HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Integration av Hembio och musik anläggningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:50:51  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message


Har tankar om att försöka integrera Hembio och musikanläggningen. I dag så har jag två separata anläggningar (i samma rum). Men det blir många apparater och sladdar att hålla reda på.
Så min tanke/mål är att bygga en integrerad anläggningen som är bra på att återge musik från tvåkanalskällor (CD), men även från DVD-Audio och/eller SACD, även om de två senaste formaten inte utgör någon stor del av min skivsamling så lär det komma en del skivor i flerkanalsformat framöver.

1. Vilken klass på försteg/processor behövs för att matcha ett hyfsat 2 kanalsförsteg (i 20 000 Kr klassen)?

2. Hur mycket påverkar rumskompensering slutresultatet av ljudet.

3. Hur påverkas ljudet från Skivspelaren av att bli behandlat i en processor (A/D-D/A omvandlat)

4. Vad behövs för DVD spelare för att få motsvarande ljud som en separat CD spelare (i 20 000 kr klassen)

5. Hur skall delningen ske med aktiv delning och separata slutsteg eller aktiva högtalare med inbyggda slutsteg.

6. Högtalare med inbyggda slutsteg och även integrerad DSP ( typ Meridian DSP högtalarna)

Hur bra blir tex en Meridian lösning med G 98 DVD, G68 ”Surround Controller” med ”Room Correction” och 5 st DSP högtalare( + eventuellt sub). Är det värt pengarna i förhållande till en mera konventionell anläggning. (meridian paketet kostar ca 250 000 kr).

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/18 :  09:11:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker Meridians elektronik är riktigt trevlig men däremot så har aldrig deras högtalare och förstärkare varit några favoriter...

Man kan nog inte säga att gå upp till 35000:- så får du en bra processor, det är mer vilken man väljer som avgör, samma när det gäller DVD.

Jag skulle hellre rekommendera en lösning med vanliga högtalare och ett bra femkanalsslutsteg.. Man bli väldigt låst av att ha aktiva högtalare även om det finns en del roliga finesser med DSP varianterna från Meridian.

Meridina har alltid gjort väldigt trevlig digitalelektronik m.m., men förstärkare lever inte upp till deras resterande nivå av nån anledning.

Och att köra aktiva burkar, nja det kanske finns en anledning till att inte så många gör det..Vibrationer i närhet till förstärkare och digitalkretsar tycker inte jag är den bästa lösningen.. Så för de pengarna tycker jag man kan få intressantare grejer.

/Martin
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/18 :  09:21:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
1. Jag tycker Primare 31.7 fungerar alldeles utmärkt i "bypass" läget som tvåkanalsförsteg. (Kostar 33.000:-)

2. Menar du typ Tact? Det beror nog en del på hur rummet ser ut, men jag föredrar att fixa rummet i stället för att fixa signalen...

3. Vet ej.

4. Svårt att säga exakt, men min Lexicon RT-10 (spelar alla format) låter riktigt bra och är helt i klass med spelare kring 25-30 tusen. (Lexicon RT-10 kostar 45.000:-)

5. Jag är själv inte så förtjust i aktiva högtalare, men det är ju mer tycke och smak...


6. Meridian gör väldigt bara grejer! Men du lär inte få SACD från deras system...


Edited by - Pjotre on 2003/11/18 10:04:00
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/18 :  09:50:33  Show Profile Send Harry_up a Private Message
1. Pröva dig fram, har själv en Meridian och är klart nöjd. Körde tidigare ett 2 kanalsförsteg och tog ut bakkanaler och center direkt ifrån DVD'n till en enklare processor. Funkade det med men man fick 2 volymkontroller och kan bli svårt att ställa in tidskompensering vilket förutsätter att framkanalerna står längst bort.

2. Massor. Dock är jag av den åsikten att ifrån 200-250 Hz och uppåt kan man jobba med rummet men under det är det svårt (helt omöjligt) att justera något på ett vettigt sätt om man inte använder elektronik med branta filter.

3. Beror förstås på kvalitén på allt. Om du kör en 2+3 kanals varian som jag gjorde tidigare så är ju din stereo oförändrad. Annars finns det ju en hel del lösa riaa förstärkare av bra kvalité.

