Author |
Topic |
thompa
Member
193 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 11:59:16
|
MartinH säger "Och sen så är det inte säkert att en sämre transport "tappar" information, men den kan ge den i form som inte blir lika bra i slutändan."
Det du menar måste vara jitter? Signalen är ju digital vilket innebär att en etta (5v) och en nolla (0v) alltid är detsamma. Det finns ingen möjlighet att det kommer en 2v eller 4v bit... Det som kan skilja i digitalsignalen är i så fall enbart tidsförskjutning, även om den i moderna spelare är mycket liten.
/Thomas
|
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 12:10:39
|
En fråga. Har SPDIF överföringen kvar felrättningsinformationen?
|
Hjelm |
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 12:33:48
|
Precis som thompa säger är det väl jittret som spelar roll, inte om den läser rätt information (vilket vilken transport som helst gör). Grejen med meridians buffring är ju inte att den alltid läser rätt utan att man genom att ladda den buffrade informationen istället för direkt från transporten slipper jitterproblem som transporten ger upphov till. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 14:49:59
|
Ja men allt är inte bara jitter.. Du har en hel del andra kretsar som påverkar ljudet i en transport, om det vore så att alla spelare lästa allt rätt ja då skulle alla transporter låta precis likadant och så är det absolut inte..
Jag förstår inte att alla hakar upp sig på jitter hela tiden, det är bara en del av det hela !!! Visst kan en billig spelare ge lågt jitter, men den kan ge en dålig digitalsignal ut för att den har undermåliga kretsar och kontakter i digitalutgången.
Och ser man sen att den kanske har ett taskigt chassie och en dålig strömförsörjning så kan ingen buffer eller annan lösning ta bort det helt..
Det finns inga genvägar att ta bara för att man separerat på digitalakretsar och drivverket, det måste vara bra grejer i båda ändar för att man ska få en bra lösning... Visst blir det ljud om man kopplar ihop vad som helst, men vad blir resultatet ?!?! För det är väll inte så många som skulle tänka sig att ha tex en Whafedale Diamond 7.1 för 1700:- och hoppla på ett MarkLevinson steg för 100 000:- ?!?!
/Martin |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 14:53:22
|
Amen!
Helt riktigt "MartinH", kvalitet går igen, genvägar kan i och för sig vara bra för att komma en bit, men man når inte ända fram. Prova lite olika uppsättningar och upplev skillnaden är väl det bästa rådet, det är skillnad oavsett om teorin enligt reklammakarna säger något annat. |
Bravo |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 15:04:06
|
Då är i alla fall du och jag överens bravo ...
/Martin |
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 15:15:56
|
MartinH: Det finns väl bara två parametrar i digitaldomänen som kan påverkas, antingen läser den helt enkelt fel på ettorna och nollorna eller så är tidsförskjutningen dem emellan felaktig? Eller vad är det för parametrar som ska ändras menar du? Jag påstod inte att alla transporter låter likadant, utan att alla (fullt fungerande) läser rätt. Sen kan ju jittret påverkas av dåligt konstruerade utgångar, strömförsjning etc vilket kan degradera ljudet. Fortfarande med avseende på jitter. Anser du att Meridians modell med en "vanlig" cdrom-läsare skulle låta bättre med en high end-läsare när DA-omvandlaren ändå matas från buffern och inte från läsaren?
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 15:51:29
|
Ja men i tråden tar vi ju upp frågan om att det skulle fungera med en ganska enkel transport bara man har en bra dac...Och visst läser alla rätt, gjorde den inte det skulle den inte fungera över huvudtaget !! Men olika cdspelare läser tex repiga skivor väldigt olika, en kan läsa den utan problem och en annan går det inte alls ?!?! Detta har ju inte med lasern i sig att göra utan de andra kretsar som finns i maskinen.. Men sen kan en billig spelare ibland läsa samma skiva bättre än en dyr pga av att den dyrare inte alls kanske har en bättre laserpaket/servo/mjukvara m.m.
Om det skulle bli bättre med en riktigt bra mekanik istället för den som sitter i..Ja det är bara spekulationer...Men sen så är meridian ganska ensam om den sortens lösning idag, och det är inte många som har råd att slänga upp de pengar som dom kostar.. Så för de som vill söka en transport eller har en cdspelare som man vill uppgradera med en bättre dac, så ska man titta noga på vad det är för drivverka, kontakter, strömförsörjning osv. för att se huruvida det inte kanske är bättre att bara sälja av allt och köpa en ny bra cdspelare..
För en allt för stort antal produkter på marknaden ( dvdspelare/cdspelare ) har inte konstruerats för att fungera som transporter och har därför ganska dåliga delar för ändamålet. En produkt som från början konstruerats som en transport är byggd för det och inget annat och har därför en klart bättre chans att prestera bra i den rollen.
