HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ino Audio Pi 60, myt eller manlig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cal
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/08/20 :  16:21:23  Show Profile Send cal a Private Message
Hej!

Vänder mig till er med förhoppningen att kunna få bra input gällande Ino Audios Pi60. Är denna högtalare så fantastisk som jag har hört? Givetvis då i förhållande till sitt pris.

Jag har vid ett tillfälle lyssnat på Pi10/PiP och var väldigt nöjd med ljudkvaliten trots billig förstärkare, men jag tyckte basen kom till korta. Därav intresset för Pi60.

Jag funderar på att skaffa ett par dylika, men själv är jag en välljudsälskande musikfantast och inte speciellt hifi-kunnig. Vore ytterst tacksam för era åsikter och råd och gärna länkar till ytterligare information och recensioner.

Tack på förhand


epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/20 :  17:09:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Det ända rätta är att åka å lyssna med tilltänkt elektronik och helst låna hem och lyssna i egen vrå.

Vet ej vad dom kostar eller så, men garanterat finns det flera produkter i detta prissegment! Gäller bara att hitta din egna favorit!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/20 :  17:47:53  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hej!

Vänder mig till er med förhoppningen att kunna få bra input gällande Ino Audios Pi60. Är denna högtalare så fantastisk som jag har hört? Givetvis då i förhållande till sitt pris.

Jag har vid ett tillfälle lyssnat på Pi10/PiP och var väldigt nöjd med ljudkvaliten trots billig förstärkare, men jag tyckte basen kom till korta. Därav intresset för Pi60.

Jag funderar på att skaffa ett par dylika, men själv är jag en välljudsälskande musikfantast och inte speciellt hifi-kunnig. Vore ytterst tacksam för era åsikter och råd och gärna länkar till ytterligare information och recensioner.

Tack på förhand






Om du nu är intresserad av Ino´s högtalare finns det ju en modell imellan piP och pi60, nämligen pi24. De kostar från 12500kr/par jämfört med piP som kostar från 6750kr/par och pi60 som kostar från 22200kr/par.

Jag har själv bara hört piP och tyckte den lät bra även om jag tyckte den lät "liten".

Skicka IÖ ett mail om du inte redan har produktbladet och prislistan. Det kan dock dröja lite (tog 4-5 dagar för mig) innan du får den. Vill du ha den av mig är det bara att maila så skickar jag över den.

/Erik

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/21 :  07:18:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej cal!

Var i landet bor du?
Vilken övrig utrustning använder du?
Vilken musik brukar du lyssna på?

Om högtalarna kan man kanske säga att de borde följa samma konstruktörs- och prismässiga lagar som alla andra högtalare. DVS du får det du betalar för. Kruxet är ju att högtalare låter så olika. I detta prisläget består ju en högtalare av en massa kompromisser och det handlar mest om var konstruktören vill att återgivningen skall har minst svagheter. Vilket ger mer svagheter eller färgning om man skall använda en annan nomenklatur, inom andra områden.
Kanske passar ett par Ino 60 perfekt i dina öron. Bara att åka och provlyssna. Jag har förstått att det förekommer flitig demonstration hemma hos konstruktören. Själv har jag tyvärr aldrig hört dem.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2002/08/21 :  07:30:56  Show Profile Send storyboard a Private Message
Cal, jag har inte lyssnat till just pi60. Men om de är i närheten av ljudet av pi60s, vilket de ska vara, så är de fantastiska. Det finns tusentals högtalare som är snyggare, men jag tror inte att du kommer hitta någon bättre högtalare i den prisklassen. Om du är på jakt efter god ljudåtergivning vill säga...

Mvh
Niklas



Edited by - storyboard on 2002/08/21 08:19:2
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/21 :  08:01:25  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hej cal!

Var i landet bor du?
Vilken övrig utrustning använder du?
Vilken musik brukar du lyssna på?

