HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hififorum.knaak.dk har gått upp i rök?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:30:31  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
tober: du får gärna ladda upp alla bilder du har i en katalog dom heter tober_backup så får folk flytta sina bilder från den till rätt plats om dom så önskar. Det tror jag blir en alldeles utmärkt grej :)

/Meyer

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:46:45  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Jag laddar upp dom till en annan katalog och sen säger jag till när allt är klart. Har en riktigt tråkig uppkoppling hemma så tar en stund och det är nästan 800mb med bilder.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:09:36  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Användarkonton för alla användare tar ju alldeles för mkt tid att ordna, men kan man inte ställa in så att man via vårat "öppna" användarkonto bara kan skriva, och inte radera? Då finns fortfarande risken att någon skriver över filerna, men inte att alla tas bort rakt upp och ner. Då måste någon moderator radera filerna om en användare vill ta bort dem men det är väl inte så himla ofta?

Man kan ju ersätta sina filer och byta namn på dem så det är egentligen bara om man vill ta bort alla sina bilder som man måste kontakta en moderator eller de som nu ska ha rättighet att radera data (kan väl delas upp på fler användare som skriver här ofta) och ha en lista på dem i samma topic som det står hur man laddar upp bilder.

Kanske inte fungerar i praktiken..kan man ha "skriva över"-rättigheter utan att ha möjlighet att radera filer?

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:10:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare!

Som alla kan se så har vi nu bättre kontroll på situationen tack vara Tober och Meyer.

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:18:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tycker Sony har en poäng med att några skulle kunna ha rättigheter att delete'a filer på ftp'n.

Gärna då några som kan hjälpa till lite oxå, iom att alla kanske inte har lika bra koll på ftp/http som HIFI.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:34:00  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Jag måste säga att jag trodde jag tagit bort delete funktionen, det har jag dock inte gjort ännu. Några åsikter om detta? Skulle det bli väligt tråkigt om ni var tvugna och maila/pm:a mig eller någon eventuell ftp-moderator för att ta bort bilder?

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:47:37  Show Profile Send Rhino a Private Message
Utan delete så går det väl såvitt jag vet inte heller att byta namn eller ersätta filer med nya? (om man inte lägger till i slutet av filen)..

Däremot, kan man inte fixa så att de som är inloggade här kan komma in på servern? (t.ex. en knapp som finns när man loggat in).. En aning krångligt kanske, men minsann inte omöjligt .

Ps. kanske inte hjälper, det kan ju ha varit en reggad medlem som raderade, även om det är mindre chans än en random person .Ds.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:58:11  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
tober: jag väntar med spänning, ännu har inte mina filer dykt upp. Hoppas....

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:05:12  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja man behöver ju inte ta bort sina bilder...bara å lägga in nya.

Så för min del får du ta bort deletefunktionen!


Ps. Vi kanske fått oss lite fiender på dagensskiva forumet? Ds.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:17:36  Show Profile Send Rhino a Private Message
Glömde en sak förut :) Om inte en medlem här hade haft backup på det mesta (tober) så finns det ett annat sätt, och det är att bilderna faktiskt finns kvar på hårddisken fysiskt så länge de inte skrivit över / lågnivåformaterat.. knixigt
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:31:01  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Dock lite pilligare för den som inte är helt haj med sin dator kanske.

Tips till admin är att leta efter nån addon till forumet istället då det inte bara skulle lösa rättighetsproblemet men då slippar man även som nu att personer använder det till att ladda upp annat än bilder etc som tar onödig plats och inte alls har med hifi att göra.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:37:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Men ftp:n är fortfarande öppen för vem som helst. Det räcker att man läser ämnet så har man allt man behöver. Jag har själv sett början till olagligheter som jag nämde till Admin. Byt user/loggin namn , dela utt det via ett massutskick så har man iaf säkrat det lite. Att man sedan tar bort delete funktionen är åxå bra.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:51:34  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Någon här nämnde att filerna faktiskt inte riktigt är borta. Det stämmer givetvis. Det är ju bara filallokeringstabellen som är borta. Problemet är dock att det tar tid att återskapa en sådan... och tid har jag väldigt ont om just nu.. Jag gör gärna en rådump av partitionen (filsystem: ufs med softupdates) till den person som skulle kunna/ha tid att återskapa filallokeringstabellen.

