HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spaning Rundstrålande Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lothar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:21:15  Show Profile Send lothar a Private Message
I bästa spanarstil börjar jag med min spaning.
* Det har länge cirkulerat rykten om nya Carlsson högtalare som
verkar bekräftas av en tråd på nyhetsforumet.
* En av rescensenterna på hifi+ pratar väl om sina Shahinian högtalare.( Shahinian verkar säljas av samma försäljare som Naim. Shahinian verkar också på något sätt vara lierade med Dynavector.)
* Mirage har släppt en ny serie med rundstrålande högtalare
* Beolab 5 är rundstrålande.
Är detta en ny trend eller....

Jag minns en fantastisk demo för några år sen av ett par tyska högtalare med ett rundstrålande element som hette windspiel eller något sådant.

Jag skulle tycka att det vore intressant att höra er andras erfarenheter om rundstrålande högtalare. Jag vet att jag klumpat i hop vitt skilda högtalare här men de har delvis samma konstruktionsprincip i alla fall.

edit 20031111
Att döma av svaren på mitt lilla inlägg här kanske jag skall prescisera mig lite.
Jag borde nog ha skrivit "bredstrålande".....
en del av de som svarar verkar tycka att spela med rummet alltid är av ondo och det var inget som jag menade. Rumsresonaser är av ondo dock enligt enligt de flesta.
En fördel med bredstrålande högtalare borde vara att man kan konstruera dessa med bättre off-axis frekvensgång. Det jag sett av off-axis mätningar av konventionella högtalare är ganska nedslående.
Nåja, nu hamnade jag utanför mitt ämne igen.
Det jag fiskade efter egentligen var att höra från forumets övriga medlemmar om ni har några erfarenheter av att ha ägt eller lyssnat dylika högtalare.

När jag skriver detta så kommer jag på ett intressant experiment (som kanske får vänta till sommaren.)om man vill höra hur sin anläggning låter utan rummet så kan man kanske ta ut den utomhus (villaträdgård) och spela.



-----------------------
There exists a lunatic fringe ....

Edited by - lothar on 2003/11/11 11:57:08

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:52:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
lothar det stämmer det där om carlsson högtalare. Där jag bor (kristianstad) finns det några carlsson fanatiker, vid ett samtal med en av dem så avslöjade han att de hade haft en provlyssning under helgen. Han hade varit mycket imponerad och bestämt sig för att köpa så fort de kom ut.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/10 :  20:13:38  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har inte förstått poängen med rundstrålande högtalare.. so, what's the point?

EDIT
Ljudet blir säkert "fylligare" men är det inte rummet man lyssnar på då menar jag?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/11/10 20:14:21
Go to Top of Page

lothar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/10 :  20:25:27  Show Profile Send lothar a Private Message
Man lyssnar alltid på rummet. Provlyssna i ett ekofritt rum så inser man hur lite av ljudet som är direktljud. Man behöver pumpa in väldigt mycket effekt för att få normal lyssningnivå i ett sådant rum

-----------------------
There exists a lunatic fringe ....
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/10 :  20:28:48  Show Profile Send svejk a Private Message
Nä rundstrålande är inget för mig!
Ska det lyssnas så skall det lyssnas ordentligt, inte tu tal om annat. Ordentlig lyssning utföres mitt i sweepspot, ryggraden skall vara rak, rak som man svalt ett spett. Det är sanningen och ingenting annat än.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/10 :  21:14:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
lothar, har gjort det & det är vad jag kommer eftersträva i framtiden.

Jag hajjar lixom inte riktigt, inspelningar tenderar väl att spegla traditionella högtalares sätt att rikta ljudet ju högre upp i frekvens man kommer?

svejk, inte ska väl ryggraden vara rak (om man inte råkar vara vältränad) själv lutar det åt.. hmm.. fåtölj med rumpan långt fram, nacken i böjen, benen på en mjuk pall... mmm mumma.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/11/10 21:16:48
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/10 :  21:17:24  Show Profile Send brumel a Private Message
Instrumenten. Är det någon som hört en gitarr som bara spelar framåt i en vinkel om 90 grader. Jag tror man behöver minst 180 graders spridning. Blir mer livekänsla helt enkelt (trots att jag vet att PA systemet inte är rundstrålande precis). Sen gäller det att balansen mellan reflekterat ljud och direktljud ska vara rätt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/10 :  22:41:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Man måste nog särskilja högtalarmodellerna lite tycker jag... Carlssons nya modeller och även de gamla var inte rundstrålande, utan utnyttjade/ar reflektioner från väggar för att skapa en ljudbild. Sen ha man dipolära och bipolära högtalare, typ Magneplanar-Martin Logan m.m där man spelar ljudet rakt fram och bakåt och även där utnytjar vägreflektioner.

Sen finns de nya typ BeoLab5 och mirage Omnisat där man i vissa element riktar ljudet mot en kon som sprider ljudet i 360 grader runt...

Alltså lite olika tekniker att utnytja rummets reflektioner, och med väldigt olika resultat.. Vissa bättre, andra klart sämre !!!

