HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Omvandlare 220 till 120
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:27:56  Show Profile Send JW a Private Message
Hej!

Har i min ägo en förstärkare köpt i USA med 120V och behöver nån typ av omvandlare från våra 230. Finns sådana och funkar det?

/Joakim

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:37:12  Show Profile Send Flint a Private Message
En transformator med 220V in och 120V ut. Effekten ska givetvis med marginal klara förstärkarens värsta belastning.
Go to Top of Page

lothar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:54:15  Show Profile Send lothar a Private Message
Hej. I mitt jobb så kommer jag i kontakt med en del mystiska mojänger från det stora landet i väster så jag vet vilket problem detta kan vara. Vi har en transformator men den vill man inte ha hemma för den väger ca 30 kg. Mitt råd är att be någon elkunnig kolla inuti förstärkaren och se om inte det finns lindningar för 220v också på transformatorn inne i lådan. Jag har varit med om alla möjliga varianter. De enklaste var att man bara behövde vända på ett kort eller flytta på en intern switch. Många prylar görs nämligen med samma delar i strömförsörjningen för att underlätta produktion och export.
Det är fullt möjligt att byta ut toroidtransformatorn om inte det förstnämda går. Att använda en transformator för att göra 120V växelspänning som matar den interna transformatorn som tranformerar till 30-40 V känns bakvänt och ineffktivt. Dessutom blir ytterligare en transformator en till ful låda.

-----------------------
There exists a lunatic fringe ....
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:04:45  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Följ FLITS råd. Några 30Kg behövs kanppast. HUR STORA (i VA eller W) inte i cm ) är dina mojänger?

gammal nalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

lothar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/16 :  12:31:16  Show Profile Send lothar a Private Message
Jag menade inte att hans transformator skulle behöva väga 30 kg jag menade bara att det blir en ganska stor och ful grej. Ett exempel på att det finns mindre enheter är t.ex.
http://www.hammondmfg.com/175.htm

-----------------------
There exists a lunatic fringe ....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000