HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Amplifix + Cdfix = Bra/Dåligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/19 :  15:58:59  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har lyssnat på fixarna tillsammans och mitt intryck är liknande NtR och StefanB's intryck. I den prisklassen så tycker jag att Rega Jupiter är mycket bättre än cdfixen. bara för att ta ett exempel. Men som sagt, lyssna noga själv innan du bestämmer dig.

Sen tycker jag hifi consults inlägg beskriver ganska bra varför jag går omvägar runt just deras produkter. I mina öron låter det tråkigt, omusikaliskt och oengagerande. Kliniskt. Men precis som dom säger är det olika skolor, och jag råkar vara av den skolan som har öron som inte klarar av kliniskt ljud.

Dock så lyssnar jag inte på "färgade gullegos produkter" eller vad det nu var hifi consult ville kalla det. Jag föredrar bara att lyssna på produkter som tar fram detaljer och visar vad som är på inspelningen utan att för den sakens skull låta kliniska och omusikaliska.

Men som sagt, det är många som gillar amplfix/cdfix och därför rekommenderar jag en ordentlig lyssning.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/19 :  16:03:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
Akhenaton

Diplomatins vägar äro outgrundliga

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/19 :  16:06:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Larsho> Diplomati är konsten att säga "Snäll vovve.." tills du hittar en sten.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/19 :  16:06:33  Show Profile Send HEGE a Private Message
Kan det vara så att man måste upp i betydligt högre summor än fixarna för att kunna spela dåliga inspelningar utan att få ett förvrängt färgat ljud? Att det handlar om att kompromissa i något av leden ifall man vill att anläggningen ska klara ut båda sakerna vettigt i prissegmentet?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/19 :  16:20:18  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Kan det vara så att man måste upp i betydligt högre summor än fixarna för att kunna spela dåliga inspelningar utan att få ett förvrängt färgat ljud? "

Om man spelar dåliga inspelningar utan något färgat ljud så låter det.....dåligt, och så ska det vara om vi fortfarande snackar hifi...eller pratar vi om något annat

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/19 :  16:39:37  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag syftade mest på att en riktigt bra anläggning enklare kanske kan urskilja och sortera informationen på en cd-skiva utan att behöva beslöja eller ta bort något. Så som jag tror föregående menade att. Mark Levinson gjorde. Men jag vet inte.... Ifall det är som du säger Sanoj, är det väl många märken idag som egentligen inte är hifi. Eftersom en dålig inspelning inte visar sig så hemsk i många anläggningar som den egentligen borde…

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2003/11/19 16:42:05
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/19 :  16:50:02  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
dekengren:
Sant! Men jag kör en CD-FIX till den så lite relevant är det iaf... FIXen spelar MYCKET bra hemma hos mig...
(Och jag hade en Amplifix innan och även då var det mycket trevligt. Givetvis krävs det bra kablar och högtalare oxå..)

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/19 :  17:23:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Stefan B, det är min anläggning som du talar om, och några dagar senare provade jag dom Advantage S250X som jag numera äger.
Mark Levinson färgar och slätar ut en del i ljudet och med Coltrane blev det inte alls lika lyckat som med Sonus Faber.
Med Coltrane, Advantage S1 tillsammans med Advantageblocken och ett knippe bra kablar , så har jag plockat fram cdskivor som jag pga. trodde att dom var taskigt inspelade nu visar sig vara väldigt bra. Det har helt enkelt varit för dynamiskt för anläggningen tidigare och öronen har ställt sig på tvären.
Nu har jag börjat nå så hög upplösning i systemet att det som inte gick att spela tidigare låter väldigt naturligt.
Vise vers så är en dålig inspelning fortfarande lika dålig i den här anläggningen som i den som du hörde Stefan B.
Och det var inte på det viset att allt lät OK med den anläggningen som du hörde här då.
Det finns ingen anläggning där allt låter bra, men jag har suttit och grunnat över hur många mycket bra skivor som jag har gjort mig av med som jag trott var ospelbara.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/19 :  18:19:02  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Bara konstatera att smaken är som baken, d.v.s. delad. Om du nu gått och köpt dig en Amplifix kommer du säkert även trivas med CD-fix.

Själv är jag inte någon vän av Bladelius. Tycker Bladelius elektronik är säkraste vägen mot en klinisk och omusikalisk återgivning. Att sedan, som HiFi Consult (sladds nya nick?), lägga skulden på "skramligt" kablage eller dåliga högtalare om slutresultatet blir en klinisk musikåtergivning är ju väldigt lätt.

