HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvvibrationer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/17 :  15:32:21  Show Profile Send Freahl a Private Message
Hej.

Undrar vilket som är att föredra när det gäller att dämpa golvvibrationer som kommer från en stativare med stativ.

1:a prio: Dämpa mellan högtalare och stativ, eller

2:a prio: Dämpa mellan högtalare+stativ och golv?

Mvh Fredrik

"Mindre är mer"

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/17 :  16:02:24  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Dämpa både under högt och stativen med någon form av vibrationsdämpande material. Behöver naturligtvis inte vara något som "bara" är avsett för hi-fi bruk... Vanlig skumgummi kanske?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:13:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror att man ska undvika att dämpa på två ställen eftersom man kan riskera att dämparna jobbar mot varandra och att svängningarna förstärks istället för dämpas.
Åtminstånde varnar man för detta i samband med vibrationsdämpning av pumpar och fläktar.
Men vad vet jag , min gamle hanne?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:24:56  Show Profile Send gcs a Private Message
När man ska dämpa ljudvibrationer i byggnader så brukar man använda tungamaterial typ bly och liknade. Nu kanske jag är ute på djupt vatten men jag tänkte på att hur det skulle fungera om man ställer högtalarna på en stenplatta. Man kan ju kombinera skumgummi ovanpå en stenplatta. Det kanske är värt ett försök i alla fall.

gcs
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:38:18  Show Profile Send Freahl a Private Message
Så det är bättre att dämpa mellan golv och stativ så att högt. och stativ blir till en enhet?

/Fredrik

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:25:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förmodligen, men högtalare och stativ bör ha något emellan i alla fall som häftmassa eller sorbotam, sedan kan stativet stå på spikar mot golvet.

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/17 :  21:49:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mja, jag vill nog inte hålla med. Min bild är att bästa stället att dämpa är mellan högtalare och stativ för då slipper man riskera att stativet "sjunger med". Då är det inte så stor vits att dessutom dämpa mellan golv stativ, det finns liksom inget att dämpa kvar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:03:54  Show Profile Send Gus a Private Message
Detta dilemma har jag råkat ut för och lösningen i mitt fall blev följande.
Jag tillverkade ett par stativ av bästa sortens board,fyllde sedan dessa med blästersand vilket resulterade i en vikt på 18.0 kilo per st.stativen ställdes på spikes av enklare modell.Mellan stativ och högtalare placerade jag SD-kuddar och resultatet blev över förväntan.
Uppstramad bas,tydligare röster och kanske lite bättre klang i dom övre registren---
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:25:53  Show Profile Send Freahl a Private Message
Ok, spikar har jag testat men har tagit bort. Tyckte att det blev lite för ljus diskant. Men jag får testa igen.

Har läst både bra och dåligt om SD-kuddar. Men jag ska väl prova så jag bildar mig en egen uppfattning. Tack för tipsen.

/Fredrik

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/18 :  14:20:54  Show Profile Send lasselite a Private Message
Om det inte finns risk för att stativen "sjunger med" och är tunga å goa tycker jag du ska fästa högtalaren stumt i stativet och sedan dämpa mot golvet. Eventuellt kan du fästa stativet i en betongplint/trägårdsplatta/tung stenj***l och dämpa där under. Om sten, stativ och högtalare är en "massiv" tung enhet blir det svårare för vibrationerna att sätta fart på högtalaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000