Author |
Topic |
|
thompa
Member
193 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 19:14:19
|
Hej Alla!
Sitter och funderar på filter till mina blivande HFLS-1:or. Har kollat lite i HIFIKits eminenta katalog och hittat tre olika spolar; luftlindade, bandspolar och "tritec"-spolar. Detsamma gäller kondingar som finns som bipolära elektrolyter, polyester, Audyn-Cap MKP och Audyn-Cap plus...
Det skiljer ju rätt fett i pris mellan alla dessa. Har ni någon erfarenhet eller några tips att dela med er av? Jag vet att en hel del kör med biltemas komponenter, men hur stor skillnad skulle det bli om man "gick upp" i komponentkvalitet? Någon som till och med kanske har gjort någon form av A/B-jämförelse?
/Thomas |
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 19:56:45
|
Jag vet att foliespolarna ger ett rejält lyft. Tritech har jag inte provat än men det verkar lovande, bra pris också. (budgetalternativ)
Audyn-Cap QS duger fint sålänge du inte har lite bättre kringutrustning, det kan dock bli skillnad med billgare också. Har du råd så rek jag folispolar överallt och QS till basfiltret medans du väljer AC Plus till diskanten.
Jag hör skillnad ganska lätt mellan 2 olika polypropkondingar. Jag tycker med avseende på elementkvaliten att du ska välja det bästa, elementen förtjänar det. Jag har också gjort en hel del A/B jämförelser och då mycket vanlig luftspole och folie. Folie gör stor skillnad även till diskanten.
/J |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
thompa
Member
193 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 20:24:44
|
Tack för bra svar!
Jag satt och räknade lite och väljer jag 2 foliespolar samt 2 AC plus till diskanten och ett QS till basen dundrar filtret löst på 940:-/styck
Alternativet jag funderade på var en Tritec till basen, foliespole till diskanten samt QS som kondingar till bägge filtren. Då hamnar man på 461:-/styck
Sedan finnsdet ju en bunt ännu billigare alternativ, men det är väl bara att förkasta på studs
Det som gör det bättre alternativet så mycket dyrare är kondingarna...Fast det kanske är värt de pengarna
Hmmm, undras vad som sitter i mina Nautilus 804:or???
/Thomas, villrådig som alltid
|
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 22:45:33
|
Jag vågar inte ens räkna på vad det skulle kosta med filter till mitt kommande projekt, om jag skulle köra med foliespolar och bra kondingar... Jag gillar branta filter, hmm skulle ju gå på flera 1000:-/filter!! |
Optimist. punkt slut. |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 08:50:29
|
Jag har biltemas polypropkondingar, 1.2mm^2 luftspolar och "keramikmotstånd" till HFLS-1 liggandes, men jag har även Audyn Cap Plus till diskantfiltret och QS till basen samt MOX-motstånd och jag tänkte jämföra dessa när det väl kommer dit. Gillar jag vad jag hör så kommer jag nog också att jämföra med foliespolar. F*n så dyra bara. Tror jag läste någonstans att Plus ska spelas in lite för att prestera optimalt... jag litar på öronen och dom får tala om vad som händer. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
thompa
Member
193 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 18:24:13
|
Japp, nu var det köpt!
Det blidde: en Tritec till basen, foliespole till diskanten samt QS som kondingar till bägge filtren
/T |
|
|
|
Topic |
|
|
|