/Martin
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/11/10 :  23:41:28  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Beolab 5 är inte rundstrålande ! 180 grader var väl det tror jag

/j

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/10 :  23:52:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har för mig att dom är 360 i tppen och mellan registret, det ser ut så av konstruktionen.. men jag kan ha fel iof...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/10 :  23:59:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Näe ,det verkar faktiskt så att dom inte är 360 grader utan har en spridningslins i 180 grader...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/11 :  00:32:13  Show Profile Send brumel a Private Message
German Physics modeller är vad jag förstår äkta omnipolära högtalare med ett bredbandselement runt om (?). Böjvågshögtalare ner till 90 Hz eller så med en konventionell bas i botten.
Har ej hört dom så jag kan inte säga om dom låter apa eller mumma.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/11/11 :  01:13:54  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
MartinH ska ha en eloge för att han klargjorde att inga av Carlssons stereohögtalare är rundstrålande. Den sista modell som var rundstrålande var OA6 Typ1, avsedd för monoåtergivning. Alla modeller därefter har haft en synnerligen skräddarsydd spridning.

Att man skulle lyssna mer på rummet med Carlsson håller jag inte med om. Undrar hur många som lyssnat på ett par moderna Carlsson i hemmiljö i ett bra rum som tycker så egentligen? Min gissning är att de är rätt få.

/Erik
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/11/11 :  07:44:13  Show Profile Send markku a Private Message
Sen finns också tyska Duevel, som har flera modeller att erbjuda: Venus, Bella Luna och Jupiter (priserna varierar mellom 3.850 - 14.500 EUR).

Här Bella Luna:



Man behöver inte att ta båten till Helsingfors för att lyssna på dom hos HighendStudio. Det ser ut att Audioprophile i Malmö har dom också.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/11 :  09:19:40  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Citat från Ingvar Öhman: Det tycks som om en viss balansgång mellan hörbarhet av stereosystemfelen (att man bara har två kanaler) och ljudbildens upplösning är oundviklig.
Man får välja, antingen kan anläggningen återge även en kruttorr klang, men då går det nästan alltid att avslöja att man inte har levande musiker framför sig om man rör sig i sidled i soffan. Man hör under vissa förutsättningar att ljudet kommer från två högtalare. Sitter man stilla och inspelningen är mycket god kan det funka även i en sådan extrem situation dock.
Alternativt använder man en kombination av högtalare och rum som genom lite diffusreflektioner eliminerar de sistnämnda effekterna. Man kan säga att en tillräckligt stor andel reflekterat ljud måste adderas så att stereosystemegenskaperna "läks ihop" till en homogen ljudalstring. Gör man det med omsorg kan det bli en fantastiskt fin balansering.
Ju sämre inspelningar man vill kunna spela, desto mer diffuserande måste man arrangera sin ljudanläggning. Vill man att inte ens riktigt usla inspelningar skall avslöja att det är högtalarna som strålar ut allt ljud så måste man addera så mycket reflekterat ljud att återgivningen av rum och klang från inspelningen oundvikligen förändras hörbart. Inte nödvändigtvis på ett otrevligt sätt, men återgivningen degraderas och drabbas av en viss "sameness". Inte bara de allra torraste ljuden, utan även medelklangiga ljud blir hörbart mindre torra än de var i verkligheten. Dessutom drabbas precisionen och upplösningen i stereobilden.
Det är vad som händer om man exempelvis använder dipoler eller helt rundstrålande högtalare, eller bara lyssnar långt ifrån en högtalare gjord för lyssning på nära håll.

Alla riktigt goda stereohögtalare är, enligt min uppfattning, konstruerade för att ge en god balans mellan att undertrycka stereosystemfelen och ändå kunna återge de inspelade rumsliga egenskaperna maximalt oförändrade.
Denna balans ändras mellan olika stora rum. Därför ser inte en optimal högtalare för ett mycket litet rum likadan ut som en som är optimerad för ett mycket stort rum.
Faktum är att en bra balanserad högtalare för stereoåtergivning passar perfekt även som framkanalshögtalare för flerkanalig återgivning. Man kan möjligen öka dämpningen något i rummet då man avser att lyssna flerkanaligt.
Personligen gillar jag verkligen tvåhögtalig uppspelning av goda inspelningar gjorda med A-B-teknik, eller andra tidsskillnadstekniker (ORTF till exempel). På något sätt är det så fascinerande att man med bara två ljudkällor kan prestera en så fantastiskt övertygande återgivning. Alla tvåkanaliga inspelningar är inte gjorda med tidsskillnadsmikrofonteknik dock, i själva verket ganska få.
Är inspelningen gjord med helt koincident teknik (X/Y, M/S, multimono) är det ofta klokt att använda någon typ av matrisdekoder och flera högtalare, ambiofoni till exempel.
Med ambiofoniskt återgivna rena amplitudstereoupptagningar kan det faktiskt ibland bli ännu bättre än tvåhögtalig återgivning av A-B-inspelningar, men det beror ju på vilka fel man föredrar…

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/11/11 :  10:36:37  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Gemeni:

Ett fantastiskt fint inlägg! Det tycker jag till fullo beskrev precis hur Carlssonhögtalarna är jämfört med "konventionella" högtalare. Just det som Öhman beskriver om att man kan få en fantastiskt fin balancering där det aldrig låter som om ljudet kommer ifrån 2 högtalare och man kan flytta sig i sidled en hel del utan att varken klang eller ljudbild påverkas något märkvärt.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/11/11 10:37:48
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:49:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Totems högtalare är lite åt det hållet även om dom är av den mer konventionella typen, där har man en mycket liten försämmring avsett om man sitter vid sidan om eller ställer sig upp.. Man bibehåller frekvensomfång och stereoverkan även utanför " sweetspot".. Och Totem själv säger att deras högtalare tom kan låta bättre Offaxis...

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000