HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Terminator T1 Avstörningstrafo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:30:57  Show Profile Send redestad a Private Message
Hej på er!

Har återigen blivit nyfiken på denna produkt och dess förtjänster samt eventuella nackdelar. Ber därför alla med erfarenheter att förmedla dessa och berätta om hur ni upplevt ljudskillnaden.

Kör ni med 3-fas och i så fall, blir det bättre? Låter det något om lådan, störande?

Hoppas på många erfarenhetsredogörelser och synpunkter!

redestad

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/28 :  17:34:51  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Låter det något om lådan, störande? "


Jag har aldrig hört att den låter något....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/11/29 :  02:10:36  Show Profile Send redestad a Private Message
HeHe, jag menar självfallet om något störande trafobrum eller dylikt förekommer. T ex om du kommer in i rummet och det i övrigt är helt tyst, kan du höra oljud från Terminatorn på avstånd?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/11/29 :  09:15:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jodå, ibland hör man när det är någon likström som fastnar i lådan, det morrar svagt. Pest eller kolera, sådan lisktröm är inte kul rätt in i apparaterna och ingen exklusiv nätsladd i världen tar hand om problemet. Annars är den helt tyst hemma hos mig.

Lösningen om man har så dålig ström att trafon hörs är att låta trafon stå några meter bort eller i närmaste garderob.

Det är ju hela elnätets skräp och distortion man vill åt. Om det blir några meter extra av kabel tror jag inte inverkar speciellt.

Om du tar hem och testar en så kom ihåg att gärna köra med standard nätkabel mellan trafo och apparat. Tårta på tårta har ibland visat sig ge blöta grå effekter.

mvh

sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:12:56  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Om du tar hem och testar en så kom ihåg att gärna köra med standard nätkabel mellan trafo och apparat. Tårta på tårta har ibland visat sig ge blöta grå effekter.



Vad beror det på? Mystiskt....

Mvh,
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/11/29 :  17:04:16  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
De nätkablar som jag provat är framtagna att sitta i väggen med all den skit som kommer därifrån. Det har visats sig att den bästa kabeln i "väggen" är den sämsta i "trafon", varför?, har ingen aning. Jag har inte provat alla kablar men en del. En teori jag har är att de flesta nätkablar har en dämpfaktor av något slag som alltid dämpar "lika många dB", och när man har en trafo så vill man inte dämpa utan leda strömmen så rent som möjligt till apparaten ifråga utan någon "filtrering". Kanske finns det någon kabel som är designad att sitta mellan trafo och apparat dock tror jag att en sådan inte funkar i "väggen".

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/11/29 :  19:58:21  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tror att T1 är en utmärkt förbättring strömmen om man skan ställa undan den så att den inte låter.

Jag använder själv PS Audio Ultimate Outlet. Det är underbart tyst men kanske inte lika komplicerad som T1.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/11/29 :  21:29:22  Show Profile Send redestad a Private Message
Hej! Intressant med lite inlägg i frågan, men jag saknar fortfarande synpunkter på de ljudmässiga effekterna, vinsterna?

Varför vinner man på att koppla den med 3-fas? Skillnad i ljud?

Har någon upplevt ljudFÖRSÄMRINGAR med produkten inkopplad?
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/11/29 :  23:17:17  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Finns en hel del att läsa om de olika Terminatormodellerna..
Använd sökfunktionen, sök på "terminator" samt "Archived Posts".

Jag är negativ till dessa, i mitt system är det en riktig glädjedödare....adjö dynamik, ljudbilden krymper..

Flera är dock positiva, som tur är.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/11/30 :  00:04:00  Show Profile Send redestad a Private Message
Hm, låter som att den alltså kan förstöra mer än förbättra i vissa system, som vanligt med andra ord. Alltid nåt som funkar bra hos vissa men inte alls hos andra. Det CH nämner som Glädjedödande faktorer är precis sånt jag hört om i andra sammanhang om alla dessa "ström-gadgets", och verkligen något jag absolut inte vill lägga 25´på för att "förbättra" anläggningen med... Blir lite tveksam och kanske ska göra som jag tänkte först att dra fram egna grupper till stereon och testa bättre nätkablar, hm får fundera lite.

Tack för tipset om sökfunktionen, hade gjort ett sök men inte kryssat "archived posts" och fick då nästan inte fram något. Efter ikryssad ruta kom en j-a massa upp och tråkigt nog en hel del reservationer och negativa erfarenheter av "strömförbättrande" prylar, däribland Terminatorn.

Får definitivt överväga det hela och tar tacksamt emot tips om alternativa vägar till den perfekta HigEnd-strömmen :-)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/30 :  00:06:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det absolut bästa är väl att låna hem och testa...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000