Kanske har jag tunnelseende, men för mig handlar det om göra ett vägval i hifidjungeln. Om man hamnar på Bladelius väg, och trivs där, är sannolikheten stor att man senare stöter på Krell (det tycker inte Akhenaton...), ML, Classé etc. Om man istället går Rega:s väg kanske man senare stöter på Roksan, Naim, Accuphase eller rent av Audion. Själv vet jag vilken väg jag är inne på...


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/19 :  18:29:11  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Mr Ekan: Ja, kanske är det så enkelt.. Man är ju ofta "vinklad" mot det man själv har. Ligger i människans natur att försvara sitt "eget"..

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/19 :  18:30:58  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Mr Ekan

Nu måste jag bara göra en liten inflikning.. Har du lyssnat på Krell 400ix? Den är fan riktigt musikalisk! Jag tyckte den lyckades perfekt med att ta ut massor med detaljer samtidigt som den lät avslappnad och icke påfrestande. Jag lyssnade på den tillsammans med Audiovector m3 avantgarde, Sonus Faber Electa Amator II, Sonus Faber Cremona Auditor och Sonus Faber Grand Piano Home. Men alla dessa högtalare lät krellen fortfarande neutral, kraftfull, detaljerad, avslappnad, musikalisk och rent ut sagt djävligt bra! Till skillnad från t ex Audionet Sam V2 som lät mer analytisk än krellen. Men mest värt att notera är att Krellen fick ett par tråkiga högtalare som Audiovector M3 avantgarde att låta riktigt bra.

Jag tyckte speciellt att kombinationen Krell och Sonus Faber Electa Amator II lät enormt bra. Till Cremona Auditor funkade Krellen bra, men det finns annat som funkar ännu bättre.

Annars håller jag med dig en hel del om vad du säger!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/19 :  18:55:37  Show Profile Send HEGE a Private Message
Det känns inte som om vi kommer mycket längre nu. Jag har blivit än lite kokare nu iaf:) Tack alla för att ni tog er tid!

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:03:15  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Akhenaton, zoomade just in mitt foto från mässan på Krellarna och där står 400xi. Antar att du menar denna. Så ja, jag har hört den. Har inte gjort några AB-jämförelser som du, men tillsammans med CD från Krell och SF Cremona så imponerade den inte. Kanske är Cremonan kass... Eller så är det bara undantaget som bekräftar regeln.

Rent generellt (undantaget att Akhenaton gillar Krell men inte Bladelius ) blir jag annars fundersam när folk gillar Naim OCH Bladelius, Rega men INTE Audion o.s.v. Lite ordning får det ju vara

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:30:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mr Ekan:
Kanske har jag tunnelseende, men för mig handlar det om göra ett vägval i hifidjungeln. Om man hamnar på Bladelius väg, och trivs där, är sannolikheten stor att man senare stöter på Krell (det tycker inte Akhenaton...), ML, Classé etc. Om man istället går Rega:s väg kanske man senare stöter på Roksan, Naim, Accuphase eller rent av Audion


Jag började med B&O gick sedan till Dynaco för att för 30 år sedan
köpa den första Accuphasen. Accuphase blev det sedan i närmare 20 år innan jag bytte bort den sista Acce,en mot en Nackamichi.
Från Nacamichi till Amplifix via en Mark Levinson till Advantage.
Accuphase lär jag inte gå tillbaka till. Så den vägen har inte varit så rak, men jag kör utan skygglappar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:38:30  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Men mest värt att notera är att Krellen fick ett par tråkiga högtalare som Audiovector M3 avantgarde att låta riktigt bra


Akhenaton:

Vad säger du!!!
Och jag som tycker dessa låter helt fantastiskt bra, även om deras S6 avantgarde är lite bättre !
Och jag lyssnade inte med krell!
Tråkigt, tja, jag tycker audiovector avantgarde m3 låter väldigt bra och trevligt. Sätter verkligen fart på musiken och har en väldigt "dynamisk" återgivning, men du har säkert lyssnat på mycket fler högtalare än jag och jämfört så jag har väl inget att komma med?

mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/11/19 19:39:36
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:40:33  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Vad jag tycker om cd-fix o amplifix, orkar jag helt enkelt inte diskutera en gång till, men en sak som jag just tänkte på är dehär med att olika vägar..

Alla (nästan)som har advantage/bladelius, krell, ML, classe', primare, wadia, U name it, måste alltid ha en massa mkt dyra kablar, dämpkuddar, kabel upphängare, nätkablar, avstörningstrafos, nätfilter, cdmattor, mirakelstenar, u name it.

