HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vinylproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:40:54  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag får inte min vinylspelare å spela bra ?
vad är felet, det är en thorens td-190 med ortofon 10 super
(borde väl åtminstone vara hyffsat)
nu låter det tunt, livlöst och lågt

jag har cambridge grejer och tycker deras
gramofon steg är helt OK! då jag jämför med
denon maskinen jag hade före

vad kan man göra för å förbättra ?

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:22:07  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Går det att ändra några parametrar på MC ingången i cambridge förstärkaren. På vissa förstärkare så går det att ställa om mellan MC och MM med någon svitch. Eller det är inte så stora skillnader som en felkoppling skulle ge upphov till?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:00:33  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Först och främst:

Är det en MC10 super du har eller en OM10 super?

MC10:an kräver ju en MC-ingång för att fungera bra då den har väldigt låg utspänning.

OM10:an låter som alla ortofons MM-pickuper lite "ljust", och den är dessutom rätt knepig att ställa in då den inte har särskilt bra spårningsförmåga. Den går dock att få till med lite jobb.

Prova minska VTA (vertical tracking angle), dvs sänk tonarmen lite vid fästet. Lägre VTA = mer bas , högre VTA = mer diskant. Du kan börja med att ha tonarmen helt parallell med skivan vid avspelning, och sedan prova dig fram till rätt tonal balans därifrån.
Min erfarenhet av OM10 är också att den vill ha något högre nåltryck än de rekommenderade 1,5 g. Den dåliga spårningsförmågan gör också att den är känslig för antiskatinginställning. En testskiva är bra att ha här.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:03:54  Show Profile Send skalet100 a Private Message
å fan... inställning alltså... jag som är urusel på det...
det är iaf OM10 jag har
ljust låter det iaf... så in i h-e

finns ingen risk att man slier ner skivor när man kör
annan inställning än den rek. ??
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:08:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hur är lasten på pickuppen? Du kanske får justera den kapacitiva och resistiva lasten på förstärkaren för att pickuppen skall lastas så som den är designad.

Om inte förstärkaren har möjligheter till lastförändring internt kan du lätt fixa det genom att lägga en Y-koppling på varje RCA-ingång och justera genom att sätta resistorer och kondensatorer mellan signal och gnd i en RCA-kontakt. Det är bara att ta fram ohmslag och börja räkna...

Ev. har du kanske även lite låg förstärkning i det inbyggda MC-RIIA't, på en del förstärkare kan man justera detta. Titta i bruksen på förstärkaren, där kan det finnas tips om hur man gör.

Vänligen,
Pac


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:12:36  Show Profile Send skalet100 a Private Message
quee... alltså jag är totallt nollkörd på allt det här med hifi
och inställningar... jag försökte å göra så noga jag kunde efter manualen till skivspelaren... cambridgen har ingen manual som säger nåt om det
och riaa steget är ju ditsatt efteråt då det kostar extra.
låter OK på vissa plattor men annars låter det endast trött

som jag fråga tidigare... om jag ändrar inställninganra.. slits skivorna i förtid ?? intressant å veta annars kan jag ju ändra hur som helst tills jag blir så nöjd jag bara kan bli...

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:19:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Du skall nog inte ändra inställningar "hej villt" utan skaffa dig en utgångsinställning och labba lite fram och tillbaks.

Vad det gäller hur de olika inställningarna på armen påverkar den tonala balansen så har nog Bostrowskij bättre koll än jag.

Vad du däremt bör ta reda på är vilken last pickuppen skall ha(finns säkert på tillverkarens hemsida). Sedan bör du ta reda på hur lasten är på ditt RIIA. Dessa bör matchas så bra det går.

Vinylassylum är en bra källa till info om du inte är van.

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:31:09  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag skulle vilja ha en enkel beskrivning på svenska
hur jag ställer in pickupen på bästa sätt
är inte helt kass på engelska men det är svårt ändå
tycker jag som har noll koll på sånt här

har alltså en thorens td-190 med ortofon om10 super pickup
nån som meckat med nå liknande kan ju gärna komma med nå tips
som innan här så jag får lite bukt...

ska kolla upp vinylassylum + lasten på riaa... fattar egentligen
inte riktigt vad som menas med last ursäkta min okunnighet
men är det hur hårt pickupen ska gå på skivan ??
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:47:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj igen!

quote:
Min erfarenhet av OM10 är också att den vill ha något högre nåltryck än de rekommenderade 1,5 g. Den dåliga spårningsförmågan gör också att den är känslig för antiskatinginställning.