/M |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 15:56:43
|
Iffe> Helt rätt, det finns 2 parametrar som spelar roll. Att det sedan sitter stenålderskrets inne i bureken spelar tyvärr ingen roll Martin, givet samma värde på de 2 parametrarna. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 15:58:56
|
MartinH: Håller med i princip allt du skriver, men anser också att en bra DAC som buffrar och klockar om signalen effektivt inte behöver någon märkvärdig transport eftersom DAC:en inte matas med den "dåliga" signalen. Men visst, oftast är det ju billigare att köpa en bra transport och DAC än att köpa t.ex en Meridian. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 16:33:26
|
Jo men hur många dacar jobbar med omklockning och ombuffring ?? Inte många vad jag vet i alla fall.... rydberg, hur menar du ?? spelar det inte nån roll vilka kretsar det sitter i ?? Det är väll av största vikt att det sitter bra kretsar och som styrs av en bra mjukvara ??? |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 16:56:27
|
Nja, jag sa givet samma utsignal. Det finns 2 st parametrar som bestämmer transportens prestanda (som iffe mycket riktigt räknade upp), är dessa i ordning så är allt bra. Medlen att komma dit är ju en annan sak. |
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 19:39:28
|
Vilka parametrar tänker ni på då, som verkar vara det enda som styr hur bra en transport presterar ??? |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 19:47:35
|
Läsnogrannhet och jitter. Det finns i själva verket fler parametrar t.ex. ev. störningar o.s.v. men dessa saknar betydelse när det gäller så enkla grejer som en CD-transport. Förutsatt att konstruktionen är någorlunda normal, vill säga. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 20:13:53
|
Men att säga att en cdtransport är enkel är ganska naivt tycker jag... Jag tänker lite på frågan som startade tråden " är det ljudskillnadnader på cd-transporter ?? ", och på den frågan kan jag säga JA !! Det är stor skillnad på transporter, sen kan man säga vad man vill om att även en enkel transport gör alla parametrar rätt, men den låter fortfarande sämre än en bra transport...
Och som en bra bild på en bra transport så ger jag er härmed...
|
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 20:59:23
|
Att det är få parametrar som avgör hur digitalsignalen ser ut gör den ju inte nödvändigtvis till enkel. Jag har inte fått grepp om dina åsikter riktigt, anser du att det finns fler parametrar som transporten kan påverka än jitter och att den läser korrekt från skivan? Transporten du skickar en bild på är säkert bra, snygg om inte annat. Är väl ingen som har påstått att det inte är skillnader i utsignalen från en transport, frågan är ifall en bra DAC kan göra att transportens kvalitet inte spelar någon (eller mycket liten) roll givet att den fungerar korrekt. Vilket jag anser att det kan, och har tidigare hänvisat till exemplet Meridian. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 23:14:28
|
Men en meridina transport är bland det bästa man kan köpa idag och där faller dit argument lite.. Bara för att man har en bra dac och en transport som läser skivan rätt och skickar iväg en signal utan jitter ( vilket knappt existerar ) så finns det fler skaer som kan påverka resultatet, kabeln, kontakten, utgångsstegen i transporten..Alltså fler parametrar....
Så sluta att dra upp meridian och deras 100 000:- spelare, den spelar i en helt annan division, och jag tror nog inte det sitter en helt vanlig läsare som man kan köpa på City Stormarknad för 599:- i den heller.... |
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 23:21:03
|
MartinH: Jag säger ju att transportrar påverkar, men inte i en DAC som buffrar signalen. Därför har ju bra transporter en viktig uppgifter i de DAC:ar där så inte är fallet. Jitterfria signaler existerar mycket riktigt inte. Men kabeln eller kontakten är ju inte parametrar i den digitala signalen utan faktorer som kan påverka den digitala signalen. Det är avsevärd skillnad. Du menar väl inte att Meridian upphäver fysikaliska lagar bara för att deras spelare kostar 100 000:-? |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 23:25:22
|
quote: Men kabeln eller kontakten är ju inte parametrar i den digitala signalen utan faktorer som kan påverka den digitala signalen. Det är avsevärd skillnad
Klockrent! MartinH läs denna mening tills du förstår vad vi menar, jag vet vad du menar. |
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 23:38:00
|
Ok, vi har nog haft lite svårt at prata om samma saker..jag tror nog vi menar samma sak i slutändan.. När kabeln är ingen parameter i den digitala signalen, men en parameter i det slutgiltiga ljudet...
Men ärligt talat, hur många dacar håller på med buffring ?? Inte många tror jag.. Så frågan är ju hur relevant är det, även om jag håller med om att har man det så minskar transportens inverkan.
Men ser man på den stora massa av dacar som finns idag, så är det "vanliga" dacar utan varken buffrar eller omklockningfunktioner, och då ställs det högre krav på transporten.
Men vi kan enas om att har man en dac med de möjligheter som ni nämner så håller jag med om ert inlägg.
/M
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/11/22 : 00:15:06
|
Man behöver inte ha Meridians 150 000:- (800 serie)spelare, för att få funktionen med "uppsampling" och reklockning, det räcker med deras nya G serie eller den "gammla" 588. Som arbetar efter samma princip. Jag har själv 588 och kommer att byta den till den nya G 08 (pris ca 35. 000:-) när den blir tillgänglig.
Finns det flera tillverkare förutom meridian som arbetar enligt samma principer, med uppsampling/reklockning och transport av den digitala signalen hela vägen till högtalarna ?
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/22 : 14:41:51
|
Nej, det finns inte många som har högtalare med samm funktion idag, kan vara för att det låser kunden rätt mycket i val av förstärkare, kablage m.m.
Uppsampling har en del företag idag, men det är inte alltid som det är att föredra dock, det finns massor med spelare som inte har dessa funktioner och låter riktigt bra ändå... Men nån kan det nog finnas, vet inte hur långt Dcs produkter går, men dom uppsamplar tom SACD signalen och det är dom nog ganska ensamma om än i alla fall.. Men blir det så att det låter bäst för det ?? Smaksak...
/M |
|
|
Topic |
|