HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Litet problem, eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:38:53  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan alla,

Jag har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. Jag har äntligen lagt vantarna på en Wadia-spelare. Jag är minst sagt överväldigad över hur bra den låter, och jag kör den balanserat direkt till mina slutsteg som driver frontarna. Nu till problemet. Jag har även hembio och andra källor som jag vill kunna lyssna på, men slutstegen har endast en balanserad ingång per kanal, och en single end. Jag har provat att göra en "balanserad Y-kabel" (två
honor som leds till en hane), och jag har provat att köra Wadian till de balanserade ingångarna på slutsteget, och förförstärkaren/processorn till single end ingången på slutstegen. Inget av alternativen fungerar. Vad skall man göra? Jag vill ju inte behöva koppla om varje gång jag vill byta källa.

Tacksam för hjälp, tankar och ideér.

Mvh

Pierre

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/12/08 10:18:26

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:48:09  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Detta är ett av problemen när cd:n inte har ett "riktigt" försteg, utan bara en volymkontroll. Jag har samma problem med min Theta spelare.

Vad jag vet finns ingen enkel lösning på problemet.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/08 :  10:19:08  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Finns det någon "svår" lösning?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/12/08 :  10:25:15  Show Profile Send Gebex a Private Message
Skaffa ett försteg .
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/08 :  10:45:48  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag har funderat lite grand och kommer onekligen in på likriktar dioder. Skulle man kunna integrera likriktardioder i kablarna, och på så sätt spärra backspänningar och strömmar?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:12:33  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Nix dioder fungerar inte eftersom båda källorna avger växelspänning.

Hjelm
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:15:28  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
*suck*...Finns det NÅGONTING att göra som inte innebär förförstärkare, eller är det bara att se glad ut och koppla om när man byter källa?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:15:41  Show Profile Send thompa a Private Message
Pinhead: Förstår ditt problem. Jag är också Wadian, gillar balanserat men vill också köra lite hemmabio. Mitt uppe i alltihopa vill jag inte slanta 20+ för ett försteg...

Hur har jag löst det då? Jo, skaffade mig en Thule som låter riktigt bra. Den har förmågan att agera både som en 2-kanalare och en 5-kanalare. Dvs att den har balanserade ingångar som används av Wadian och 5.1 ingågar direkt från DVDn (vilket innebär att jag även får SACD och DVD-A "rakt in")

Jag tycker lösningen är den optimala både kvalitativt och prismässigt eftersom du slipper en komponent i kedjan samt sparar dessa slantar. Eftersom DVD:n kommer att sköta avkodning kan det vara kul att lägga lite extra slantar på den. Jag har en 565:a och tycker den duger bra för film. Beträffande ljudet är det ju Wadian som gäller i alla fall

Ett problem är det ju iofs om du inte gillar Thule


B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:20:48  Show Profile Send UrSv a Private Message
--------------------------------------------------------------------------------

Vad menar du med "Inget av alternativen fungerar"?

Beroende på vad det är för hembiosteg kan du ju hitta en balanserad in för typ CD och köra den "Direct" som brukar finnas på de flesta biostärkare. Då går frontkanalernas lågnivå ut direkt från ingång tvåkanal till slusteget (via volym) och använder minimalt med prylar i biosteget. Annars kan du skaffa en enkel omkopplare som kopplar ur balanserad in på slutsteget när du kör obalanserat och tvärtom. Notera dock att den typen av omkoppling kommer ploppa i högtalarna och inte säkert vara speciellt populärt hos slutsteget varför det bör vara avslaget när omkoppling sker.

Det går naturligtvis också att knåpa ihop en liten låda som kopplar in den balanserade ingången så fort det finns signal från Wadian och kopplar ifrån så fort det finns signal från hembiosteget, tvärtom eller valfri logik baserat på de signalerna. Inget vidare svårt.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:15:25  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
thompa --> Nja...jag har redan en ypperlig dvd-transport (Muse Model 8) som jag ogärna gör mig av med, och dessutom en superb processor (Krell HTS) som jag inte heller vill/tänker byta ut, så Thule lär inte bli intressant för min del.

UrSv --> Inget av de båda lösningarna som jag testat har fungerat. Med Y-kabeln, så försvann mer än hälften av volymen, och med single end från processorn, så kom det inget ljud alls till frontarna, utan endast till bakkanaler och center.Ditt sista förslag ter sig för mig mycket lockande. En liten box med enkel logik som dessutom medför att jag kan köra balanserat från både processor och cd. Jag skulle bli oerhört tacksam om du skulle vilja utveckla tanken i form av komponenter för styrningen.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/08 :  14:37:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Mina kommentarer finns i DIY-tråden...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000