HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya kondingar = försämrat ljud!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ravehole
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/11/14 :  12:44:15  Show Profile Send ravehole a Private Message
Bytte precis ett antal elektrolytkondingar i min gamla Luxman Lv103u eftersom vissa hade läckt. Trots detta så lät den mycket bra innan bytet. När jag bytt ut dom dåliga och kopplade upp den med precis samma utrustning som innan så krävdes det inte många minuters lyssning för att inse att det lät sämre!! Basen var luddigare och transparensen i ljudet försvann även diskanten kändes råare. Musikaliteten verkade som försvunnen....

Hur kan det bli såhär? Behöver elektrolyterna en inkörningsperiod eller är det en ljudmässig skillnad mellan olika fabrikat? Kan det vara så att andra komponenter som också är dåliga inte kamoufleras av elektrolyternas dåliga prestanda och nu börja låta anorlunda?

Jag blir inte klok på detta...tacksam för vettiga svar innan gubbarna i vita rockar får hämta mig....

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/11/14 :  12:48:17  Show Profile Send A8 a Private Message
Låt den stå på några dagar innan du dömmer den fullt ut. Nu är det iof så att olika komponenter har olika "ljudkaraktär" och mycket väl kan ha ställt till det men som sagt vänta lite.

Vad bytte du till och vad var där innan?
Go to Top of Page

ravehole
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/11/14 :  12:53:09  Show Profile Send ravehole a Private Message
Jag bytte tre st kondingar och två av de nya hade exakt samma värde som de gamla medans en av dom fick jag gå på ett större uF värde men med samma V tal. Märket på dom gamla vet jag faktiskt inte men dom nya var av märket Jamicon.

Funderade lite på att försöka skaffa kondingar från ELNA från deras audio serie men är tveksam på hur stor skillnaden skulle bli.

Får låta den gå varm några dagar och se om nåt händer..
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:10:22  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Köpte Jamicon till mina Quadar, bättre ljud när jag satte i LCR...ELNA är ju inte kassa heller
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:11:56  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag har byggt en del och upplever ganska stor skillnad mellan olika tillverkare.

Det bästa är nog att ersätta med samma tillverkare och typ av konding och om inte det går så får man försöka matcha så gott det går.

Om du har en bild på de gamla kondingarna kanske vi kan hjälpa dig med vad det var.

Jamicom har jag personligen inte så bra erfarenhet av men det betyder inte att de är dåliga annars är nog elnas audio serie bra.

Var satt kondingarna, var det glättings kondingar eller vad?
Go to Top of Page

ravehole
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:18:16  Show Profile Send ravehole a Private Message
Jag skall låna hem kameran och ta kort på dom så får vi se om nån vet vad det är för märke..

Det är inga glättningskondingar värdena var 10000uF 16V, 3300uF 25V och 1000uF 25V har jag för mig.

Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/14 :  16:14:34  Show Profile Send bassman a Private Message
Tjenare,
jag har precis bytt kondingar i mitt Nikko Alpha II slutsteg, i förstärkardelen, inte strömförsörjning, och det blev stor skillnad.
Innan var det ganska bastungt, lite stubbigt och stötigt ljud.
Nu är det mycket ljusare och öppet och mjukare.
Blev lite besviken över att det har tappat tyngd, men som sagt, det ska få spela till sig några veckor först.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

ravehole
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/11/15 :  09:23:28  Show Profile Send ravehole a Private Message
Den har stått på över natten och när jag spelade idag på morgonen så lät det helt klart bättre! mer bastyngd och öppenhet men den råare karaktären kvarstår dock...får helt enkelt låta den stå på och se.

Vilka kondingar använde du till Nikko steget?
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/15 :  15:25:25  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Väldigt spännande tråd det här. Jag står och velar om jag skall byta kondingar i mina gamla Krell KMA-200. Jag tror inte det är gjort, och de tillverkades 1986. Vilka kondensatortillverkare rekommenderar ni? Var får man tag i kondensatorerna? Jag har kikat på Elfa, men de verkar mest ha Rifa. Är det en god tillverkare och ett bra alternativ?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/15 :  15:36:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ta och kontakta Krell om vad dom anser att du ska byta till.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:20:03  Show Profile Send bassman a Private Message
Jag körde lite blandat från Elfa, så långlivade och spänningståliga som möjligt (småelektrolyter).
Kapacitansvärdet ska man nog hålla, spänningståligheten kan dock överskridas, dock blir kondingarna större då, och låter sämre tror jag (har för mig att jag läst det nånstans).
De gånger jag har bytt, så har ljudet alltid blivit klarare, mer detaljerat, men tunnare.
Vill man ha runt och tungt ljud ska man tydligen hålla sig till vintagekondingar.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000