HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket effekt är lagom?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:55:56  Show Profile Send AU a Private Message
Hej

En fråga till alla trevliga forum deltagare.

Hur mycket effekt anser ni vara lagom till en högtalare. det är ju effekten tillsammans med känsligheten och impedansen som avgör vilket ljudtryck man får (+ rummets egenskaper och vad högtalarna klarar för ineffekt) .

Oftast är det ju förstäkaren som utgör begränsningen.

Hur mycket effekt är lagom till en högtalare med känsligheten 85dB/W (8 ohm)?

Och vad är lagom till högtalare med 94 dB/W (8 ohm)?

Det är ju individuellt hur starkt man vill kunna spela, och det är det jag är nyfiken på. Vad säger ni?

MVH
AU

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:04:45  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by AU

Hej

En fråga till alla trevliga forum deltagare.

Hur mycket effekt anser ni vara lagom till en högtalare. det är ju effekten tillsammans med känsligheten och impedansen som avgör vilket ljudtryck man får (+ rummets egenskaper och vad högtalarna klarar för ineffekt) .

Oftast är det ju förstäkaren som utgör begränsningen.

Hur mycket effekt är lagom till en högtalare med känsligheten 85dB/W (8 ohm)?

Och vad är lagom till högtalare med 94 dB/W (8 ohm)?

Det är ju individuellt hur starkt man vill kunna spela, och det är det jag är nyfiken på. Vad säger ni?

MVH
AU





Hej, jag skall försöka vara rakt på sak för en gångs skull. Kan ju försöka i alla fall...
I de flesta fall tycker JAG att alla effekter räcker.
Jag kanske lirar med en normaleffekt om någon Watt. (Eller två eller så.)
Med en okänsligare högtalare kanske jag lirar med en normalnivå om två (eller kanske trekommafem) Watt.

Nu kommer den där baskaggen in i bilden (rummet)!
Den kanske kräver att stärkeren måste banka ut den tiodubbla effekten under någon tredjedels sekund. Ja, den kommer ju att höras även om stärkaren inte grejar detta riktigt. Om den inte grejar att tiodubbla effekten, så återges inte kaggen riktigt skalenligt högt.
Men det gör nog inte så mycket. Jag vet ju ändå inte hur högt det var tänkt att den skulle låta, egentligen.

Mvh
Strmbrg
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:13:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
juh mer effekt desto bättre tycker då jag
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:17:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

juh mer effekt desto bättre tycker då jag!



Visst!
Det kan ju aldrig skada.
Förvisso kanske det blir lite knixigare att få till'at om kraven är hög effekt, "bra ljud" och lågt pris.

Vill man ha låg effekt och högt pris, så kan man kasta ett hundöra på DNMs små akryl-lådor!
Dom kanske låter bra, dessutom.

Strmbrg

Edited by - Strmbrg on 2002/09/03 16:24:59
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:24:36  Show Profile Send AU a Private Message
Strmbrg & NN
Har ni ingen uppfattning som säger att till en högtalare med kännslighetn X är en förstärkare med minst Y watt lagom?

Strmberg du verkar ha ganska måttliga effekt behov.

MVH
AU
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:27:14  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by AU

Strmbrg & NN
Har ni ingen uppfattning som säger att till en högtalare med kännslighetn X är en förstärkare med minst Y watt lagom?

Strmberg du verkar ha ganska måttliga effekt behov.

MVH
AU



Det beror nog på att han handlar mer i affekt än effekt!

sayonarrrrrrrrrrrr
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:30:05  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by AU

Hej

En fråga till alla trevliga forum deltagare.

Hur mycket effekt anser ni vara lagom till en högtalare. det är ju effekten tillsammans med känsligheten och impedansen som avgör vilket ljudtryck man får (+ rummets egenskaper och vad högtalarna klarar för ineffekt) .

Oftast är det ju förstäkaren som utgör begränsningen.

Hur mycket effekt är lagom till en högtalare med känsligheten 85dB/W (8 ohm)?

Och vad är lagom till högtalare med 94 dB/W (8 ohm)?

Det är ju individuellt hur starkt man vill kunna spela, och det är det jag är nyfiken på. Vad säger ni?

MVH
AU





Mer tekniskt ock enklare:
Skillnaden mellan 85 och 94 dBW är 9 dBW.
För varje 3 dBW sänkning av verkningsgraden, så tarvas en dubblering av effekten. Om man vill få ut lika högt ljud, vill säga.
Här är det tre stycken 3dBW-stegs skillnad.
10 Watt för 94 dBW-högtalaren betyder då 80 Watt för 85 dBW-alternativet.

