HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar, det värsta av allt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/09 :  14:46:16  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag har nu en bra anläggning bestående av:
CD-spelare Marantz CD17 (orkar inte skriva hela namnet men det är toppmodellen)
Förstärkare: Simaudio Moon i-3
Högtalare: Revel Performa M20

Jag har precis börjat testa kablar och tycker att Kimbers 8TC högtalarkabel är bra. Jag undrar om ngn har testat Kimber Monocle högtalarkabel och jämfört med 8TC? 8TC ger bättre baskvalité än mina Tara Labs RSC Prime (Kimbern är visserligen lite dyrare) och överlag lite renare ljud. Nu är det så att 8TC kostar ca 4000 kr för 2x2 meter med terminering och Monocle kostar från det dubbla och uppåt beroende på utförande. Ett alternativ som jag troligen ska lyssna på är Harm. Tech Pro-11 som ligger på 7500. Har du erfarenheter av dessa kablar så tveka inte att svara!
PS Någon som vet var man köper Stereophile i sthlm? Letat men inte hittat den. Ang rubriken, det är faktiskt inte så lätt att höra skillnad på kablar men när man väl ringat in skillnaderna så hör man ganska snabbt vilken kabel man lyssnar på. DS

Edited by - Snutten on 2003/11/09 14:53:37

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/09 :  14:57:45  Show Profile Send marbrink a Private Message
http://www.press-stop.se/kiosken/ borde ha den. Jag tror de har ett par butiker i Stockholm.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/09 :  15:00:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tackar! Jo de har en butik på Drottninggatan såg jag. Blir ett besök i morgon, de testar min stärkare i oktobertidningen!
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/09 :  15:02:09  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Har precis testat Transparents högtalar och signal kablar till mina Revel F30 och är grymt imponerad. Definitivt nästa inköp!! Har aldrig varit med om sån upplösning och "klang" i bas bas och mellanregister Mina nuvarande MIT kablar känns som om dom "kollapsat" i ljudbilden vid jämförelse. Alla som besökt mig har omedelbart sagt saker som "vilket lugn!" och "vilken stabil ljudbild". Du måste definitivt låna hem och jämföra med Transparent!

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/11/09 :  15:07:09  Show Profile Send Daniel a Private Message
Hej Snutten

Stereophile köper du på några ställen. Presscenter på Götgatan (vid Waynes), Kungsgatan (vid Waynes), Fridhemsplan i västermalmsgallerian (nedanvåningen vid ICA), Drottninggatan vid sergelstorg. Den finns säkert på fler ställen, men detta var några.

Jag har haft Kimber 8TC i flera år och tycker att det är en utmärkt kabel om man behöver lite fart i topp och botten. I system som redan har detta så kan 8TC låta lite tillbakadraget i mellanregistret. Jag kör nu med AudioQuest Caldera till mina ProAc Response 2.5 och det är den bästa kabel jag provat i mitt system förutom AQ Volcano. Andra kablar jag provat är, Nordost Red Dawn rev 2, HT pro 9, Kimber 8TC.

Mitt tips är att prova noga innan du bestämmer dig. Lycka till.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:07:54  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Resolution: Vilka Transparent har du provat?
/Mikaell.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:24:34  Show Profile Send Saro a Private Message
Någon som vet vad KS 3033 från Kimber kostar?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:50:47  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tror dom ligger på från ca 15000 kr.

Edited by - marbrink on 2003/11/09 16:51:56
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/09 :  18:21:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
KS3033 kostar ca 20000 (kollat i prislista).
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/11/09 :  18:34:48  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena Snutten, vad kör du för signalkabel till 8 tc?
Själv kör jag select 1111 som jag tycker funkar jättebra. Jag har själv provat med totemkablar men får inte den tajthet och upplösning i ljudet som jag får med kimber. Men som sagt det är med mina grejer i mitt rum så som vanligt är det ju en systemmatchning........mvh Krelle
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/09 :  18:46:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej krelle, jag har testat Totems Sinew och Kimber PBJ (som jag nu testar) som signalkablar. Tycker Sinew gav ett lite för "varmt" ljud. PBJ låter lite ljusare men har inte samma precisa ljud som Sinew. Jag har också funderat på hur mycket man "ska" lägga på signalkabel i förhållande till högtalarkabel, dvs hur långt räcker 8TC innan man bör uppgradera den för att den inte ska vara svagaste länken i kabelkedjan. Tycker överlag att det är väldigt svårt att välja kablar (pust), inget låter ju illa men vad är bäst?! Det kanske klarnar såsmåningom.
PS fick tag i oktobernummret av Stereophile DS

Edited by - Snutten on 2003/11/09 19:20:46
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:07:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker 8TC klarar sig riktigt bra i de flesta system, men som alltid är matchning nått som kan göra väldigt mycket.. Däremot ska du oxå testa lite strömkablar som oftast kan göra det där sista, ta en bra kabel och börja sen jämföra andra kablar, jag gjorde det och upptäckte att det var lite lättare att höra skillnaderna mellan kabelbyten.

Jag tror nog att 8TC med en vettig ström och signalkabel kommer fungera riktigt bra, testa nån utav kimber andra signaler när du ändå håller på, tex Hero eller SilverStreak..

Jag har hemma BiFocal XL nu och får välll säga att visst är det en underbarkabel och jag tror att Monocel kommer ge nästan samma karaktär, men visst är det pengar...Och jag tycker det är lite att skjuta över målet...

