HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ingångar, DVI(D),DVI(I),HDMI,HDCP? hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic   

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/17 :  14:49:07  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Kommer att ha följande ingångar/utgångar om min internetaffär går vägen som det är tänkt!


Signal NTSC, PAL, SECAM
DTV (480p)
HDTV (720p, 1080i)
Inputs Component (YcbCr / YpbPr)
Composite (RCA)
S-Video, DVI, VGA

har läst mycket på dvdforum och som jag förstår så är DVI ingången den som jag ska använda för att få bäst bild från dvd:n(som då måsta ha DVI utgång såklart!), men vad är DVI(D),DVI(I), HDMI/HDCP-kompatibel och dehär med 720p, 480p, 1080i???.

mvh/ siffernisse

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/17 :  14:51:49  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Skulle vi inte försöka hålla oss till ljud i denna avdelningen?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/17 :  15:02:38  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
För att kunna få flerkanals-hifi, måste jag ju kunna koppla ihop mina grejer!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/17 :  15:20:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
HDTV står för high-definition TV. Finns knappt i Europa ännu, har kommit igång lite i USA där apparaterna också säljs.
480,720,1080 är upplösningen (egenligen antalet linjer)
p står för progressive och i Interlaced (ung . linjedubblad)

HDMI är om jag mins rätt en ny digital standard för bildöverföring från ex. DVD, de första spelarna som stödjer detta format släpptes nyligen. HDMI ska vara det absolut bästa sättet att föra över en signal från ex. DVD till projektor.



Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/11/17 :  15:42:43  Show Profile
Jag vet iaf att Pioneer DV-868AVi släpper upp till 1080p på sin HDMI/DVI utgång
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=107740
Mkt fin spelare, är lite sugen på den själv, tänkte köpa en Plv-z2 till den

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/17 :  16:18:08  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
OK då!
DVI är en standard för överförning av Analog och Digital Video, och har tre undergrupper (Kabelkontakter.)DVI-A, för analoga signaler, DVI-D, for digitala signaler, och DVI-I (integrated), för både analoga och digitala signaler.

HDMI (High-Definition Multimedia Interface) Är efterföljaren till DVI standarden. Och specifiserar hur kontakten och det elektriska gränssnittet skall se ut. Kommer i en version 2 med med både ljud och bild i samma kontakt.

HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) är en speciellt kopierings skydd som Intel har tagit fram för att skydda mot digital kopiering över Digitala Video "Interface".
Så man brukar beteckna kontakten och kopieringsmekanismen tillsammans HDMI/HDCP.

1080i står för HDTV med upplösning 1920x1080 pixels, och 'i' står för interlaced format.
720p står för HDTV med upplösning 1280x720 pixels och 'p' står för progressive format. om det står 'i' så betyder det interlaced format.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/17 16:20:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic   
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000