Criola en liten länk kul för er i Stockholm

http://members01.chello.se/festival.guitarra/Criola.htm


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/23 :  15:27:24  Show Profile Send svejk a Private Message
Har tjatat om Harry Manx här tidigare men gör det igen. Akustisk blues med indiska raga influenser. Passar utmärkt idag en blöt trist söndag. Ljudkvalitet i referens klass en länk för er som vill
Tycker själv bäst om Whise and Otherwise

http://www.harrymanx.com/home.html


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/23 :  16:22:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message


Den här plattan fick mig att vandra in i ett lyckorus.
Jag trodde Bjurman & Co hade förbjudit sådan musik för länge sedan.
Skivan upptas av en 60 min. lång svit av låtar som spänner från Beatles till hårdrock med jazzinslag. Vilket äventyr.
Och sedan finns det ytterligare en cd-skiva medlevererad med en ytterligare samling kanonlåtar. Som om den första skivan inte räckte.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4450 Posts

Posted - 2003/11/23 :  18:01:34  Show Profile Send jari a Private Message
Hej Mattias.
Två som ger mig lyckorus för tillfället,som nog också skulle falla dig på läppen.
Ry Cooder,Manuel Galban:Mambo sinuendo.Cuba,ett antal örhängen framförda av dessa gentlemän,som bara får leendet att bli bredare.
Underbart.
Katia Cardinal.Taube på spanska.En Nicaraguansk tjej som sjunger Taube.Inspelad på Cuba.Hur låter det tro,mkt trevligt.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/23 :  19:38:50  Show Profile Send Mattias a Private Message

Svejk, Häftigt! Misa Criola live i Stockholm Det skulle man vilja uppleva....

Björn-Ola, verkar kul! Men låter onekligen lite suspekt

Jari, den Mambo Siuendo e fin! Kom och tänka på en sak, man borde kanske ha ngn tråd om Kubansk musik... trots liten ö verkar det finnas hur mycket som helst
Katia Cardenal, verkar klart spännande! Såg att det fanns ngn ny platta för iår. Men hallå, hur har jag kunnat missa detta? Skivorna ligger ju på Kirkelig Kulturverkstad! Brukar innebära fina inspelningar
www.kkv.no

Tackar och bockar grabbar!

Edited by - Mattias on 2003/11/23 19:42:43
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/23 :  20:20:02  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Kolla också upp Iona. riktigt mäktig musik från ön Iona.

JonasQ

"Vidskepelse för otur med sig"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/24 :  08:33:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Angående Flower Kings:
Progressiv rockmusik kallas sån´t nuförtiden, Mattias.
Fast särskit progressivt är det väl inte numera, typiskt 70-tal istället, men bra.
Dom har en utsökt känsla för melodier,vilket väl är det viktigaste.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/25 :  01:15:35  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Med internetauktionerna har det ju blivit möjligt att hitta nästan vad som helst, bara man har pengarna... Hittade en i åratal eftersökt platta i fjol , The Devil's Anvil - Hard Rock From The Middle East. Utgiven 1967 av Felix Pappalardi tillsammans med Libanesiska och Grekiska musiker, en mycket märklig blandning av 60tals psych och orientalisk musik. Vann den på vinyl i kanonskick för 450:- , hade lätt kunna ge det dubbla !
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:54:36  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Svejk:
quote:
På vinyltiden med 4.95 backar gjorde jag några fynd utan like utgångna plattor som var hopplösa att få tag på. Al Kooper/Shuggie Otis...


Har två exemplar på vinyl...det ena oöppnat

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:24:23  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Jag köpte en LP med Gudibrallan, Fläsket brinners två skivor, Alice Cooper's "Billion dollar babies" med sedeln som hängde med i originalpressningen + några till godbitar för 10 kr styck! Av samma kille köpte jag ca. 25 LP-skivor med Frank Zappa för 20 kr styck (det mesta av det han gav ut mellan ca. 1965-80). Ett osannolikt fynd! Kändes bra!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000