HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elementfrågor....(comeback)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:46:06  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Hej igen!
Nu har jag varit ifrån detta forum och mitt högtalar-bygge i tio månader...
Lådorna är färdigbyggda och står bara och dammar, så nu har jag bestämt mig för att göra dom färdiga.

Lådorna (mont. hål och volym) är anpassade för endera
"Vifa P21WO20-08" eller "Seas P21REX/DD".

Två element (plus diskant) per låda. 80 liter, portad, 2-vägs (alternativt 2½-vägs).

Mina frågor:
1. Vilken av dessa två element ska jag välja? Seas:en har ju mindre frekvomfång och högre resonansfrekv., så det kanske inte är så bra.

2. Vilken diskant ska jag välja??? Betänk att det är två pararellkopplade basar som hamnar på 94dB.

3. Om jag väljer att köra 2½-vägs, måste jag dela av lådan så att varje bas får eget utrymme eller kan man köra i samma "luft"?

4. Vilken frekvens(er) är lagom att dela vid?

Jag har ju tur att elementen fortfarande finns kvar, annars har ju jobbet varit förgäves...

Tacksam för snabb hjälp!

Nästa projekt: Subwoofer

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:37:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hm, efter 10 månader "Snabb hjälp"....
1. Se 2, olika nationaliteter pratar ju inte lika...(är det djupbas som gäller?)
2. Vifa DX25 då kanske det skall vara Vifa på ettan oxå, annars H881 från Seas.
3. Svårt för 2,5 vägs att köra samma luft, fasskillnader i filtren kan göra att elementen spelar "otakt", volymen borde dessutom räcka delad för bägge var för sig.
4. Beror på diskantval, 2-2,5 Khz och runt 5-600 för 0.5:an borde bli fint.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/18 :  08:58:02  Show Profile Send Larsen a Private Message
Om du skall ha baffelkorrigering hamnar basarnas känslighet lägre än 94 dB.
Väljer du en 2.5-vägs så kan du låta ena basen agera just baffelkorrigering. Håller med Lucifer att du då även borde dela av lådan.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:47:59  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Såja.
Nu var det beställt.
4 x Vifa P21
2 x Vifa DX25

Tänkte prova med en mellanvägg mellan basarna i ena lådan (2.5-väg). Då blir ju ena basen ventilerad medans den andra blir sluten. Hur fungerar det?

Andra lådan kör jag med bägge basar i samma ventilerade utrymme. Då kan man ju testa vilket som blir bäst, 2 eller 2.5 väg.

Tack för hjälpen! Kul det här! ;-)

Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000