4. Har inte jämfört särskilt mycket men det blir inte billigt. En ren gissning är 1,5-2 ggr pengarna.

5. Kör aktivt själv och kan inte tänka mig att gå tillbaka. Föredrar allt separat eftersom du då kan kombinera grejorna friare och lättare uppgradera.
Går även att göra en passiv högtalare aktiv om du har en favorit du vill förbättra.
Men det blir inte billigt.

6. Skulle jag ha oerhört svårt för. Trots att jag gillar Meridian tycker jag detta endast är ett seriösare B&O koncept. Alldeles för dyrt då det sker en kraftig utveckling och HIFI branschen håller på att blandas med databranschen med alla programvaru-uppgraderingar. Nya codecs osv kan göra att dom fina högtalarna blir omorderna blixtsnabbt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/11/18 :  09:57:38  Show Profile Send AndersP a Private Message
1. 30 000 - 40 000.

2. Jättemycket. Det är precis samma som för stereo. Jobba stenhårt med mattor, gardiner och absorbenter istället för att spilla energin på kabeltrams. För övrigt hänvisar jag till Pjotres inlägg.

3. Skivspelaren ska inte behandlas i processorn utan ska gå "rätt igenom" via en bypasskoppling inne i processorn. Om man har en bra processor ( Primare 31.7 eller Thule PR350B ) och envisas med att köra igenom A/D och D/A omvandlingen blir skillnaden väldigt liten tycker jag. Hörs nästan inte.

4. Dubbla priset mot CD´n. Hade jag handlat grejer i dag så blev det nog separata spelare för CD och DVD. Mycket billigare och bättre.

5. Jag gillar aktiva högtalare och ritar på en aktiv center as we speak, men det är lite begränsat utbud på köpemarknaden, tycker du inte?
Ska du byga eller köpa?

6. Dom är säkert jättebra, men tycker du inte att dom är lite dyra?

Om jag var spekulant på en ljudanläggning för en 1/4 miljon skulle jag lägga många veckor på provlyssning så att jag visste vad jag köpte.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/18 :  10:21:10  Show Profile Send Margaux a Private Message
Eftersom jag har ett system liknande det som du vill bygga upp så kommer lite av mina tankar och erfarenheter. Jag äger själv ett komplett TAG system omfattande Processor, DVD, 2X250 W, 5X 140 W, projector, rumsbehandling, 4 Calliopes högtalare. Dessutom har jag just köpt TAGs F1 högtalare (Bestsounds Demo ex). Jag får dem antagligen på fredag. Att jag talar om TAG har bara att göra med att jag äger TAG och därför kan uttala mig just detta märke. Se det som ett bidrag bland andra i debatten.

quote:
1. Vilken klass på försteg/processor behövs för att matcha ett hyfsat 2 kanalsförsteg (i 20 000 Kr klassen)?


För 30 000 börjar de tyngre processorna. Jag skulle dock se till att processorn går att uppgradera till HDMI 2.0 nästa år. Se tidigare trådar om varför detta är viktigt.

Jag har fått uppfattningen att Brystons processor har ett förnämligt Bypass läge och är bland det bästa som finns. TAGs har bypass men styrkan idag är deras Dual Processor modell som har rumskorrigering. Se tråden om TACT häromdagen. Dessutom har TAG:en allt som man kan önska vad gäller ljudkvalitet m.m. Andra alternativ är Lexicon. Dessa tungviktare kan köpas begagnade då de håller så pass bra kvalitet. Jag har lyssnat på Meridians system men har aldrig riktigt förstått dess förtjänster. T.ex systemet inne på Pause Norrlandsgatan med Meridians små aktiva högtalare låter helt enkelt inte bra för musik.

quote:
2. Hur mycket påverkar rumskompensering slutresultatet av ljudet.




Vissa saker kan inte rättas till i den digitala domänen. Det är framförallt de direkta reflexerna. Dessbättre kan dessa ganska enkelt dämpas med diffusorer och abosrbenter.

Däremot kan resonanserna med fördel hanteras med rumskorrigering. Att göra detta fysiskt kräver 5-10 stora tubetrapps och blir ibland ändå inte perfekt.

