HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Low Pass Filter på sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Th
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/11 :  08:34:40  Show Profile Send Th a Private Message
Hej,

På min subwoofer finns det en ratt som det står Low Pass filter på, den är inställbar i 6-7 steg från 37 till 64. Vad är det jag ställer in med denna?

Hjälp en okunnig med denna fråga.

Mvh, Tomas

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/11 :  08:55:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är delningsfrekvensen som basen kommer att spela under...
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/11 :  09:42:41  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Tjena Th,
Low pass betyder att bara låga frekvenser (bas) kommer att ljuda ur subben.
37 till 64Hz står för var den här brytfrekvensen skall ligga. Det anpassar man oftast till de andra högtalarna som spelar samtidigt som subben. Vid 37Hz så kommer bara lågbas. Vid 64Hz kommer du höra lite mer "bummel" i basen. Svårt att förklara, prova dig fram med att ratta lite

Mitt råd är att försöka att placera subben mellan dina fronthögtalare.
Lyck till!
Go to Top of Page

Th
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:29:25  Show Profile Send Th a Private Message
Tack för de snabba svaren. Det innebär alltså att man inte kan låta subben spela högre än 64 Hz? det verkar lite lågt med tanke på att många rekommenderar en delningsfrekvens vid 80 Hz i ett 5.1 system. Iofs inget problem för min del då jag kan tänka mig att strax över 50 Hz borde bli bra hos mig. Skall pröva mig fram när jag kommer hem...

//Tomas
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:48:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Th, hur du delar har bara med hur högtalarna den skall spela med ser ut... I en 5.1 uppställning har man ju ofta små surroundhögtalre och i värsta fall även små frontar och center och då får man ju dela högt, har du högtalare runt om som går ner till en 30-40 hz så ska du dela så lågt som möjligt på subben.
Du får avväga om den skall användas mest till 5.1 eller mest till tvåkanalslyssning om det skiljer på högtalarna i front, center och surround...
Go to Top of Page

Th
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/11 :  13:32:25  Show Profile Send Th a Private Message
Ja, naturligtvis hänger delningen på hur lågt övriga högtalare spelar, det var dessa jag syftade på när jag skrev hemma hos mig.
Ett alternativ är ju att ställa om delningen vid tvåkanalslyssning (om det visar sig att det bästa alternativet inte är samma för både 2- & flerkanal).

Mvh, Tomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000