Om jag räknat rätt alltså. Annars betyder det nåt annat...

Strmbrg
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:35:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by AU

Strmbrg & NN
Har ni ingen uppfattning som säger att till en högtalare med kännslighetn X är en förstärkare med minst Y watt lagom?

Strmberg du verkar ha ganska måttliga effekt behov.

MVH
AU



Hela jag är måttlig!
Jag använder ett par sunkiga 30-Watts rörsteg tillsammans med ett par griniga 86 dBW högtalare.
Bara för att ytterligare försvåra det hela, så är dom på nominellt fyra Ohm.
En till anti-åtgärd är att jag har anslutit dom på "fel tapp" nämligen på den som är avsedd för åtta Ohmslaster.

Trots alla dessa destruktiva åtgärder, så kan jag spela mycket högre än jag vill och det låter nog ganska sjysst ändå.

Strmbrg
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:37:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Strmbrg

Du verkar inte må bra just nu. Börja jogga
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:39:26  Show Profile Send j.persson a Private Message
Tja, man kan ju spekulera lite.

Säg att du spelar 105 dB i topparna och har högtalarna på 3 meters avstånd. Rummet kanske bidrar med 1 dB, och du har två högtalare - högtalarna ska alltså då avge 105 - 6 - 1 dB = 98 dB, på tre meters håll. På tre meters håll tappar högtalarna ca 9 dB på grund av avståndet, och en högtalare behöver alltså ge 98 + 9 = 107 dB, vilket är rätt rejält.

Härifrån blir det enkelt: om högtalaren är en 8 ohms resistiv last med en känslighet om 94 dB har vi alltså en toppeffekt om 107 - 94 = 13 dBW vilket motsvarar 10^(13/10) W = 20 W, cirka.

Har du en känslighet om 85 dB behöver du 10^((107 - 85)/10) W = 158 Watt.

Nu ser du varför jag diggar lättdrivna högtalare... Mina egna har en känslighet om ca 90 dB och förstärkarna ger dynamiskt 400 W/kanal omräknat till 8 ohms impedans, alltså på tre meter från ett par 90 + 6 + 1 - 9 + 10 log (400) dB SPL = 114 dB. Så högt spelar jag INTE. Skulle tro att jag som mest använder 40-100 W när jag är normalförbannad, men redan det är åtminstone 104 dB på lyssningsplats...

Olika lyssningsavstånd: på 2 meter tappar man 6 dB, på 4 meter 12. Sen är det lätt att räkna ut.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:44:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Strmbrg

Du verkar inte må bra just nu. Börja jogga.



Jag cyklar till jobbet varje dag!
Även tillbaka hem, för bästa effekt och för att jag skall slippa köpa en ny cykel varje morgon.

Men det har tydligen inte fått någon positiv effekt på min stereoanläggnings komposition.

Jag glömde en viktig sak i sammanhanget:
Inte nog med tidigare nämnda vansinnesförutsättningar, så är rörstegen av Single end-typ.
Dvs en "vekare" och mer distorsionsbenägen variant än de så kallade Push-pull-konstruktioner som man kan få till samma pris.

Strmbrg
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:47:20  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Mer tekniskt ock enklare:
Skillnaden mellan 85 och 94 dBW är 9 dBW.
För varje 3 dBW sänkning av verkningsgraden, så tarvas en dubblering av effekten. Om man vill få ut lika högt ljud, vill säga.
Här är det tre stycken 3dBW-stegs skillnad.
10 Watt för 94 dBW-högtalaren betyder då 80 Watt för 85 dBW-alternativet.

Om jag räknat rätt alltså. Annars betyder det nåt annat...

Strmbrg,



Korrekt. Faktorn blir 8 mellan 85 dB och 94 dB, eller egentligen 10^((94-85)/10) = 7.94.

dBW är dock något annat än dB/W eller egentligen db @ 2.83 V, 8 ohm...
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:51:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Javisst!

dB/W deciBel per Watt, skall det naturligtvis vara.
dBW deciBel gånger Watt... Finns det?

Strmbrg, som uppenbarligen snabbt hamnar i kunskapens dimmiga gråzon...
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:56:31  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

Javisst!

dB/W deciBel per Watt, skall det naturligtvis vara.
dBW deciBel gånger Watt... Finns det?

