HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Små, mycket små högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/10/31 :  14:24:52  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Jag har visserligen även publicerat nedanstående under köpes, men eftersom jag även är intresserad av att få goda råd så tar jag mig friheten att posta även här.

"Jag är i färd medd att köpa en liten köksstereo, en Sharp sdsg11, som är en 1 bittare och, hoppas jag, är bra både på WAF och att spela. Jag söker högtalare till den lille rackaren. Tyvärr så måste jag erkänna att de estetisja värdena här får komma väldigt högt, men det måste ju inte vara ett hinder för kvalitet.

Om någon har högtalare eller tips om lämpliga sådana så vore det toppen!"

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/31 :  14:29:06  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Amphion Helium 2 eller Sonus Faber Concertino kanske?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/31 :  14:34:14  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
http://www.podspeakers.com/podspeakers.html
Hög WAF
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/10/31 :  14:39:43  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Tack Akhenaton!
Amhion ska jag gå och lyssna på hos Ljudmakarn. Sonus Faber Concertino får jag nog leta efter under begagnat.

Såg nu att jag har skrivit "estetisja", men då får det väl bli ett nytt ord...:-)

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/10/31 :  14:43:52  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Tack Jonas,
Jag tog med mig livskamraten och tittade på dessa hos HiFi-klubben, men hon anser inte att de är så estetisja...

(måste göra något åt min korrekturläsning - Amhion - suck...)

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/31 :  15:49:26  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Köppte den lilla enbittaren för 4995:- om det är samma vi tänker på, väldigt bra och fylligt ljud ur den lila kraken.

Dock så ligger högtalarna en bra bit under Sonus Faber etc. '

Det vart ett par Mirage - prisklass ~5000kr

En bild på krabaten som är ca 300 mil från Stockholm nu .
http://bildarkiv.hififorum.nu/dazzin/sp-lofi.jpg

Hoppas det går bra för dig, det är rätt kul å "se" hur bra ljud man kan få ut ur en "köksradio"!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/10/31 :  16:07:50  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Hej Dazzin,
Tack för bilden, jajjamensan, det är den lille rackaren du har där. Jag kommer att rapportera om, och när, jag har fått det att rocka. Risken finns ju alltid att det inte blir som man tänkt...

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/04 :  14:41:58  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Fick precis besked att den beställda Sharpen var slut hos min leverantör, så jag får börja leta efter begagnat, eller - om någon kan tipsa om bra alternativ till Sharp sdsg11?

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/04 :  15:02:13  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hej Sture, har också varit lite intresserad av sharpen.. Vilket pris hade du fått på den?
mvh:
W
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:06:41  Show Profile Send Viktor a Private Message
Här är en liten välljudande högtalare som kanske kan vara något.


http://www.alr-jordan.com/index-e.html

ALR/Jordan Entry S, 130 x 215 x 190 mm
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/04 :  19:01:46  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Wilderwein,
Jag fick priset $ 124,99 på eBay, men när jag hade betalat med PayPal så mailade säljaren och sa att sd sg11 var slut, men att han hade en annan, minst lika bra. Det är dock en som heter sd-ex11 och den vill jag inte ha! Jag misstänker att det är en "radiohandlarklassiker" som f.ö. en del av de stora svenska firmorna också roar sig med.
Nu har jag jagat en sd sg11 på nätet i dag, men jag har inte fått något vettigt svar. Om man lyckas köpa en i USA så kostar det 60 - 100 dollar att få hem den. Dessutom ska man betala moms och tull på sammanlagt 30 % av inköpspriset. Å andra sidan kostar de ca 1000 Euro i Tyskland.

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/04 :  19:05:56  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Viktor,
Tack för tipset. Jag ska leta efter möjligheten att lyssna på dem - även om de var dyra...

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/11/04 :  19:47:48  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Quad 11, kanske kan vara nåt?
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:09:22  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jo jag hittade den för 357 $ på nätet. men sharp i danmnark vill ha 16000 dkr.
Hur kan sådant förekomma?
Mvh:
W
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/05 :  04:51:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är det verkligen samma "Wilderwein", eller är det någon auktion, beg. eller dylikt?

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/05 :  07:43:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
¨Vänta nu,,, Tyckte din andra hälft att dessa inte var estetiska ?


Ett par Argon då ?


Jag fick OK på dessa, INNAN jag nämde priset... Vilken iofs inte är mkt i mina ögon..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/11/05 :  08:49:53  Show Profile Send Guru a Private Message
Dessa kanske är ett alternativ ? Skicka mig ett PM om det är intressant :)


Edited by - Guru on 2003/11/05 08:50:33
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/05 :  12:58:19  Show Profile Send Sture99 a Private Message
M.Thorsén,
Tack för tipset.
Quad är ju ett gammal anrikt märke men jag visste inte att de även saluförde högtalare. Jag hittade lite bilder på dem på Internet. Även om utseendet är lite "standardlåda" så kan de ju ha hög finish och värda att lyssna på. Jag hittar dock ingen svensk leverantör på Internet.

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:06:14  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Wilderwein,
Med frakt, skatt och tull landar man då på ca 4000 kr, vilket är lite mer än vad det borde gå att få den för (även om jag kanske kryper till korset så småningom).

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:10:06  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Zalve,
Nej det var de små michelingubbarna (podspeakers) hon inte gillade. Jag har visat bilder på Sonus Faber Concertino för henne och de gillade hon. Jag ställer mig dock lite, lite tveksam till om jag ska lägga ned så mycket pengar på högtalare som kommer att få stå ut med oset när jag lagar mat.

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:42:40  Show Profile Send Guru a Private Message
Finishen på Quad högtalarna är kanon bra :)
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/05 :  18:42:29  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hej bravo..
jo desvärre verkar det var precis edentiska enheter.
stackars danskarna
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/10 :  11:00:20  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Nu verkar det som att det är en SD SG11 på väg från USA (hoppas bara att den är ny som utlovats). Jag sammanfattar vad som kommit ur ”småhögtalartråden” hittills. De produkter jag ska försöka få möjlighet att lyssna till, och se på, är alltså:
Amphion Helium 2
Sonus Faber Concertino
ALR Jordan Entry S
Quad 11.

Jag har iofs ett par Warfedale Diamond hemma, men de funkar så bra tillsammans med min Nad 3020 (inköpt 1982!) att jag vill ha kvar kombinationen så att jag har något att spela med i garaget när jag får råd med en Austin Healey 3000

Tack till alla ”tipsare” – nu börjar en av de roligaste faserna…

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/10 :  11:07:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
Elac CL310Jet är ska också vara väldigt bra och är extremt kompakta. Sen inte att förglömma är ju Dynaudio Audience 42.
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/10 :  11:25:35  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Tack marbrink,
Båda läggs till listan.


If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

HAHA
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/11/10 :  14:56:16  Show Profile Send HAHA a Private Message
nOrh 3.0 ($350) i marmor kan kanske vara något. Använder bredbandselement från Tangband. http://www.norh.com/products/norh3/index.html

Finns även i Teak för $250. Kabinettet vibrerar dock en del på denna så marmorvarianten låter garanterat bättre. Hög WAF har de iallafall.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000