Om högtalarna kan man kanske säga att de borde följa samma konstruktörs- och prismässiga lagar som alla andra högtalare. DVS du får det du betalar för. Kruxet är ju att högtalare låter så olika. I detta prisläget består ju en högtalare av en massa kompromisser och det handlar mest om var konstruktören vill att återgivningen skall har minst svagheter. Vilket ger mer svagheter eller färgning om man skall använda en annan nomenklatur, inom andra områden.
Kanske passar ett par Ino 60 perfekt i dina öron. Bara att åka och provlyssna. Jag har förstått att det förekommer flitig demonstration hemma hos konstruktören. Själv har jag tyvärr aldrig hört dem.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -



Ni ska ha en eloge Sladd för hur detta forum sköts. På HM när någon ställde en fråga som Cals och man snällt svarade för att man råkade ha Inos produktblad bland alla andra (riktigt många!) HIFI-relaterade dokument på hårddisken så blev man påhoppad från alla håll. Något sådant har jag aldrig råkat ut för här!

/Erik

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/21 :  08:26:39  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
här leker vi snällt(nåja, för det mesta)

"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/21 :  08:38:15  Show Profile Send markku a Private Message
På gamla Hifimagasinet.coms forum fick jag en gång privat hjälp för att komma i kontakt med herr Öhman, delvis pga mina resonansmätningar, delvis pga Ino högtalare.

Lite brevväxling och par telefonsamtal med Öhman blev det. Jag ser som problem, att Ino är hellre beställningsvara än lagerprodukt. Öppet köp är inte aktuellt, högtalaren lagas med customfinish enligt kundens önskar. Visst kunne man besöka demorummet och lyssna av hjärtans lust, men - som f.ex. jag - en som ville prova högtalarna hemma, burde i så fall komma i kontakt med annan ägare av Ino, som då ev kunde låna sina. Det vore tungt att ta med egen elektronik också.

Jag minns hurdan precis innan det stora forumkollapset Audiomaniker (tror jag det var han) länkade bild av alternativ-Ino. Med hjälp av HTML source code kunde jag identificera denna udda högtalaren:



Det är fråga om Earthworks Sigma 6.2 monitor, första högtalare från mikrofonproducenten. Enjoy The MUsic har recenserad Sigman, och jag har redan haft kontakt med norsk Earthworks-distributör, som skall ta denna hem i höst. Visste ni, att perfektionisten Paul Simon använde Earthworks mikrofoner på sin 'You're the One', som Stereoplay rosade högt pga ljudkavaliteten?

För mig blir det tryggare att ordna öppet köp med Belco AS, än att ta risken med Ino, som jag skulle risikera att vänta på i flera månader (pga snickarens kapacitet). Andrahandsvärdet av Ino i Sverige skulle säkert ligga på helt annan nivå än utanför landets gränsar, möjligens lika högt som Sentec DIAna och NAD 208, bara som exempel.

Eartworks kostar skjortan, problem vi har med produkter av amerikansk ursprung.

Mera om Sigma kan man läsa här:

http://www.belco.no/pro_audio/products_html/earthworks/studio_monitor.htm

Vi får se, om jag skall få till en ordning med Belco och kunde prova dessa. Då får jag tacka Audiomaniker varmt...

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/21 08:41:1
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/21 :  08:57:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Erik!

Tack för berömmet

Det är dags för en personlig titel, dagens beröm kan ju få som belöning att få välja själv

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/24 :  01:17:55  Show Profile Send markih a Private Message
Hej Cal!

Har ett par pi60 på G. Har dock inte hört just dessa ännu. Men jag har hört signatur-varianten. Detta vid två olika tillfällen i två olika miljöer, under någorlunda kontrollerade förhållanden (akustik och elektronik). Jag tycker att de är fantastiska! Sen om de passar dina preferenser, din anläggning i övrigt och ditt rum är en annan sak. De verkar ha en mycket mycket hög potential tycker jag, men som man lätt kan gå miste om med taskig akustik etc. Så mitt råd blir att åka och lyssna hos Öhman eller någon annan med genomtänkt anläggning och rum.

