HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 istället för winamp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/14 :  18:54:59  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
om man vill få lite bättre ljudkvalite vad ska man ha?

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/14 :  19:04:12  Show Profile Send iffe a Private Message
Inget fel på winamp, men se till att köra en bra encoder (LAME) och kör med ASIO-drivrutiner ifall möjligheten finns. Ska du spela CD så se till att köra CD-readerpluginet så att den inte spelas genom kabeln mellan CD:n och ljudkortet.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/14 :  19:10:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det gäller rent allmänt i Windows att det sällan är programmen själva som "spelar". I de allra flesta fall (det finns säker undantag) så anropar programmet en CODEC som sköter själva avkodningen, detta gäller både för ljud och bild.
Det spelar alltså ingen roll om du använder Winamp eller något annat programm, det är samma mjukvara som spelar i alla fall, programmen sköter i praktiken bara användargränssnittet.

Vill man förbättra sitt ljud så bör man alltså endera byta CODEC eller hitta en lämplig plugin till ex. Winamp som går förbit CODECen på något sätt.
Go to Top of Page

lothar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/14 :  20:59:26  Show Profile Send lothar a Private Message
Ett tips, byt till iTunes, www.apple.com, finns för windows, spelar upp mP3 och kan sortera och ordna filer perfekt. Det bästa av alt är att du kan rippa själv till mp3 eller AAC ("mp4") bättre ljudkvalitet för mindre filstorlek dessutom är det gratis och mer buggfritt än de flesta andra windowsprogram tycker jag. Inbyggd internetradio dessutom....
obs man måste ha windows2000 sp4 eller WindowsXP,

-----------------------
There exists a lunatic fringe ....
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:22:50  Show Profile Send allbinn a Private Message
Som vanligt får jag rekomendera Foobar2000, internt 64-bitar, möjlighet att välja valfri utgångs format tex. 32bitar och 88,2 khz direct till ljudkortet. Med ASIO eller Kernel-mode går man förbi windows k-mixer.
+ min favorit funktion Replaygain, skanna dina filer och få ett dB värde i taggen så att alla låtar får ungefär samma ljudnivå. Använder sig INTE av codecs så Windows förstör inte ljudet.
Har prövat många spelare men Foobar är min favorit.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:27:26  Show Profile Send Mikaell a Private Message
foobar låter intressant, var hittar man det/den?
/Mikaell.
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:32:38  Show Profile Send allbinn a Private Message
hydrogenaudio

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:27:34  Show Profile Send iffe a Private Message
albinn: Som mp3-spelare använder sig även Foobar av codecs, mp3-formatet måste ju per definition avkodas. Om du använder t.ex Lame som encoder så spelar det ju ingen roll för ljudkvaliteten ifall du kör Foobar eller Winamp (vilket jag vill minnas att de påpekar på foobars hemsida). Tycker personligen att Winamp har ett trevligare gränssnitt, men bara om man håller sig till version 2.
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:36:38  Show Profile Send allbinn a Private Message
Nja, kanske hårklyveri men foobars decoder är ju inte en codec i den meningen att du kan låta andra windows program tex. mediaplayer använda sig av den. Att det inte skiljer så mycket på en riktigt konstruerad mp3 dekoder kan jag ju hålla med om, men det intressanta är ju hur spelaren matar ljudkortet, eller är jag ute och cyklar?

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:49:27  Show Profile Send iffe a Private Message
Det viktiga är ju att ha en bra decoder och att inte signalen passerar genom en massa märkliga filter och annat fuffens. När det gäller CD-uppspelningen gäller det att köra signalen "genom datorn" och inte direkt från läsaren till ljudkortet. Vilken spelare man väljer är ju i de fallen oväsenligt, iallafall om man jämför foobar och winamp. I båda fallen gäller det ju dock att konfigurera allt rätt, ladda hem vettiga plugins osv. vilket är lite trassligt.

Edited by - iffe on 2003/11/14 22:50:24
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:28:37  Show Profile
http://www.foobar2000.org/ hörbar förbättring mot winamp.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:48:11  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Är det bara jag som tycker att just uppspelning av cd-skivor är bättre i windows media player jämfört med foobar, då har jag inte pillat på en massa inställningar.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:19:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
om man vill få lite bättre ljudkvalite vad ska man ha?


Vinyl eller något som inte komprimerar lika hårt typ CD/DVDA/SACD...