Medana jag själv och de flästa som har Linn, naim, rega, arcam, inte bryr sig så mycket om sådant. vi tycker det låter bra ändå, utan alla dessa "ljudförbättrare". tex hade min anläggning ståt påslagen några dagar i rad och jag satta mig ner i går kväll och bara lyssnade tills klockan var 3på natten för det lät så jävla bra! och inte en enda shakti eller racing puck, dematt, jpc, och kablar(som ligger på golvet) för en struntsumma i jämförelse.

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:49:14  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Efter att ha läst denna tråd så skulle iaf jag tycka att det vore "kul" att testa olika integrerade och cd´s mellan 15k-25k.
Då kan man se (höra) vad fixarna går för!
Denna diskussion har man hört några gånger nu..
Det måste väl finnas många apparater som ligger i den prisklassen, eller?
Och så ska man genomföra testet med samma högtalare och samma kablar.

Det skulle bli ett snyggt bildreportage iaf..

MVH /Mikaell.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:59:56  Show Profile Send MaS a Private Message
Har ägt en Amplifixs, å vill ikkke för allt Hemkokt brännvin i Småland och Norrland påstå att den låter vasst eller hårt, vill nog mer säga att den spelar en blandning imellan Rått o Romantiskt.

Å är för övrigt en Pirahya som kan hugga allt som kan komma i min väg, å skulle gära bita i en Amplifixs igen men likväl nånting annat, sen kan det heta var det vill bara det passar mina någotsnedförskjutna öron.

Mvh MaDMaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/19 :  20:14:35  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>hifirocker

Efter att ha hört ett par Sonus Faber Cremona Auditor totalt spela sockorna av ett par Audiovector m3 avantgarde så tycker jag inte att audiovector m3 avantgarde är särskilt roliga. ALLT var bättre med sonus faber. Ljudbild, både djup och bredd, t ex. FÖR ATT INTE TALA OM MELLANREGISTRET!


Sen har jag väldigt svårt att komma överens med den diskant som m3 avantgarde avänder. Och med den totala avsaknaden av kropp och kött och blod som m3 avantgarde uppvisar. Kommer inte heller överens med den ljusa, tunna klangen hos m3 avantgarde. Kort sagt, jag tycker det finns bra mycket roligare saker att lyssna på musik genom än ett par m3 avantgarde.

>Mr Ekan

Jag är säker på att det inte var Cremonorna som det var fel på i den uppsättningen som du hörde Krell och Sonus faber, utan snarare Krell cdn och rummet...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/19 :  20:16:31  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jorma, det kan hända att jag både har tunnelseende och skygglappar. Det är jag inte man att uttala mig om. Men jag hade aldrig uttalat mig om Bladelius om jag inte hört i princip allt som sålts under namnen S.A.T. och Advantage.

Siffernisse, ditt inlägg är så j*#la klockrent. Själv sitter jag på RG62 och Supra Quattro och ser inget behov att uppgradera. Kanske lyxar jag till det med Supra Ply snart

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/19 :  20:49:58  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Argumentationen bet...

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21757

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/19 :  21:15:05  Show Profile Send HEGE a Private Message
Det som lever får se!
Tänkte se efter om det finns något intresse iaf...

Men jag tycker amplifixen har en öppenhet och en detaljrikedom som är slående. Så inte har jag retirerat inte... Gillar ljudet men jag funderar på att byta till något annat liknande..

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2003/11/19 21:18:22
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/19 :  22:25:55  Show Profile Send Mikaell a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21758

/Mikaell.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/20 :  00:20:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Har inte läst allt som står i tråden men....

quote:
Om man istället går Rega:s väg kanske man senare stöter på Roksan, Naim, Accuphase eller rent av Audion. Själv vet jag vilken väg jag är inne på...



Huuuuhaaaaaa..... Vad mulligt instängt och inbäddat det låter.....
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/20 :  00:44:20  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Kort sagt, jag tycker det finns bra mycket roligare saker att lyssna på musik genom än ett par m3 avantgarde.



Akhenaton:

OK, du verkar inte gillar audiovector.
Men vad har du annars för tips att ge på högtalare i 40000kr klassen? Det är där jag tänker börja leta när jag fått ihopa de pengarna, vilket dock lär dröja många år då jag är fattig student, men med lite tur så....
Observera att de skall vara golvare med bra baspotential.
QRS Saturnus finns dock på listan då jag betraktar den som en golvare! M3 avantgarde har också varit en favorit men nu börjar man ju tveka lite....B&W 803 kanske, eller mårten design Miles II.
Alla dessa kostar någonstans runt 40-45tusen tror jag.

mvh,

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000