HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 cambridge + hårdrock ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/07 :  17:44:20  Show Profile Send skalet100 a Private Message
är det nån här som kör cambrigde elektronik
och lyssnar på hårdrock
det gör jag och tycker det fattas lite drag
i mellanregistret typ gitarrer låter instängt
är det nån annan som noterat samma sak
eller är det bara inspelningsgrej ??

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/07 :  17:54:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
Sist jag lyssnade på Cambridge D500SE mot en NAD S500 (orättvis jämförelse, jag vet, men det hade sina skäl) så var det just att Cambridgen lät väldigt "instängd" i jämförelse som var uppenbart. Cambridge gör grejer som är lysande för sin prisklass, men just öppenheten tycker jag kommer lite till korta.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/07 :  17:58:10  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag tror inte det är CD´n som är boven utan förstärkaren
tycker den har lite konstig bas som dunkar men saknar djup
om ni förstår vad jag menar och låter lite instängt

cd´n är jag jävligt nöjd med då jag testat med andra stärkare

skulle va kul å höra om nån annan lirar rock med cambridge
för det kan ju bara vara inspelning som sagt...

men just nu låter det lite mesigt!
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/11/08 :  10:01:56  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag lyssnar på hårdrock och har en Cambridge A500 i mitt lilla system. Där är hårdrock inte speciellt kul att lyssna på, däremot funkar det bra till all övrig musik. Märkte det framförallt på senaste Alice Cooper plattan då både sången och gitarrerna låg väldigt lågt och utan tryck jämfört när jag lyssnar på min större anläggning. Om det enbart beror på Cambridge förstärkaren kan jag inte svara på.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/08 :  17:41:06  Show Profile Send skalet100 a Private Message
sten: låter precis som mitt problem. Vore ju trist å byta förstärkaren för jag gillar den annars men jag lyssnar ju till mest hårdrock och naturligtvis så funkar ju vissa plattor bättre än andra men överlag så låter det mesigt..

går inte det att ordna på nåt vis ?? annars kanske man blir tvingad å byta mot nåt annat!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/11/08 :  21:41:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag använder här en modiferad variant av ett svar som jag använt tidigare i ett liknande sammanhang.

Jag sätter mina pengar på förstärkaren, högtalare kan i många fall prestera bra mkt mer än man tror om de ges rätt förutsättningar.
Sedan är det väl så att om man gillar att dra på lite extra ibland, vilket jag personligen tycker är mkt roligt, så ligger en väldigt stor del av upplevelsen i just förstärkaren, såvida inte högtalarna i sig är uppenbart olämpade för uppgiften.

Det gäller ju att försöka komma underfull med vilken utrustning som lämpar sig bäst för sin musiksmak.
För min del har jag alltid känt att det mesta som finns att köpa för hyffsat normala pengar inom hifi genren har känts lite klent, en högst personlig uppfattning.

Det finns dock ett bra sätt att försöka avhjälpa "kontrollproblem", och det är att använda en förstärkare som har mkt bra kontroll på elementen, med detta menar jag en förstärkare som erbjuder bra med effekt, kort stigtid och hög dämpningsfaktor.

Jag testade nyligen att använda mig av ett QSC PLX 3402 slutsteg till ett par moderata hifihögtalare och det resultatet var minst sagt överaskande, där fick jag ett bra exempel på på vad en rejäl förstärkare kan göra med ljudet.

Detta må vara ett extremt tilltag, men jäklar i havet vad roligt allting blev att lyssna på helt plötsligt.

se gärna :
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21135
för mer ingående beskrivning.

Jag känner igen din situation, även om jag inte lyssnar på hårdrock, och jag fann min lösning en bit utanför det normala området, lycka till !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/11/09 :  15:54:53  Show Profile Send geronimo a Private Message
Jag kör själv med 500-serien + Newtonhögtalare och liten AP-subba.Musiken är (hård)rock.Löd är ordet.Känner inte igen problemet.
Spontant undrar jag hur du gör med tonkontrollerna.Kör linjärt, aldrig något annat.Allt annat färgar ljudet.Tryck in direct-knappen.Då jag köpte Cambridge tyckte jag valet av signalkabel hade stor betydelse.Monster t ex lät aningen snällt och mesigt,nästan dovt,mest i mellanregistret.Föll till sist för en Chordkabel för 400 pistoler.Kanonkombi!Hoppas att detta kan vara till någon hjälp!


Geronimo

Edited by - geronimo on 2003/11/09 18:53:08
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/09 :  19:02:40  Show Profile Send skalet100 a Private Message
geronimoi: tack för svaret, inger hopp! jag kör med direct knappen intryckt självklart... jag kör ixos kablar + supra rondo högtalarkabel för tillfället. är dålig på kablar så jag vet inte vad jag ska köpa men ska kolla upp den du har... vad kör du för hårdrock? själv lyssnar jag på extremare saker som funkar helt OK det är mer punk och ac/dc likande grjeer som låter mesigt.. då gitarren ska bita istället för å smeka! jag har just nu c+p500 som förstärkare men funderar på å sälja försteget och köpa en a500 och biampa... har ej plats med 2 slutsteg så... vi får se!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/09 :  19:11:53  Show Profile Send skalet100 a Private Message
geronimo ska det naturligtvis vara... sorry
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/09 :  23:42:43  Show Profile Send skalet100 a Private Message
glömde å fråga vad du kör för högtalarkabel
var köper man chordkablar ??
Go to Top of Page

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/11/10 :  15:07:47  Show Profile Send geronimo a Private Message
Jag kör med Chord även där.Lasses Hifi,023-20250,http://www.lasses-hifi.com/ är generalagent.

Geronimo
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/10 :  23:31:56  Show Profile Send skalet100 a Private Message
geronimo: tackar för tipset... ska kolla upp!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:57:55  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag köpte chordkablar igår vart dom billigaste och visst fan vart det mycket bättre
gitarrerna klöser mer & basen känns lite snabbare så det var
välinvesterat så tack igen för tipset!

har aldrig trott att kablar kan ha sån här
inverkan men tji fick man!


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/13 :  13:02:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ytterliggaren som har blivit insatt i kablarnas STORA inverkan på ljudet i en anläggning...

/Martin
Go to Top of Page

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:26:53  Show Profile Send geronimo a Private Message
Kul skalet 100!Min erfarenhet av att leta efter kablar som passar den elektronik man har är att börja i de lägre prisklasserna.Oftast de "klokaste" köpen.Har dessutom minst hyss för sig.

Geronimo

Edited by - geronimo on 2003/11/16 13:29:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000