DVS du skall ställa in 1,5g eller lite till(kanske runt 1,8 eller 2g..???) som nåltryck(med vikten bak på tonarmen). Och antiskatingen ,som antingen är en liten vikt på sidan av av armen(på min TD166 hängde det en liten vikt i en fiskelina på insidan av armen) eller ett litet vred, skall stå på samma tal som det du har som nål vikt.

Att ställa in en vinylspelare "rätt" är en konstart

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:50:16  Show Profile Send skalet100 a Private Message
ok, först ska man alltså ställa in vikten så att nålan så när som nudar skivan och sen dra upp nåltryk + antiskatingen mellan 1,8-2,0´
om jag nu lyckas med allt detta och det fortfarande låter illa
vad kan det då vara... riaa steget som inte matchar... hur ska jag kunna ta reda på det då? har ju inge papper eller nånting på det...

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:35:14  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
The vinyl asylum
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/bbs.html
Här finns hur mycket info som helst om skivspelare och hur man ställer in dom . Kolla länken "FAQ" längst upp. På engelska tyvärr, men förmodligen den bästa källan på nätet.
Ställa in skivspelare är en hel vetenskap, men väldigt belönande och roligt när man har lärt sig.

För lågt nåltryck sliter mycket mer på skivorna än för högt därför att nålen följer spåret sämre. För högt nåltryck sliter däremot på pickupens nålupphängning (Tänk på stötdämpare på en bil , kör du omkring med sandsäckar i skuffen får du byta stötdämpare oftare men du får bättre väghållning.) Ett nåltryck på mellan 1,5 och 2 g på en OM10 är dock ingen fara , min egen OM10 går bra runt 1,7 -1,8.
Lägg pickupen på skivan och titta på tonarmen från sidan. Armen bör vara någorlunda parallell med skivan. Är armen högre i bakkant, kolla om det inte finns en liten skruv vid basen på armen. Lossa den och sänk armen så att den blir parallell med skivan. Det är inte alla tonarmar som går att justera på detta vis , men alla Thorens-armar jag har sett går det att göra på. Din TD190 är av lite nyare snitt än de jag har sett, men det skulle förvåna mig om det inte går.
Tycker du att det verkar svårt kanske du skulle be en fackman kolla på din spelare.

Mvh / Bostrowskij
(Thorens TD 150 / Thorens TD166 / Sony 2250 / Lenco L75 ...jag gillar skivspelare ;-) )
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/18 :  02:28:48  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Kom just på denna sida:
http://edimba.tripod.com/Thorens/Thorens.html
Thorens-kännaren Pär från Gbg har en bra instruktion på svenska för inställningar av vinylsvarvar.
Lycka till.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/11/18 :  07:46:37  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej hopp!
Vet inte om det är så mycket lönt att meckla med en OM 10, den är var den är ljus o ganska livlös tycker jag. Det fina är ju att det är enkelt att byta på OM pickuperna. Köp en OM 30 eller 40 nål.

Mvh
Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:21:52  Show Profile Send gcs a Private Message
HLindgren: Du jag köpte både Ortofon OM20 och OM30 för att kolla av om det var någon ljudlig skillnad....å det var det inte. Man skulle vilja säga att det var ytterligare en myt som det finns ganska gott om i hifivärlden. Trots det här så är det bra pickuper.
För att göra en sån här test måste man kunna göra ett A/B test utan någon väntetid för att byta nål eller vad det nu är som man behöver byta.

gcs
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/18 :  16:25:38  Show Profile Send nin a Private Message
Du jag köpte både Ortofon OM20 och OM30 för att kolla av om det var någon ljudlig skillnad....å det var det inte. Man skulle vilja säga att det var ytterligare en myt som det finns ganska gott om i hifivärlden. Trots det här så är det bra pickuper.


Bara för att DU inte hör någon skillnad så betyder det inte att det icke är någon skillnad. Andra kanske hör en skillnad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000