Om några år har alla processorer under 10 000 inbyggd rumskorrigering nu när den nya generationens DSP kommer. Priserna på beräkningskapacitet kommer att sjunka drastiskt. Sedan är det bara en tidsfråga.

quote:
3. Hur påverkas ljudet från Skivspelaren av att bli behandlat i en processor (A/D-D/A omvandlat)


Tag gjorde ett blindtest med 10 st som fick jämföra en signal som gick genom deras AD/DA väg respektive deras Analog Bypass väg. Ingen hörde statistisk bevisad skillnad. Jag vägrar dock att tro att en tränad inte kan höra det i sin hemmiljö. Skillnaden torde dock vara liten. Vinylljudet blir nog kvar

quote:
4. Vad behövs för DVD spelare för att få motsvarande ljud som en separat CD spelare (i 20 000 kr klassen)


Jag tillhör de som tror på att separera spelare för bild och ljud. Anlednigen är att HDMI kommer att göra bra DVD-spelare mycket billiga. Man kommer att skicka bildsignalen digitalt både till processorn och projektorn. En HDMI transport kommer inte att kosta mer än 5 000 kr om några år och vara exakt lika bra som en för 50 000.

Detta gäller dock inte CD (beror på att CD-PCM material inte kan skickas i paket via HDMI). Därför kan det vara bra satsa på en bra CD spelare idag som är bra på både analog och digial utgång (SPDIF).

Själv har jag en transport som kan fås för 25 000 begagnad som är jättebra på båda men då måste man köpa TAG och det kanske inte är aktuellt. Om några år kommer jag med stor sannolikhet endast att använda den som CD transport när jag har köpt en HDMI spelare.

quote:
5. Hur skall delningen ske med aktiv delning och separata slutsteg eller aktiva högtalare med inbyggda slutsteg.


Processorn hanterar allt inkl bass management. Ju bättre processor desto bättre funktioner. På TAGs kan du själv sätta targetkurvor hur du vill dela mellan de olika högtalarna (individuellt) och subben.

quote:
6. Högtalare med inbyggda slutsteg och även integrerad DSP ( typ Meridian DSP högtalarna)


Jag håller med Pjotre att högtalare med inbyggd ADDA innebär en begränsning vid uppgradering. Dock har jag bara hört positivit om aktiva högtalare i allmänhet. Det finns dock inte så mycket kul att välja på.

Jag tror på att lägga mer pengar på just frontarna. Jag avråder dock bestämt att köpa dipoler för bakkanelerna. Dessa är bra för bio men blir inte bra för musik (och sen uttalar man sig att man inte gillar musik i multikanal) . Kan du ha fullregister även där bak så tveka inte. Det är stor skillnad faktistk oberoende av vad folk säger. Prova själv. Och till sist. 7.1 är bättre än 5.1 enligt mig.

Om jag hade alla pengar som jag satsade i handen skulle jag köpt TAG igen - bara för att jag är så nöjd med det jag har. Jag skulle dock antagligen kunnat tänka mig Lexicon, Bryston, Arcam, Audionet, Meridian eller Primare som alla har sina för och nackdelar.Jag har inte hört Rotels nya dock - blir bara lite anti av skärmen.

Du har en kul tid framför dig. Det är absolut inget fel på multikanal. Det är bara det att det blir dyrt om det skall bli bra

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2003/11/18 10:25:34
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/18 :  10:44:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Margaux säger många kloka saker här, skulle vilja lyfta fram två..

quote:
Och till sist. 7.1 är bättre än 5.1 enligt mig.




Håller fullständigt med! Det är STOR skillnad på ett 5.1 och ett riktigt installerat 7.1 system!

quote:
Det är absolut inget fel på multikanal. Det är bara det att det blir dyrt om det skall bli bra


Korrekt, ska det bli riktigt bra så kostar det också. Kompromisser blir aldrig bra.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:53:04  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tack för alla kloka ord och råd. Ja det är en "djungel" att utforska, för att börja integrera ljudanläggningen till en enhet. Men det är spännande och jag har lärt mig en hel del på vägen, specielt när det gäller digital hantering av musiksignaler. Som sagt mitt mål är att det skall bli mera integrerat (färre burkar), men redan nu börjar ni(Pjotre och Margaux) förespråka 7.1 högtalarsystem.

