HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sony Cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/16 :  12:56:44  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

En fråga om de äldre Sony cd-spelarna:

Vet någon vilken skillnaden är mellan XA 20 ES och XA 30 ES?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:54:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
XA30 har några olika digitalafilter man kan välja mellan. I övrigt är det i princip samma spelare.

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:12:45  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej Pac,

Tack för svaret. Har du annars personlig erfarenhet av spelarna? En kompis funderar på att köpa någondera (alltså 20 eller 30), han har fått erbjudande på båda. Alternativen är Creek CD 43 mk.II eller Rotel 990.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/16 :  17:42:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jo, jag har haft ett par olika XA-spelare. Senast hade jag en XA50ES och idag sitter jag på en SCD777ES. Så, man kan nog med rätta påstå att hyser stor tilltro till Sony's CD-spelare.

Sony är ett stort bolag som gör fullgoda produkter. Därmed vet man att prylarna håller och att det är säkert att köpa beg om nu ingen har varit allt för klåfingrig och pillat sönder dem. Just ES-spelarna är något av Sony's mandomsprov.
Sony leverar många drivverk runt om till andra tillverkare, men mig veterligt har enbart Accuphase och Sony själva använt deras absoluta topp drivar, ES-drivarna.

XA20 som CD-spelare är en bra audiofilspelare. Den går att förbättra åtskilligt om man är lite händig och den svarar riktigt bra på behandlingen om man tycker att sådana aktiviteter är kul.

Vänligen,
Pac

P.S. Rotel RCD990 är också en fin spelare med Philips CD-pro drive, PCM63K och andra godsaker!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:11:25  Show Profile Send KennethS a Private Message

Hej Rkl!


Är själv nöjd ägare till en Sony XA 20 ES. Väldigt fin CD-spelare som är väldigt bra uppbyggd och stabil, sen som PAC säger så är den tydligen väldigt lätt att modda med mycket bra resultat!Ljudet är varmt trevligt men se upp lite med botten, då den är djup men kan tappa lite i stadgan. (högst personligt tycke)Ett mycket bra köp!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:42:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Det här filtret som det talades om i början fungera bara när man kör analogt....dessutom tycker jag nog att det är tveksamt. Jag kan min själ inte höra någon skillnad. Sony är nog bra bara man kör digitalt
via en separat DA.

gcs
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:39:43  Show Profile Send John a Private Message
Några iaktagelser som ägare till moddad en xa-20:
Låter precis som jag läst om i recensionerna (detaljerad men lite tunn och kylig) fast tvärt om ! (dvs varm, något bumlig, lite "live"-känsla). Slutsatsen jag drog var att man med moddning kan få spelaren att låta på lite olika sätt. Det gäller att hitta vad som passar bäst.

Har själv en dac från Harmony Design som jag tyckte (obs obs!) jag sonyn på näbben rätt duktigt, med en ljudbild som var betydligt mer avslappnad och bättre upplöst. Lät bättre som transport än bl.a. en dedikerad Rotel-transport jag testade.

/en john som egentligen inte har så bra koll

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000