HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är du vänsterhänt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:09:28  Show Profile Send markku a Private Message
DrMabuses posting om Carl Gustav Jungs forskning inpirerar mig att ta upp ennu en faktor, som gäller människan ävne att höra.

Amerikansk professor i psykologi, Diana Deutsch har gjort omfattande arbete beträffande perception. Det bästa med hennes arbete är, att resultaterna inte endast är fina teorier på papperet, men även en CD, ”Musical Illusions and Paradoxes”, som var och en interesserade kan köpa och använda för privata observationer I levande liv.



Man kan läsa om detta fascinerande ämne online: texthäfte är lagt ut som grafik och soundsampler finns där också, men bäst vore att skaffa CDn, så som jag gjorde. Professor Deutsch skickade t.o.m. kopior av alla hennes artiklar! Snacka om att vara imötakommande vetenskapskvinna.

Så, för all del, kolla hennes sajt:

http://www.philomel.com/

Hennes forskning visar skillnader mellom personer beroede på hjärnans ”organisation”, eller språklig bakgrund. Hon testade personer i Kalifornia och i England med Tritone Paradox, och även dessa, språkligt sätt rätt nära grupper kunde uppfatta testen olika. Får mig att tänka på begrep Californian Sound och British Sond på hifiprylar…

Jag orkar inte att översätta mera, så som en liten smakbit dessa:





Törs jag fråga om Sladd, Jorma, Timbre är vänsterhänta personer?


mvh
Markk

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:29:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nej, jag är högerhänt. Min vänster är helt hopplös att försöka göra något finmotoriskt med
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:33:04  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
moi= dubbelhänt.. vad händer då??=
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:49:59  Show Profile Send no_85 a Private Message
Själv kan jag nästan inte ens plocka ut ett paket mjölk ur kylen med vänster hand.


Mv
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:05:15  Show Profile Send markku a Private Message
Robin,

Jag törs inte en gång tänka på... Förresten, det kostar endast 14.95 + 9.95 USD att uppleva det - med egna öron...

http://www.philomel.com/order.html

mvh
Markk
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:17:20  Show Profile Send niklass a Private Message
självklart köp.

jag är vänsterhänt f ö

följer det med testmaterial så att man kan testa sina sturska hifivänner... och sen håna dom? :)

/
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:29:29  Show Profile Send markku a Private Message
Niklass,

Så klart, allt finns på CDn: Deutsch förklarar och instruerar, och sen följer testlåtarna. Man bör helst använda hörlurar. Det är meningen, att man tak kopi av texthäftets matris, där man kan pricka sin egen tolkning av Tritone Paradox, och sen få till sådan kurva, som jag lade fram (figure 9).

Allt detta får du reda på, om du ville bry dig lite och surfa till

http://www.philomel.com/

Inte svårt, väl?

Tänk nu situation, där hifister är samlade. Om dom skulle redogöra, hur dom upplevar återgivningens nyanser till vanlig musikk, vore det lite jobbigt att ha "samma språk". Denna typ av ljudmaterial kan man jämföras lättare, jag menar hur olikt olika personer VERKLIGEN upplevar t.o.m. enklare ting.

Som sagt, vore lite för jobbigt att översätta och förklara. Tyvärr, har jag inte tid, vill endast väcka er nyfikenhet (om sådant finns). Vi är olika, vi tolkar olika, hör olika.....

mvh
Markk
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:39:38  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag är vänsterhänt precis som Albert Einstein var!!
Det Ni......
[:D
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:45:18  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by Sten

Jag är vänsterhänt precis som Albert Einstein var!!
Det Ni......



Det är du inte ensam om!!

Men då är du ju samtidigt vänsterhänt som Jack the Ripper var också...[:)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:45:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
God eftermiddag Markku!

Mycket intressant. Ska underökas närmre. Tack för dina intressanta postningar med saker som man inte själv hinner/orkar/vet om att leta upp.

/Johan

P.S. Jag beställde 3 skivor från Ground Fault i torsdags. I måndags jättetidigt på morgonen låg de i brevlådan, trots att det blev det långsamma portot som ska ta 4 - 5 veckor! Jag har inte hunnit lyssna så mycket än. Som det verkar är de minimalistiska. Jag beställde den lågfrekventa skivan av Kniepskovx eller vad han hette + en till. Samt en av SS-TTL (eller vad han nu hette). Det bör vara tyst runt i kring och inga som ringer eller avbryter för att kunna lyssna. D.S
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:50:20  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Just det P.P.
Passa Er för mig på mässan..........
[:D
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:55:02  Show Profile Send niklass a Private Message
jag surfade faktiskt dit... hittade inte så mkt info dock... rörig sida...

det är ju tyvärr inte bara einstein som var vänsterhänt utan även hitler och napoleon.

detta är intressant tycker jag,
[ot]
jag har funderat på samma sak när det gäller alla våra sinnen, smak syn känsel och lukt.
vi säger ju alla att blått är blått, det har vi lärt oss när vi var små ju, däremot hur blått ser ut behöver ju inte vara samma för alla.
[/ot]

/
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/09/03 :  19:39:38  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Jag är vänsterhänt (trots att vissa lärare försökte tvinga mig att bli högerhänt på lågstadiet).
Frågan är ifall man genom att lära "om" sig vilken hand man ska använda även påverkar hjärnans prioriteringar gällande verkande hjärnhalva ?
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/03 :  21:02:12  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det kan då bli så att hjärnan får frispel när du t.ex. kör bil. Den kanske helt plötsligt tror att det är vänstertrafik. Inte bra. Fortsätt använda vänstern.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000