HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skojsigt länk om hur man utnyttjar sin ljudanläggn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:25:04  Show Profile Send joakim a Private Message
http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=196

Är de andra byggtipsen av lika undermålig karaktär så är det nog bäst att anlita fackmän för rusten.

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:31:40  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
"Du kan välja kabel av skiftande kvalitet och pris. I mindre högtalarsystem kan man använda kabel med 0,75mm2 i area och till lite större system 1,5mm2 eller 2,5 mm2. Signalkabel mellan olika enheter t.ex CD, MD, DVD, Radio, mm och förstärkare finns det en hel uppsjö utav. ClasOhlson har ett väldigt stort sortiment av prisvärda kablar. Det finns folk som köper svindyra kablar, men då undrar man ju om det är musiken eller kablarna som dom är intresserade av!"
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:33:12  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Visste inte att det var högtalarnas storlek som hade betydelse över hur grov kabel man behövde
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:46:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Äntligen, jag har skådat ljuset i hifimörkret......

Bravo
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:55:31  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det är nog ett allvarligt menat försök att beskriva hur man skall utnytja ljudanläggningen rätt. Men den som har skrivit texten borde kanske ha kontrolerat sina källor nogrannare.

Men i stället för att göra dig rolig på andras bekostnad så skriv en artikel själv och skicka in till den till ovanförnamda hemsida.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/15 :  21:16:39  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Klart att det är ett allvarligt försök Gemini.
Jo, jag har gärna roligt på andras bekostnad, i fall dom skriver "seriösa" artiklar med rena sakfel.
Spelar ingen roll om det är en seriös- eller hobbyjounalist som skrivit. Och nej, jag tänker inte skicka in något material till den hemsidan. Lika lite som jag tänker skicka till någon annan hemsida, tidning osv varenda gång de skrivit artiklar som innehåller felaktiga fakta/uppgifter mm
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/11/15 :  21:28:30  Show Profile Send joakim a Private Message
Det som jag tycker är lite skrämmande är att deras hela idé är att ge tips till folk hur de själv skall kunna göra diverse saker som de annars skulle anlita en fackman till.

När man läser det som jag länkade till så tappar man ju all respekt för allt det andra de har på sidan. Hur skall jag som okunnig amatör kunna avgöra om det övriga de beskriver är lika dåligt som just informationen om ljudanläggningen (som jag anser mig ha åtminstone lite koll på). Anledningen att jag tog mig till sidan var INTE att jag ville optimera min ljudanläggning utan att jag hade ett annat byggprojekt på gång och att jag vill försöka göra det rätt från början - vilket alltså just denna sajt inte riktigt ingett förtroende till.

Det blir lite som Uppdrag Granskning och Plus i TV som kör med så dålig källhänvisning/research och subjektiv vinkling att man inte kan lägga nån vikt som helst till det de håller på med även i de fall där de gräver i rätt saker.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/15 :  22:58:31  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Huvudet på spiken Joakim.....
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/16 :  02:32:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
HI-FI for Dummies

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  03:16:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Man behöver ju inte alltid ta allting så allvarligt "Gemeni", man kan ju faktiskt se det skojiga/galna i det hela också.
Vill däremot någon försöka rätta till det hela med ett bättre faktaunderlag så är det ju ingen motsättning utan berömvärt, men det förtar som sagt inte det smålustiga i det fakta som presteras nu.

Bravo
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/16 :  12:45:19  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Riktigt rolig läsning


//Gonzo//
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:00:22  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Joakim: jag håller med dig i ditt resonemang. Men jag blir bara så trött ibland på att det klagas på saker , men inte framför någon saklig kritik. Ett exempel var den unga killen som försöker sälja stereoprylar på nätet, mycket bra initiativ av en 13 åring ( om nu historien är sann). Men genast var där någon som gjorde sig rolig (på ett negativt sätt) över hans sätt att beskriva prylarna. Det går att kommentera saker utan att klaga hela tiden.

Bravo: Jag kan också se det rolig i det, men hade nog bara en alvarlig dag när jag skrev inlägget.

Jonas Nilsson: Om du läser det citat du presenterade i ditt inlägg en gång till så är det kanske inte så helt fel det som står där. Med undantag för vissa detaljer.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:02:54  Show Profile Send matså a Private Message
Jag skickade Mickes kokbok i allafall.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:23:10  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Gemini, jag tog hela citatet/stycket oavsett vad som var rätt eller fel. Gillar inte när man rycker ut delar ur ett stycke, blir lätt fel då
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:24:14  Show Profile Send dax a Private Message
Jag vet inte om det känns så upprörande! Man måste ju tänka på vem artikeln har som målgrupp, men visst olika delar av artikeln borde nog ha strukits eller åtminstone formulerats om, t.ex. kabeldelen.

Om man tänker på att en stor del av alla svensson placerar sina högtalare på/i en bokylla eller bokom en soffa eller andra mindre optimala varianter så skulle de uppleva förbättringar om de tog åt sig av vissa tips från den här sidan.

Det känns som om man försöker förmedla relativt avancerad information till noviser, t.ex. när man pratar om ljudlära, basreflex...

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:24:26  Show Profile Send manlix a Private Message
Haha, jag tycker den var rätt rolig faktiskt. Vem har hjul på sina högtalare? :P Lösningen med att skarva högtalarkabeln med en "sockerbit" var väl inte heller något vidare. De kanske borde döpa om artikeln till "Utnyttja anläggningen fel"

Edited by - manlix on 2003/11/16 15:28:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000