Strmbrg, som uppenbarligen snabbt hamnar i kunskapens dimmiga gråzon...




dBW finns ja, och brukar ha nollnivån (alltså 0 dbW) 1 W. 100 W blir alltså 20 dBW (10 * log (100). Om man anger högtalarnas känslighet i dB/W och förstärkarens effekt i dBW är det bara att addera! Lätt som en fläskpannkaka. Eller plätt möjligtvis.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:57:36  Show Profile Send j.persson a Private Message
Mina resonemang exkluderar inverkan av bottnande element, termisk kompression och annat olinjärt elände som ställer till det för den som räknar... men det begreps väl alldeles av sig självt!? [|)
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:03:53  Show Profile Send j.persson a Private Message
När jag ändå är igång.

Man kanske undrar hur mycket effekt som är blir ljudtryck. Svaret är en smula deprimerande - en högtalare med en känslighet om 92 dB @ 2.83 V, 8 ohm har en verkningsgrad om ca 1 %. Alltså 99 % av förstärkareffekt blir till värme. Normala högtalare, som alltså har en känslighet om säg 87 dB, har alltså en verkningsgrad om 0,3%. Inte så imponerande va!?

Minns dock att detta bara gäller vid 8 ohms last, eftersom högtalare är spänningsdrivna, inte effektdrivna. Den klurige inser nu omedelbart att en högtalare med 92 dB @ 2.83 V känslighet med en impedans om 3 ohm (i medeltal) har en verkningsgrad på 0,375%. Dvs mycket nära en högtalare med en känslighet om 88 dB och 8 ohms impedans... man ska inte stirra sig blind på känsligheten alltså.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:09:05  Show Profile Send yalpa a Private Message
hur mycket effekt? så mycket som plånboken tillåter såklart!!!

Man ska dock alltid ha lagom mycket, annars hjälper det inte att det är hög kvalité på stärkaren om den blir nerlastad så den knappt kan andas..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:33:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Tja, man kan ju spekulera lite.

Säg att du spelar 105 dB i topparna och har högtalarna på 3 meters avstånd. Rummet kanske bidrar med 1 dB, och du har två högtalare - högtalarna ska alltså då avge 105 - 6 - 1 dB = 98 dB, på tre meters håll. På tre meters håll tappar högtalarna ca 9 dB på grund av avståndet, och en högtalare behöver alltså ge 98 + 9 = 107 dB, vilket är rätt rejält.

Härifrån blir det enkelt: om högtalaren är en 8 ohms resistiv last med en känslighet om 94 dB har vi alltså en toppeffekt om 107 - 94 = 13 dBW vilket motsvarar 10^(13/10) W = 20 W, cirka.

Har du en känslighet om 85 dB behöver du 10^((107 - 85)/10) W = 158 Watt.

Nu ser du varför jag diggar lättdrivna högtalare... Mina egna har en känslighet om ca 90 dB och förstärkarna ger dynamiskt 400 W/kanal omräknat till 8 ohms impedans, alltså på tre meter från ett par 90 + 6 + 1 - 9 + 10 log (400) dB SPL = 114 dB. Så högt spelar jag INTE. Skulle tro att jag som mest använder 40-100 W när jag är normalförbannad, men redan det är åtminstone 104 dB på lyssningsplats...

Olika lyssningsavstånd: på 2 meter tappar man 6 dB, på 4 meter 12. Sen är det lätt att räkna ut.



Intressant resonemang.

Men jag hänger inte riktigt med när det gäller rumsdämpningen.
Du måste väl ta hänsyn till att reflexer bidrar till att höja ljudnivån?
I ett rum med 10 m2 absorptionsarea, vilket brukar anses som ett normalrum, kommer ljudnivån på grund av rumseko inte att sjunka mer än 5 dB under ljudkällans nivå, oavsett avstånd till högtalarna.
Så därför brukar jag räkna så här:
Om en högtalare har en känslighet på 90dB/W,m så blir ljudnivån i rummet 90 + 3 - 5 =88 dB vid 1W per kanal.
+ 3 är för att det är 2 högtalare och - 5 för rumsdämpningen.
Vid varje ökning av ljudnivån måste effekten dubbleras.
Min normala lyssningsnivå är c.a 85-90 dB så därför skulle alltså en 1W-förstärkare räcka. Vilket det naturligtvis inte gör eftersom annat än ljudnivåer också spelar in.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:40:26  Show Profile Send KC a Private Message
Jag säger som Strmbrg, mer effekt skadar ju inte. fast det vara en sanning med
modification, kanske. Jag vet inte om detta är korrekt, men har inte de flesta
förstärkare en optimal arbetslast? Jag menar, spelar en 1000W stärkare "lika bra"
när den levererar 2W som när den levererar 990W? Jag vet inte. Nån som kan
upplysa?

