HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereodrulle. Vattenskada?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/09 :  10:41:47  Show Profile Send lasse78 a Private Message
För en kort stund sen gick det dessvärre så att det kom lite "blomvatten" i ena kanten på skivspelaren (där som av/på är och val av hastighet). Nåväl, maskineriet går inte igång alls av förklarliga skäl. Vad göra? Är det dyrt att reparera? Har hemförsäkring för tror inte jag kan få det via garantin. Med mobiltelefoner brukar det gå att rädda om det hänt så här, men det är nog kört i detta läge.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/09 :  13:03:28  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Mobiltelefoner brukar inte gå att rädda om de blivit fuktskadade, däremot borde det inte vara några problem med skivspelaren. Du skulle inte ha försökt starta den direkt efteråt dock (om du nu gjorde det) utan dragit ur sladden direkt och låtit den torka upp ordentligt först.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/09 :  13:14:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är riktigt som "Magnuz" skriver,vid vatten på produkter med någon form av elektrisk spänning så ta bort strömkällam genast, nätsladd, batteri eller vad det kan vara så att fukten kan torka upp.
I bästa fall blir det inga skador alls då, i vilket fall som helst minimeras dom.

Bravo
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/09 :  13:58:17  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Strömmen togs bort (låter allt vara en längre stund). Vad gäller gsm så har jag i alla fall för mig att det finns nån "motlösning" och att flera fuktskador gått att åtgärda. Det finns folk med skolning för sånt här så jag ska nog inte spekulera.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:49:35  Show Profile Send Joe a Private Message
Håller med om det som sägs om att genast stänga av och dra ut sladden och låta det torka. I många fall går det då att köra på som vanligt när elektronuiken har torkat men har man otur så.... ja, inte mycket att göra än att reparera.

Kuriosa. Kompisen råkade av misstag köra sin Ericsson T28 i tvättmaskinen!!!! (minns inte vilket program han körde ) Han lossade på batteriet och lät den torka. Batteriet var dock kört för all framtid men telefonen funkar lika bra som innan "rengörningen"

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/09 :  17:30:18  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Har nu väntat i 10 timmar...utöver att ha torkat med torrt papper "i början". Det funkar! J-vla tur det, men det behövs en ommöblering för så att eventuella incidenter undviks framöver. Tålamod, som jag i viss mån saknar, visade sig vara behövligt även här.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:34:35  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
..............
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:40:17  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Informativt ovan. Medger att det var exceptionellt klantigt att snubbla så att vattnet såklart träffar där det inte skall, så skratta så mycket det bara går...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:42:26  Show Profile Send lasse78 a Private Message
I övrigt har man ju hört om akvarieläckage och diverse otrevliga följder i anslutning till det (böcker, skivor etc som inte kan ersättas). Tur att akvarium inte finns här...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/10 :  02:44:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fråga en av mina kompisar, han och familjen var borta över dagen, när de kom hem hade de 500 LITER vatten från akvariet på golvet.
Han kunde inte inse det lustiga i att behöva bryta upp golvet, torka, och lägga ett nytt.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/11/10 16:27:49
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/10 :  11:46:43  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Apropå vattenskador, byggde en cd-hylla med hjälp av ölburkar och brädor. Var väldigt snyggt ända tills en av burkarna började läcka...Så var ett antal CD-konvolut förstörda.

lazyboy
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:49:59  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Kuriosa. Kompisen råkade av misstag köra sin Ericsson T28 i tvättmaskinen!!!! (minns inte vilket program han körde ) Han lossade på batteriet och lät den torka. Batteriet var dock kört för all framtid men telefonen funkar lika bra som innan "rengörningen""

Ericsson gör vattentåliga telefoner. Jag hade en Nokia 3210 som la av efter att ha fått ca en droppe öl () i sig. Såg också ett inslag på tv för något år sedan där de testade olika mobiltelefoner. Ericssons T28 var bäst, den tålde t.o.m. mer vatten än vissa "vattentåliga" telefoner. Åter igen var Nokia 3210 sämst, någon berättade att han hade använt den i dimma, varefter den blev fuktskadad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000