/Martin
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/10 :  00:39:09  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Mikaell: Jag testade Transparent Plus Bi-wire, Transparent Balanced (till CD:n) och Transparent Super RCA till RIAA:n.
Högtalarkablarna och RIAA kablarna var VÄLDIGT imponerande! Kommer att köpa modellerna över dessa dock inom kort om ekonomin tillåter
Den balanserade var oxå bra, men var jämförbar med Monster Reference A kabeln jag kör idag.. Det är ju den enklaste balanserade Transp. kabeln så det är väl inte så konstigt, men då deras bal. kablar kostar dubbelt så mycket som RCA varianterna får jag börja med att uppgradera där det gör mest

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/15 :  11:23:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har nu köpt högtalarkabel Kimber 8TC. En del säger att den är lite kylig/analytisk men den passar bra i mitt system, mina gamla kablar gav ett lite för varmt ljud men lite dålig upplösning. Ska prova en del signalkablar för att det hela ska få bästa balans.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/15 :  11:31:21  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Snutten - ifall du ännu skall prova signalkablar måste jag föreslå Analysis Plus, speciellt den nya Crystal Oval. Den torde vara bland det mest transparenta och detaljerade jag hört i kabelväg och den visade sig vara en verklig utmaning för mina nuvarande, mer än två gånger dyrare Siltech....

Samma går för Analysis Plus´ högtalarkablar.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/15 :  11:35:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack för tipset, säljs av klubben.net såg jag. Internetbutik så för att testa måste man köpa på öppet köp antar jag. Kan nämna att jag förrutom Kimber hade ett par Harm Tech pro 11 kablar på gång begagnade för 3300:- men de gick troligen till ngn annan . Hade köpt dom också om jag kunnat.

Edited by - Snutten on 2003/11/15 11:37:09
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:03:53  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har nu (precis hemkommen) lött mina kablar. Jag rekommenderar att man inte gör det då det var mycket jobb för en pedant som mig. Men då vet man ju vad som är gjort .
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:15:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad bra att det fungerade med skalaren...Utan den är det ett hel*ete !!

/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:25:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hehe jo det tog lååång tid ändå ska du veta . Jag testade lite ikväll och fastän jag är råförkyld hörde jag en klar skillnad. Vad består den i då? Jo det jag hör är ett bättre lugn och mer detaljer (men detaljnivånskillnaden är jag inte hundra på ännu pga förkylningen). Men främsta skillnaden är ändå hur naturligt och avslappnat det låter. Kör 8TC men nya Kimber Timbre och det låter mycket lovande. Håller jag på att bli Kimberfrälst??!!
Edit PS Upptäckte att en av högtalarkontakterna sitter lös (troligen nån mutter på insidan ). Undrar om man vågar skruva bort bakplåten och kolla... Hur som helst är väl inte det hela världen men på sikt ska jag fixa det, och eftersom det inte påverkar ljudet är det inte så akut men typiskt att den skulle lossna . DS

Edited by - Snutten on 2003/11/17 23:35:41
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:41:13  Show Profile Send krelle a Private Message
"Håller du på att bli kimberfrälst", då är vi två snutten.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:42:41  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Snutten > Hi End of Sweden säljer klubbens produkter så ring dit och se om dom har Analysis hemma nu. www.hiend.se


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:52:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
tober: nja det blir troligen Kimber som signalkabel. Men vem vet, kanske i framtiden. Tack för informationen.

Har nu skickat ett mail till Revel ang kontakten, ska bli intressant att se vad de svarar.
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2003/11/18 :  13:59:32  Show Profile Send andreas s a Private Message
Hade tidigare TP music Wave plus.
Ht Pro 11 = Fastare, djupare bas. Mkt bättre 3d samt fylligare.
/Andreas
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:04:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja Kimber gör inte bort sig i första taget.... Och en lös kontakt kan bli lite jobbig i längden, det är ju en del vibrationer i högtalaren och den kommer knappast att skruva fast så i längden.. Så ta den till Best och be dom fixa skruven, det tar knappt nån tid alls så det borde dom kunna fixa medans du väntar...
Vill du ha med detaljer så kan du testa "Silver Streak", då får lite mer lyster i toppen ( silver ledare )...

/martin

/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:41:00  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok jag får väl testa en silverkabel med.
Ja det är bäst att lämna in den för att få det fixat, påverkar garantin om man gör det själv och ngt går snett.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/20 :  22:35:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har nu testat med Kimber Silver Streak och jag vågar inte tro mina öron här faktiskt(!). Det låter väldigt bra, som om allt fallit på plats på nått sätt, men jag vågar inte ännu riktigt tro på det jag hört . Lyssnat på en del "känsliga" skivor och det låter såå bra att jag bara måste överdriva eller något.
MartinH: du skrev om mer lyster och detaljer och visst finns de lite mer och tydligare detaljer men denna bas!!??? Vad är det som händer? Och för att inte tala om dynamiken! Ett helt annat "drag" i musiken utan att bli jobbigt, låter mjukt och kontrollerat fastän det driver på härligt! Jaja det måste vara jag som har halucinationer eller något, så här mycket bättre ska det inte bli . Kanske är det något psykologiskt som spökar??!!
Jag får testa mer i morgon, jag har en känsla av att jag överdriver lite, vet inte varför men en sak är säker, det börjar likna något!!!

Edited by - Snutten on 2003/11/20 22:45:45
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000