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/15 :  09:21:02  Show Profile Send iffe a Private Message
Does foobar2000 sound better than other players?
No. Most of "sound quality differences" people "hear" are placebo effect (at least with real music), as actual differences in produced sound data are below their noise floor (1 or 2 last bits in 16bit samples). Foobar2000 has sound processing features such as software resampling or 24bit output on new high-end soundcards, but most of other mainstream players are capable of doing the same by now.

(Saxat från foobars hemsida)

Ben Dover: Har du verkligen testat Winamp med en vettig encoder och ASIO? Tror nog knappast att du kan höra någon skillnad från Foobar. Eller var menar du isåfall att skillnaderna skulle uppstå? I hur spelaren hanterar data som skickas till encodern?

Ipsen: Jag tror att WMP har möjlighet inbyggd att spela upp cd-skivor från datorn istället för att köra direkt från cd:n till ljudkortet. Kan det möjligen vara det som är skillnaden?

Edited by - iffe on 2003/11/15 09:22:09
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/15 :  09:23:00  Show Profile Send iffe a Private Message
PAC: Man kan köra CD-skivor genom Winamp också.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/15 :  09:56:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Man kan köra CD-skivor genom Winamp också.


Jag uttryckte mig nog otydligt så jag skall vara mycket tydligare.

Det snackas decoders/codecs som körs i PC-miljö. Goda realtidsprestanda i hela ljudåtergivningskedjan är ett måste för åtminstone rimligt bra ljudåtergivning. Om man aldrig haft brist på realtidsprestanda tidigare så skaffar man sig det väldigt effektivt genom att köra i dagens PC miljöer.

Så, om det är bra ljudkvalité man vill ha idag så skall man hålla sig ganska långt borta från en PC. Nu är ju inte jag dummare än att jag inser att det går att göra PC-miljön mindre dålig genom smarta val.

Jag har ännu inte hört en PC-anläggning som når ens upp till fotknölarna på en rimligt bra HiFianläggning, men jag har ju inte hört allt än så jag må ha fel.

Om målet är rimligt bra ljudåtergivning, vilket torde vara minimumkravet på HiFiforum.nu, så kvarstår faktum att man i dagsläget inte skall ha en PC med i kedjan. imho

Vänligen,
Pac


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/15 :  10:19:42  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Man tackar verkligen för alla svar!
Nu ska man bara ut i träsket och hitta sin egna favorit
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/15 :  12:59:24  Show Profile Send iffe a Private Message
PAC: Encoder/decoder avser ju mp3:or som givetvis försämrar ljudet. Jag använder datorn som signalkälla för CD. Vad exakt menar du med "goda realtidsprestanda"? Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Ett ljudkort med bra DA-omvandlare som matas med datorns CD buffras ju i datorn och därmed slipper man problem med dåliga transporter och jitter som ju annars förekommer i traditionella CD-spelare. Största bekymret är ju störmförsörjningen till datorn som kan vara av dålig kvalitet.

Nu vet jag inte var du drar gränsen för "bra ljudkvalitet". Snackar vi om "mid-fi"-system så har ljudkort garanterat en plats. Med bättre ljudkort är jag övertygad om att man kan konkurrera med rätt höga prisnivåer på CD-spelare. Mitt RME-ljudkort upplevde jag personligen som bättre på alla parametrar än både min HK cd-spelare och min Arcam Blackbox DAC. Inga toppengrejer, men man kan inte jämföra allt med high end-utrustning.

Är du tveksam på att det går att få ens lite bra ljud ur en dator är du välkommen hem till mig, gärna med ett par vettiga högtalare och förstärkeri. Om inte ljudkort har en plats på Hififorum borde rimligtvis inte "Hifi" i prisklassen <6000 för en CD-spelare ha det heller.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/15 :  14:56:21  Show Profile Send new order a Private Message
quote:

om man vill få lite bättre ljudkvalite vad ska man ha?
quote:



jag vet inte vad man ska ha,men däremot vad man kan göra!
stäng av datorn,slå på stereon istället
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:41:07  Show Profile Send manlix a Private Message
http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/

Testa denna pluginen. Läs igenom allt som står på sidan så att du får ut så mycket som möjligt utav den. Den ger mycket bättre ljud än den som finns i winamp från början. Den är faktiskt riktigt dålig. :P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000