HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad ska jag ha för ljudkort?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:39:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag funderar på att köpa ett nytt ljukort till min dator som har Windows XPpro. Jag har funderat lite på Lyncx och jag undrar om någon känner till det kortet. Det kanske finns någon som vet lite mer om ljudkort. Vad ska man tänka på osv.

gcs

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:00:52  Show Profile Send allbinn a Private Message
Har inte provat några andra än SB-Live och M-audio Revolution. Jag tycker det är stor skillnad mellan dom.
Har läst lite på olika forum och det verkar som Lynx skall vara det bästa, men jag känner inte till de olika modellerna, vet bara att de är dyra.
Det finns lite testresultat på http://audio.rightmark.org/results.html

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:25:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Lyncx finns i olika varianter 2 kanaler 96/24 eller 192/24 sedan finns dom med 8 kanaler. Jag hade nog tänkt mig 2 kanaler men det är som du säger...dom är dyra. Dom kostar drygt 5000 + moms respektive
drygt 6000 + moms. Det är ju det att om jag köper något annat lite billigare så kommer jag nog att ångra mig. Men fråga är om det finns något annat märke som är lika bra. En tanke är att jag vill ha en mycket hög precision på den interna klockan. Sedan har jag två ljudprogram att välja på Samplitude producer 24 eller Wave Lab. Har någon av er provat och jämfört dessa tå program eller något annat.

gcs

Edited by - gcs on 2003/11/14 22:27:11
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:29:20  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag kör RME digi 96/8 och är helnöjd. Har ingen cd-spelare utöver datorn numera. Fick ge 3000:- för det, men köper man i Sverige får man ge en tusenlapp till eller två. Kortet har fina mätresultat och har klarat sig bra i olika tester.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/15 :  08:35:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag kan rekomendera M-AUDIO-Audiophile 2496, eller någon av deras USB lösningar tex. Sonica USB eller Transit USB.

Jag har testat olika många olika ljudkort och i mina jämförelser så är M-Audio det klart bästa valet. Men jag har inte jämfört med Lyncx.
Beroende vad du skall göra.
Behöver du analoga utgångar eller räcker det med digital ut?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/15 :  12:23:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Tja det är väl bra med både och när det gäller utgångar. Jag hade nog tänkt mig att använda datorn för att renovera gamla vinylskivor och att redigera och mixa med. Sedan undrar jag om någon har testat dom här två ljudprogrammen...Samplitude producer 24 eller Wave Lab. Har någon av er provat och jämfört dessa tå program eller något annat. Pro tool´s lär ha ett gratisprogram som kallas LE...har någon testat det. Jag har printat ur RME men inte läst ännu men det ser ju bra ut. Det kortet är något billigare än Lyncx så jag får väl ta ett snack med Fitzpatrick om RME. Man kan ju undra vad RME 96/8 står för.

gcs
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/15 :  12:28:27  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
gcs,

Vad ska du använda ljudkortet till?

Om du vill använda ljudkortet för signalbehandling så kan jag varmt rekommendera ett Creamware Pulsar II kort.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/15 :  13:35:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad menar du med signalbehandling neriks. Signalbehandligen har väl inget med ljudkortet att göra utan det sker väl med hjälp av olika pluggar som hör till ljudprogrammet. Det verkar som om ljudkortet är den tunga posten i sammanhanget. Det verkar ju också finnas hur mycket program som helst men inte så många ljudkort i alla fall som är av någon klass. Min dator som är drygt ett år blir väl hopplöst föråldrad när jag äntligen är färdig med det här.

gcs
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/15 :  15:39:47  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Signalbehandligen har väl inget med ljudkortet att göra utan det sker väl med hjälp av olika pluggar som hör till ljudprogrammet ...

gcs,

Vissa ljudkort har inbyggt DSP-stöd för att avlasta datorns CPU. Creamware Pulsar II har t ex 6 st DSP:er vilket gör att du t ex kan använda ljudkortet till avancerad signalbehandling utan att CPU'n blir nämnvärt belastad. Jag kommer t ex köpa ett Pulsar II kort till min hemmastudio för att i huvudsak använda det som mixer och effektburk

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/11/15 :  16:40:52  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Använder mig av M-audios Revolution 7.1, låter helt klart bättre än Creatives Audigy 2, men saknar lite dynamik.
Funderar på att komplettera med M-audios Superdac (3000kr), som enligt vad hemsidan säger har bättre spec:ar än dyrare M-audio ljudkort.

Sen så blir det kul att kunna köra balanserat.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/15 :  17:48:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Det låter kul neriks. Vad gör du i din hemstudio? Om vårat hus vore större skulle jag också ha en studio....en inspelningsstudio. Det var ju en som sålde sitt hus med en stor studio här i vår kommun.. det hade ju varit mumma. I dag så är det många som har hemstudio med en dator som verktyg men jag tycker för min del att det går snabbare att jobba med en mixer och då helst en analog mixer eftersom man då har en omedelbar access till alla pluggarna.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/15 :  17:52:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo en sak till...jag är alltså inte så intresserad av ljudkort för 5.1 eller 7.1 eftersom jag inte är så intresserad av att titta på film via datorn.

gcs
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:04:34  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Det låter kul neriks. Vad gör du i din hemstudio? ...

gcs,

Hehe ... Mitt intresset för att göra musik har legat i dvala i ungefär 10 års tid. För någon månad sedan så plockade jag dock fram min gamla Minimoog och kopplade in den till stereon för att ratta och testa lite basljud. Då vaknade intresset till liv igen

Jag har en stor förkärlek till analoga syntar och just nu håller jag på bygger upp en liten enkel hemmastudio där jag kan odla mitt lilla musikintresse





Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/15 :  22:49:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja ja det låter jätte trevligt. Våra söner som nu flyttat hemifrån hade en massa musikinstrument typ syntar samplers datorer (Atari 1040) Ensoniq 16+ congas, bongos, trumpet ja vet inte allt. Sen deras farsa med inspelningsutrustning, reverb, mikrofoner ja hela huset var fullt. Nu är det bara deras farsa och morsa som är kvar men huset är fortfarande fullt med ljudutrustning.Jag skulle vilja bo i ett gammalt skolhus eller som några jag känner. Dom bor i en gammal frikyrka utanför Örebro med läktare och allt.
Jag ska nog kolla Lyncxen engång till så får vi se vad jag väljer.

gcs
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/16 :  10:37:21  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
gcs,

Ja, det är skoj med musikinstrument ... Högst på min önskelista för tillfället står ett stort och fläskigt trumset Frugan har dock lagt i sitt veto när det gäller trumset

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:32:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En minimoog... Måste vara minste 15 år sen jag spela på en sån...
*Nostalgi*

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/17 :  15:40:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Zalve,

Japp, visst är det en Minimoog En gammal och trogen tjänare som fungerar lika bra idag som för 20 år sedan

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000