HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför har jag överhörning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/07 :  00:15:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Varför har jag överhörnig mellan ingångarna i min föförstärkare. Det här gäller oavsett om jag kör oballat eller ballat. När man drar ner volymen till noll så kan man ändå höra om en svagt att musik pågår. När man drar på till normal lyssning så kan man höra att något pågår i grannens ingång. Så ska det väl inte vara eller hur. Förförstärkaren är en Krell KSL.

gcs

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/12/07 :  02:34:15  Show Profile Send drkim a Private Message
Gcs!
Var värre när jag i min hifi-iintresses barndom (i början på 1990 talet) bodde granne med en "glad" (alltid överförfriskad) granne som hade comradio som hobby, "gubben" hade en 7.5 m lång mast och kunde prata med grannarna i det då inte allt för glada balt-staterna.

Problemet var att så fort han tittade på sin dyra radioutrustning så svaradae min dåvarande Rotel RA 870 med att ta in all trafik som kunde uppbringas på dylika apparat. Detta gjorde att det enda jag kunde höra (såvida jag inte spelade sjukt högt) var hans och andras anrop i högtalarna... INTE kul jag lovar...

Jag kan numera säga att jag flyttat och att grannen är död och huset sålt.. o.s.v.

Hoppas att det löser sig för dig oxå

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:25:14  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Överhörning är vanligt, men i en bra förstärkare ska konstruktionen vara sådan att överhörningen är minimal. Krell gör väl fina och dyra grejer, man tycker att de inte borde ha sådana problem. Om du har många ingångar kan du prova att flytta någon av signalkällorna till en annan ingång, det kan lösa problemet. Annars kan du ju se till att bara ha igång den signalkälla du verkligen lyssnar på.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2003/12/07 :  13:18:58  Show Profile Send krippe a Private Message
Som föregående inlägg skrev så är det vanligt med sk överhörning (eller cross-talk) i de flesta rimligt prissatta förstärkarna. Jag vågar inte specifikt uttala mig om Krells konstruktioner dock. Orsaken är det elektromagnetiska fält som alla strömsignaler i en ledare orsakar. Intilliggande ledare fångar upp detta och det är det du hör när du vrider upp volymen, trots att du alltså har valt en annan linjeingång än den som källan spelar på. Linjeingångarna (tape, cd, phono) osv ligger ju ofta parallellt och oskärmat på ett kretskort.

Ang volymen, så är de flesta tillverkade så att de inte ska inverka direkt på signalvägen, utan parallellt med denna. Det innebär att man inte kan släcka ut signalen helt utan bara får en dämpning till en viss -dB. Ibland blir alltså lite av signalen fortfarande hörbar.

Ovan är helt allmänt och inte specifikt för Krell, som kanske använder andra lösningar med andra prestanda, och det är däför mycket möjligt att din förstärkare inte ska uppträda som den gör. Bäst är alltså att jämföra med andra exemplar av samma modell, om du har möjlighet.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:08:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Sådana här störningar kan komma in via alla kablar också förutom själva apparaten. Om källan är nära och stark kan det vara svårt att få bort det. Kanske Crille har extra bra skärm i sina kablar? CH något heter hans firma.
Kanske hjälper skärmade kablar? Har du en vinylsvarv så kolla att inte pickup fångar in signalerna, de har de gjort hos mig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000