Jag har ett 5.1 system nu i bioanläggningen och 2 st stereohögtalare så det blir i och för sig samma antal högtalare.

Skulle lyssna på Meridians DSP33 högtalare på Pause (Norrlandsgatan) i förra veckan men fick tyvärr inte tid till det, så jag får åka till Göteborg och lyssna på Meridian på Ljudtema (de skall ha ett lyssningsrum, enligt uppgift från Carl Michael Engvall)

MartinH: Jag håller med dig tycker Meridians elektronik är trevlig, Har deras CD spelare 588 för tillfället (det var nog orsaken till att jag började titta på Meridian). Jag har läst en hel del om deras teknik med DSP och sättet de hanterar digitala signaler för att eliminera jitter.

Pjotre: som svar på punkt 2. ja jag menar Typ Tact, som jag ochså är intresserad av. Har lyssnat på deras prylar många gånger och börjar bli riktigt förtjust i deras förstärkare faktiskt.
Däremot så tycker jag om att driva högtalare aktivt, har gjort detta i de senaste 15 åren.

Harry_up: kommentar på punkt 5. håller med dig, jag har bara bra erfarenhet att köra med separata slutsteg (förutom antalet burkar, kör i dag monoslutsteg på basen).
punkt 6. Ja det känns som Meridian sätter priser som om de var ensamma på marknaden, så frågan är, hur prisvärda är deras prylar?

AndersP: kommentar på punkt 5. Jag gillar oxså konceptet med aktiva högtalare, men det finns inte så mycket på Hi-Fi marknaden (på "proffsmarknaden" finns det hur mycket som helst), men jag har tittat på Genlec och Dynaudio (proffsserien).

Jag har byggt många högtalare upp genom åren men känner inte att jag har tid till detta nu.

punkt 6. Ja de är dyra men jag brukar behålla mina prylar i många år, och kan jag hitta prylar som jag kan leva med i längre tid så tycker jag att de "kan" vara värda det. Meridian har ju också ett uppgraderingsprogram, sådan service brukar tilltala mig.

Margaux: kommentarer punkt 4. Jag är själv inne på spåret med en separat CD spelare (har en Meridian 588 idag), och hålla bilddelen separat (har HTPC i dag). Men om det finns en DVD som är bra (även på bild) och låter bra på CD så skulle det bli en burk (det är ju det jag försöker uppnå, färre burkar)

quote:
Detta gäller dock inte CD (beror på att CD-PCM material inte kan skickas i paket via HDMI).


Vad jag har förstått så skickar Meridian DVD (G98)spelaren PCM signalen digitalt ända fram till D/A omvandlaren i högtalaren.

punkt 6. Ja jag håller med dig att det är en begränsning vid uppgradering att ha integererade högtalare, men jag tänkte att dessa skulle bli vacinerade mot uppgraderingsbacillerna i några år.

Självklart kommer jag kommer att titta på Lexicon, Tact, Bryston, Arcam, Audionet, och Primare. Det var bara det att jag började med Meridian.

----

Jag kämpar på framöver med mitt mål att få så få burkar som möjligt i min film/musikanläggning, om det nu är möjligt.

Tackar ännu en gång för alla kommentarer.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:29:05  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Vad jag har förstått så skickar Meridian DVD (G98)spelaren PCM signalen digitalt ända fram till D/A omvandlaren i högtalaren


Jag har också förstått det som att det är inte SP/DIF som skickas uten deras egnal MLP protokoll som innehåller klocksignalen. Jitterproblematiken hanteras synnerligen väl i Meridians system - kanske bästa lösningen som finns idag. Synd bara att det inte är standard.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/18 :  16:00:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag kan dock bara svara för familjen Primare här tycker jag att förförstärkaren/ processorn SP31.7 låter bättre än den intergrerade stereoförstärkaren A30.1 i stereoljud.
A30.1 kostade 17 .500:- och SP31.7 33 000:- om det kan vara till vägledning. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000