Jag tar först och främst bort delete funktionen. Så ni vet :)
Sen får vi fundera på nytt lösenord och så. Vad säger administratörerna? Har ni möjlighet att ha ett massPM system?
Eller möjligen om man skulle kunna ge lösenordet till folk som frågar? Vem har isf lust och tid att hantera en sådan syssla?

/Meyer

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:05:18  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Nu kan man varken radera filer eller kataloger.
Man kan dock skapa och ladda upp som vanligt!

/Meyer

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:07:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Bra


Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:31:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Mina få bilder låg ju på min hårdisk så det var bara att ladda tebak. Synd för dem som hade massor med bilder bara. Men jag såg ju igår att det gick att ange skrivrättigheter som Tober säger och som nu verkar vara regel för hela klabbet. Men vill någon radera hela hififorum loggen så kan man ju inget göra.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/11 :  20:44:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj!

Helt klart är att vi måste öka på vår säkerhet runt din server Meyer.
Även om det var ett misstag så bör vi försvåra så att det inte sker igen.

Den feature du ger oss är unik så vi måste ta bättre vara på den i framtiden.

Vi kanske borde integrera användandet bättre med Hififorum.nu. Ett förslag var att lägga till en ad on till mjukvaran. Det är en variant, att administrera din server via oss på Hififorum.nu är en annan.

För att svara mer direkt på dina frågor så:

Q: Vad säger administratörerna? Har ni möjlighet att ha ett massPM system?
A: Ja, den möjligheten finns.


Q: Man skulle kunna ge lösenordet till folk som frågar?
A: Ja, det låter som en bra idé det också.


Q: Vem har isf lust och tid att hantera en sådan syssla?
A: Låter som en syssla för en Admin eller en moderator.

Så till min fråga, kan man ha separata konton till varje mapp? Så att varje medlem kan husera som den vill men enbart i sin egen mapp?

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:13:20  Show Profile Send fidelityn a Private Message
PAc: Det går att fixa så alla har olika konton och ge access enbart till sin egen mapp.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/12 :  07:45:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag fick ett PM från Tober i morse. Nu är _restore på plats.

Återigen, stort tack till Tober och Meyer!!!

I kväll kommer jag att börja lägga tillbaks foldrar där de saknas. Vi har fortfarande ett digert städarbete framför oss och bla. mässreportagen och annat som vi gjort de senaste tre veckorna får vi ladda upp på nytt.

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/11/12 :  08:09:48  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jag instämmer med Pac, ett stort tack till Tober och Meyer!!!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/12 :  10:03:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hur är det med Timbres tårtbilder? Inte helt borta hoppas jag En av de bättre bildtrådarna jag sett, vore synd om allt försvunnit.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/11/12 :  11:53:05  Show Profile Send Apex a Private Message
Det helt klart enklaste måste väl vara att alla kan ladda upp anonymt, som nu, men inte ta bort eller döpa om eller flytta.

På så vis är den "enda" skadegörelsen som kan ske att någon okynnesladdar upp något, men det måste vara enklare för admin/moderatorer (som kan ha ett konto med ovan nämnda rättigheter) att bara ta bort eventuella såna filer istället för att alla ska ha konto personligen.
Bara min åsikt, man vill ju göra det så lätt som möjligt för admin/mod.

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:30:24  Show Profile Send Fostex a Private Message
Eller om all mappar kunde vara skrivskyddade.. så har alla en egen kod för sin mapp..

// David
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:36:52  Show Profile Send henricsson a Private Message
Kanske inte så kul att administrera.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:37:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
Säkerhetskopiera mappen på disken o uppgradera den då o då. Fool-proof.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000