Ljudet är svårt att beskriva. det låter inte högtalare eller hifianläggning, om du förstår vad jag menar. Jag hittar helt enkelt inget specifikt att fästa uppmärksamheten på mer än musiken. Inget som sticker ut och irriterar, heller inget som jag upplever saknas eller beslöjas. Musiken kommer fram naturligt, levande, klart, detaljerat och vidöppet. Låter som en löjlig beskrivning men... Dock, är det ändå på ett område jag tycker att de är lättbeskrivna, nämligen dynamikförmåga och oansträngdhet. De verkar så avslappnade även när man spelar mycket högt (realistiskt högt i vissa fall:-) och grötar inte ihop sig eller ljuder illa, såvida det inte finns med på inspelningen. Basen går också djupt.

Jag kan tillägga att de är otroligt genomarbetade. En ljudstudio jag varit i kontakt med var mycket skeptisk när de fick höra talas om dessa konstruktioner. De stod just i beslut att köpa ett mycket dyrt Genelec-system, men blev verkligt överraskade vid grundliga test av pi60 och valde då dessa.
Jag har även varit i kontakt med en annan högtalar-konstruktör och tar mig friheten att citera honom i en brevväxling jag hade med honom för rätt länge sedan.
citat: "Innan vi går in på ljudliga detaljer skulle jag vilja sätta saker i pespektiv. Eftersom det är vid inspelningen av ett medium som kvaliten i stor utsträckning bestäms och att även mikrofoner och utrustning som används upptagning har samma egenskaper som annan audioutrustning, dvs frekvensgång, distortion etc. skeulle man kunna drista sig att säga att det inte finns någon "korrekt" högtalare. Lika lite som det finns en korrekt inspelning. Och en betydande anledning för detta är att det inte finns någon standard för att spela in musik, vilket kanske är bra ur ett konstnärligt perspektiv. Det finns heller ingen standard för hur det privata lyssningsrummet hemma hos folk skall se ut, få har möjligheten att bygga sin egen "studio" hemma.

Så vad blir då högtalarnas uppgift? Jo att i möjligaste mån dekomprimera det som finns på media till en illusion om att det har hänt i verkligheten och göra det på ett så trovärdigt sätt som möjligt i en "normal" lyssningsmiljö. På tal om illusion, namnet Pi står för [Phonic Illusion], alltså till och med namnet på högtalarna är förankrat i verkligheten. :-)

Jag har arbetat som akustikkonsult och oberoende högtalarkonstruktör i drygt 10 år. Jag säljer själv en del högtalare, ofta skräddaresydda till olika applikationer. Liksom Krell, Dunlavy och många andra högtalarkonstruktörer är man i någon mån begränsad till vad som finns tillgängligt i råmatrial som enheter, tiden för att utveckla en design och kunskap om hur de olika delarna hänger ihop. För min del var anledningen till köpet inte enbart att Pi60s är de enda kommersiella högtalare jag hört som verkligen kan åstadomma en illusion av en verklig händelse, med gåshudspotential. Det var mer den enorma omsorg kring ALLA detaljer som imponerade på mig. Alla enheter är specialutvecklade för vad de skall användas till, tekniskt men även psykoakustiskt. Varenda liten del är dimensionerad med en tanke vilket jag tycker kan intuitivt "känner" när man ser produkterna.

De är min referens för utveckling av egna produkter och en källa till
avkoppling på det bästa sätt jag vet, att lyssna på musik. Rekommenderas Varmt, och betänk detta, av en konkurrent till produkterna.. ;-)" slut citat.


Men som sagt, preferenser är olika och du får själv kolla upp dom.
Kanske får du mycket höga förväntningar när jag rosar dessa så. Ta det då med en nypa salt och boka istället in en lyssning.

Mvh Mårten

markih



Edited by - markih on 2002/08/24 02:32:56

Edited by - markih on 2002/08/24 08:50:3
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/24 :  01:38:24  Show Profile Send markih a Private Message
Hur fasen editerar man sin egna post? Såg på FAQ men hittar inte edit-symbolen..