Sedan har vi det andra som många (tillverkare ivf.) vill göra klart, och det är
att förstärkaren skall klara av att leverera stora mängder ström också, och detta
snabbt.

Tillbaks till vatten igen..nä jag menar Watten. På tal om baskaggen och så, och
att det kräver mer. För ett antal år sedan, läste jag en rapport från en studie som
visade på att det finns ljud även i diskantområdet som kräver stora mängder energi
för att återskapa på ett korrekt sätt. Till exempel visade det sig att ett lite
överdrivet ´T´ i sång mättes till så högt som 2000W. Så om du har en platta där nån
sjunger typ "Tandlösa Tomten Tappade TandTråden" skall du ha en klart effektstak
försärkare om det skall låta trovärdigt[:D
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:59:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej S!
quote:
"Jag använder ett par sunkiga 30-Watts rörsteg tillsammans med ett par griniga 86 dBW högtalare."..."Trots alla dessa destruktiva åtgärder, så kan jag spela mycket högre än jag vill och det låter nog ganska sjysst ändå."


Edison 60??


-Om, varför sunkig??

Men... Strmbrg var är


.... Basen?? ( Eller är den "tajt o snabb"( mao utan djup, ed ;).


Mvh A
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/03 :  18:23:27  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag hoppas ju ingen jämför hög effekt med hur bra det är.
Hög effekt = bra. Har man effekt nog att driva högtalarna utan problem så räcker ju det eller hur? Många hävdar ju också att dom bästa watten är dom första 5-8 watten.
Jag klarar mig MKT bra med min 150rörwatt och driver utan problem det jag testat dom på
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/03 :  19:57:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dessutom går väl dom flesta förstärkarna i klass A
i dom första Watten.
Så visst låter det väl bättre om förstärkaren inte behöver jobba hårt.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/09/03 :  20:28:18  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag har ett par rörmonoblock som lämnar 28 Watt och 4 Ohms högtalare med en känslighet på 91 dB/W/m, de droppar dock ner till 3 Ohm nominellt. Jag upplever ibland att den riktigt tunga basen saknas, men vad gör det? Det låter ju bättre än många av de månghundra-Watts slutsteg jag provat. Men jag har även prövat (och nu även beställt) en Sim Audio Moon I-5:a som lämnar 70 W i 8 Ohm och 110 W i 4 Ohm och det kan ju tyckas vara blygsamt för en "icke"-rörstärkare.Då jag testade den så hade jag den riktigt tunga basen som dessutom var bland det tightaste jag hört. Watten spelar roll för dynamik osv men det är inte så ofta jag behöver utnyttja mer än några få av dessa Watt. Om man har nån singel-ended rörstärkare på några få Watt så krävs det att man har rätt hög känslighet på högtalarna för att kunna spela högt
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/09/03 :  21:34:19  Show Profile Send Jonas a Private Message
Haha, han e la för goo ändå den där Strmbrg...

quote:
Jag cyklar till jobbet varje dag!
Även tillbaka hem, för bästa effekt och för att jag skall slippa köpa en ny cykel varje morgon.



quote:
Men det gör nog inte så mycket. Jag vet ju ändå inte hur högt det var tänkt att den skulle låta, egentligen.




Hehe, hade gött.

MVH Jona
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2002/09/03 :  21:42:31  Show Profile Send dude a Private Message
ett försök till förslag på svar till den ursprungliga frågan:

Är du rik? köp en stärkare med hög slew rate (70V/us), låg rise time (3us) och många watt (1 miljon!!!!! :)

är du fattig: köp en kompromiss som alla andra.

Jag tror att det här med slew rate och rise time är viktiga grejor för att få bra dynamik. Slew raten är hur många volt en stärkare kan stiga på en microsekund (us), dvs hur snabb den är. Jag har 50 V/us på min men det finns ju snabbare men de kostar mer. Rise timen anger hur fort stärkaren går från 10% till 90% av en sinus? om jag inte är ute o cyklar.

Vad jag menar är att snabbheten skall tas hänsyn till i dynamik o effekt debatten. en snabbare stärkare är mer dynamisk!


/mat
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:16:05  Show Profile Send P.P a Private Message
150W
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000