HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Stickers" på cd-fodral
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:47:54  Show Profile Send struts a Private Message
Är det inte många med mig som blir irriterade eller rent ut sagt förbannade på alla dessa påklistrade märken på våra cd-fodral?
Jag provade idag att ta bort envisa mäken med hjälp av kemiskt ren bensin och det funkade faktiskt ganska bra, men inte perfekt eftersom ytan blev något matt men enligt mig helt acceptabelt.
Kanske finns det ett sätt, förutom att byta till ett nytt fodral, som är bättre, vet du nåt bättre sätt?

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:57:23  Show Profile Send lazyboy a Private Message
ja, dra av dom försigtigt, så de inte går sönder.

lazyboy
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:58:21  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Har inget svar på din fråga, vill bara stämma in. Köper på mig ett 50 pack nya fodral för att stoppa mina nya inköpta skivor i. I och med att man handlar mer på nätet försvinner de flesta onödiga stickers och prislappar. Men har som sagt köpt på ett lager med tomma fodral då jag hatar fodral med stickers och annat skit. Åhlens handlar jag ALDRIG mer på. Inte nog med att de har marknadens högsta priser, de envisas med att klistra på pris och annat på pappersfodral som inte är plastade. Omöjliga att få av utan att riva sönder fodralet. Även om de har utförsäljning av en pappersfodral skiva som e 50 spänn billigare, köper jag hellre en ommärkt skiva på nätet.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:01:21  Show Profile Send Ayn a Private Message
lazyboy, inte en chans att det funkar på alla möjliga märken som utgivarna verkar förtjusta i att sätta på.

Det är helt otroligt att det inte kollas att det faktiskt går att ta av det de sätter på! Har bytt ut många frontar på CD-fodral pga idiotiska klisterlappar.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:12:18  Show Profile Send trolleri a Private Message
Putsa med vaselin för att få bort det matta, upprepa ett par gånger, fodralet blir som nytt.

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:24:50  Show Profile Send struts a Private Message
"trolleri",Använder du kemiskt ren bensin för att ta bort lapparna odyl för att sedan avsluta med vaselin eller har du något annat att föreslå?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:49:49  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det finns sätt som brukar fungera utan att man behöver ta till aggressiva medel som gör att ytan blir matt. Om det är så illa föredrar jag att byta fodral.
Det är lättast av riva av färska klisterlappar. Om man inte gör det direkt är det risk att det dröjer några år och då kan det vara betydligt svårare.
Den första delen i avrivningen handlar om att med nageln peta upp en bit i kanten på lappen som man kan få tag i. Detta måste ske försiktigt så att lappen inte spricker. Sedan måste man oftast riva av den mycket långsamt för att den inte skall spricka. Fem sekunder om den är relativt färsk men det kan ta upp till en halv minut. Om det här fungerar slipper man allt efterarbete som tar längre tid.

Om det blir kvar rester av klister eller en del av lappen, så kan man börja att blöta med något som inte är alltför aggressivt, t.ex. Prefekt rengöringspray. Sedan tar man en trasa med relativt fast struktur och polerar utåt mot fodralets kant så att klistret flyttas utåt. Det mesta fastnar i trasans struktur. Man kan använda litet hårdare hushållspapper som Torky eller en bit tunt bomullstyg. Tryck trasan mot fodralet med tummen och för utåt. Det här kan ta ett par minuter men ytan på fodralet blir inte skadad.


Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:50:28  Show Profile Send trolleri a Private Message
Jag har faktiskt pryat på ett ytbehandlingsföretag en gång i tiden, och det jag fick lära mig av "proffsens" labbar är att vanliga lösningsmedel man kan hitta på ica duger fin fint - vatten, vim, yes, osv - om man upprepar tillräckligt länge dvs. lösa-putsa, lösa-putsa är nyckelorden

Men glöm inte vaselinet.

- I'm a head of my self

Edited by - trolleri on 2003/11/21 16:58:10
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:23:37  Show Profile Send forken a Private Message
Visst är stickers jobbiga fast något som jag stör mig mer på är att så fort det är en svensk utgåva av någon film så har man fyllt framsidan och baksidan med reklam, citat från tidningar och annat. Visst finns detta problem på andra utgåvor oxå fast inte till samma grad. Skulle lätt kunna betalt extra för att få omslaget orört. Jobbar inom kemisk industi så jag kan tipsa er om att vanligt varmt vatten funkar bra om klisteret man använder är vattenbaserat annars använd lösningsmedel. Sen är det upp till var och en att värdera om det är värt den tid det tar att rengöra ett fodral när nya kostar så pass lite.

Ofta fungerar det att klaga hos de du köpt skivan, vet att cdon är väldigt villiga att ersätta "skadade" fodral.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/11/21 :  20:22:22  Show Profile Send Staffan a Private Message
Lacknafta brukar gå bra.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:29:32  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag brukar värma klisterlappen med en tändsticka/tändare. Men var försiktiga då det är lätt hänt att man även värmer fodralet med deformation som följd. Rätt värmt så är det bara att plocka av etiketten.

Lagom tid brukar vara omkring 5 sekunder på några cm avstånd. Oftast så lossnar etiketten utan lämna några spår! Ibland misslyckas man dock vilket gör det lämpligt att ha några tomma fodral hemma.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:24:09  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Fram med hårtorken grabbar ( och tjejer)... En hårtork att värma med och ett rakblad brukar få loss det mesta i etikettväg . Eventuella limrester tas bort med kemisk ren bensin (bäst) eller isopropanol . Fungerar bra på pappomslag ( har samlat vinyl i drygt 30 år så jag har gjort det några gånger...).En annan hårvårdsprodukt som inte är dum för skivsamlare är hårspray. Spraya lite på en topz och gnugga bort bläcket när någon har skrivit på omslaget.
Go to Top of Page

Jalk
Member

85 Posts

Posted - 2003/11/29 :  16:06:36  Show Profile Send Jalk a Private Message
Själv använder jag elektronik rengöringsvätska (isopropanol),
har ännu inte träffat på någon plast som påverkats av det.
Jag använder det även till lp-fodral med klisterlappar och
alla typer av etiketter har gått att få bort utan problem,
givetvis får man vara lite försiktig när man pillar bort dem
men klister och så är lätt att få bort iallafall.

/Janne

"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..."
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/11/29 :  20:50:33  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Lampolja (parafinolja) dödar effektivt adhesivet.
Tdoja är ett mycket bra lösningsmedel om man vill använda sådant.

Starkare saker skall man nog undvika om man inte vill ha skador på fodralen.

/tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/29 :  21:18:20  Show Profile Send mace a Private Message
Här i Bristol använder vi ett ämne som heter ZOFF, kommer i små, små engångsservetter. Funkar bra på inventarier såväl som hud. Har INTE provat på cd-fodral dock

http://wound.smith-nephew.com/uk/Category.asp?NodeId=2035

Dom gör även graffiti-bortagnings medel, det är nog liiite för bra

M

EDIT Har just provat på en pappersetikett som suttit på i en 6-7 år, (Absolute Christmas, Eva Records med världens bästa julsång: ''Mer Jul''!!!) Den etiketten rubbade inte ZOFF

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/11/29 21:31:42
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  21:38:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Utan att ha läst hela tråden så säger jag bara T gul alltså T gul.
Då försvinner kläbbet.

gcs
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/29 :  22:34:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
WD-40 skall alla ha hemma tar även bort limmet från klisterlappar och du kan smörja det mesta med det. Det är en mineralolja som nasa har tagit fram till rymdprogrammet en gång i tiden och det bästa är att den inte är eletriskt ledande, så sraya på bara.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000