Får göra ett tillägg istället: Jag har ju inte hört pi60s under längre perioder. Tror dock inte att de bjuder på några negativa överraskningar med tiden, men där kan jag givetvis ha fel. Fast jag har ju däremot ägt pi10/piP som ju låter klangligt lika men inte med samma upplösning och de bjöd inte på några negativa smygande överrraskningar under de 5 månader jag hade dom. Förutom då att dessa små verkar vara mer svårplacerade, både rent praktiskt och akustiskt än gemene högtalare genom att de ska vara nära bakvägg. Därför beställde jag de större som förutom bättre ljud och dynamikförmåga, även kan placeras mer fritt.

Mvh

markih

Edited by - markih on 2002/08/24 08:51:5
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/24 :  01:40:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Finns en liten icon med text och en liten penna. Håller man muspekaren över den så står det EDIT efter typ två sekunder.

Finns bara på dina egna inlägg...

OBS
Du måste dessutom vara inloggad!!! Gör det, om du inte är det, uppe till höger!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

If I could tell the world just one thing, It would be that we're all ok
And not to worry 'cause worry is wasteful, And useless in times like these
- Jewel, Hands
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/08/24 :  01:42:04  Show Profile Send JPL a Private Message
Gokväll.

Har inte InoAudio någon hemsida??

Skulle vilja se hur högtalarna ser ut..
Eller nån kanske har någon bild dom kan lägga ut?

Patrik...

//Same Same....but Different.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/24 :  01:48:24  Show Profile Send markih a Private Message
Tack Epkpeng. Det var inloggningen jag missade.

Till JPL: Ingen hemsida. Tyvärr har jag ingen bild heller.

mvh



marki
Go to Top of Page

haley
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/08/24 :  09:45:19  Show Profile Send haley a Private Message
Här har ni en liten bild..



Vh, Haley
----------
Anything worth doing, is worth doing righ
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/24 :  09:53:58  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tycker att dom lådor som hittills visats på denna tråd är bedrövligt fula.
Saknar stil och klass.

Haleys bild.
Den vassa hyllan under diskanten kan knappast vara en tillgång.

Go to Top of Page

haley
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/08/24 :  10:00:59  Show Profile Send haley a Private Message
Utseendet var inte konstruktörens första punkt så att säga. Personligen tycker jag de ser väldigt bra ut i verkligheten.

Skulle inte tro att du har speciellt rätt i det om kanten, bäst gör du i att maila Öhman om du vill få det förklarat.

Vh, Haley
----------
Anything worth doing, is worth doing righ
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/24 :  11:05:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Blotta tanken att maila Ö får mig att...
Han kanske själv vill svara på forumet varför
han erbjuder en så rejäl möjlighet till diffraktion




En del tror på Ing. gUD. Jag tror på mig själv.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/24 :  11:24:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det på bilden är en Ino? Vilken i så fall och vad kostar den?

Flint: Easy going....

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/24 :  11:30:17  Show Profile Send no_85 a Private Message
Haley, vilken modell är det på bilden?

Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/08/24 :  11:40:23  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:

vilken modell är det på bilden?



Det är en pi60/pi60s.

---
It's all about the music!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/24 :  11:54:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Flint: Easy going....

Jag försöker men det är inte lätt.
Ska se om jag kan försöka lite bättre.

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/24 :  12:03:52  Show Profile Send markih a Private Message
Sladd: Det är signaturen på bilden; pi60s. Den har lite finare element än den vanliga pi60, annars ser de lika ut. Den kostar lite drygt 40000 pesos beroende på träslag och finish.

marki
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/24 :  13:22:26  Show Profile Send yalpa a Private Message
40k? det var saftigt måste jag få säga...vad kostar de där elementen och alla komponenter ihop? dessutom saknas det väl mellanled, lådorna går i princip direkt från IÖ till kund, eller har jag fel?

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/24 :  13:28:47  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Elementen är rätt dyra. Maila Ingvar på Ino så kan du nog få en katalog med priser. Jag har bara hört Ino's "värstingar" på Studio Blue. Har inte hört något renare ljud någon annanstans.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/24 :  13:43:36  Show Profile Send matson a Private Message
Hej y!
Elementen i Pi60s är dyra! Diskanterna kostar 3600 kronor/styck och basarna 11000 kronor/styck!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000