Author |
Topic |
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 20:29:17
|
Hej music/hifilovers...Det är alltid nyttigt att någon gång tänka till hur verkligheten egentligen låter.
Exempelvis när man är på en konsert med eller utan PA-anläggning, men helst utan vilket tyvärr är sällsynt, men kan förekomma i kyrkor eller andra lokaler.
Om man då sitter och lyssnar och tänker att; tänk om detta hade varit en stereoanläggning hur hade man då uppfattat ljudet, hur hade man tänkt och tyckt, förmodligen något i stil med "...det här låter verkligen Hi-End, bra upplösning, perfekt s-ljud, ljudbild, 3D känsla närvarokänsla etc, etc. Om man då bevarar denna musik/ljudupplevelse och tager med sig den när man lyssnar på en hifianläggning så har man en bra referens. Detta resonemang kan tyckas självklart men det är ibland lätt att man glömma av hur verkligheten egentliger låter. Som ett exempel, lyssna nästa gång på S-ljuden när ni lyssnar på körsång live. S-ljud är ett ljud som hörs verkligt tydligt och sticker ut i ljudbilden och är svår att återge i en anläggning. Lyssna också på tystnaden i lungna partier.
Med Ljudnaturliga Hälsningar, Arcam...
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 20:31:33
|
har jag osså funderat över ett bra tag.. man borde veta hur instrument låter irl för att kunna höra den "riktiga" återgivningen, sen om man bara tycker det låter fint e ju en helt annan sak..
"Vendi vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 20:38:51
|
Håller med! Jag använder min egen bild (?) av hur en akustisk gitarr "ska" låta när jag provlyssnar stereo. Det gör att jag ofta rattar lite på diskanten, vilket är tämligen impopulärt bland audiofiler ... men jag tycker att det oftast låter mer naturtroget med lite extra diskant.
Därmed inte sagt att man alltid ska använda tonkontroller - men man kanske skulle lyssna mer på resultatet än att fundera på optimala signalvägar? Låta verkligheten styra mer än teorin, liksom.
Jag har spelat gitarr i 15 år, så jag tror mig ha en bra bild av hur en nylonsträngad gura ska låta.
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 21:36:19
|
ll
Edited by - Bland on 2002/09/02 21:48:0 |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 21:36:21
|
öö
Edited by - Bland on 2002/09/02 21:48:3 |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 21:36:32
|
ää
Edited by - Bland on 2002/09/02 21:48:5 |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 21:36:39
|
ää
Edited by - Bland on 2002/09/02 21:49:1 |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 21:36:42
|
Det är något jag har funderat mycket på. Jag går/gick (innan barnet) ofta på konsert. Om man sitter rätt i konsert lokal (ex sthlms konserthus) finns förstås ingen anläggning som gör detta bättre. En full orkester är en upplevlse som inte en anläggning kan ge. Däremot sitter man fel kan en anläggning låta bättre. Tyvärr tycker jag att många anläggningar inte låter som det ska. Jag ska inte skylla allt på cd-ljudet men något har hänt. Jag tror att inspelningar och produktion av hifi inte riktigt intreserar sig för verkligheten. På något sätt skiljer sig konserthuset och inspelningar/anläggningar ifrån varandra. Nu för tiden är det två olika saker hifi och konsert. Dagens inspelningar och anläggningar är enligt mig för ljusa. Det är för mycket diskant. Jag är ingen expert men, det låter inte så i "verkligheten". Om man jämför en RCA anno1960, med en ny Telarc så skiljer sig ljudet åt markant. Vem presenterar verkligheten eller det rätta ljudet??? För mig framstår RCA mer lik konserthuset än telarc. Telarc är inte dåliga men annorlunda och påminner inte mig om konserthuset. Jag läste någonstans att om någon som häll på med multikanal inspelningar ( kan var D. Chesky, jag är inte säker) som tycket att verkligheten inte spelade någon roll. Det viktiga var att person som lyssnade hade "roligt", fick en upplevelse. Det kanske är så. Verkligheten har spelat ut sin roll i hifi världen utan det är upplevelsen det handlar. För mig har det alltid handlat om trovärdighet i tonalitet dvs det finns en känsla av rätt ton i instrumentet ( I en fiol att, höra ståken,kroppen i trät, fyllighet osv). En gång i tiden var detta ideal helt allenarådande. Idag kanske det inte är det. Tycker man om ljudet så gör man det...Det är bara upplevelsen som räknas och inget annat. Det kanske inte är så fel...
|
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 22:05:37
|
Jag tycker att man numera mickar upp för nära dom som spelar. Det blir iofs fina knäppljud på gitarrer och annat men det låter knappast som det gör om man lyssnar i verkligheten.
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 22:07:04
|
quote:
Jag tycker att man numera mickar upp för nära dom som spelar. Det blir iofs fina knäppljud på gitarrer och annat men det låter knappast som det gör om man lyssnar i verkligheten.
Jag håller med dig. Jag saknar rummet.
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 22:09:21
|
CD låter väldigt rent osv. men jag saknar ibland klangen, känslan och värmen i musiken... iof så beror detta mycket på inspelningen. Och inte minst akustiken i hemmiljön. Jag tror man kan vinna mycket på att prova sig fram med justeringar hemma i lyssningsrummet. Fler mattor, akustikplattor i taket, tjocka gardiner etc etc. Detta kan hjälpa till att komma närmare verkligheten...idealet...
|
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 22:53:12
|
En sak är säker, en maskin kommer förbli en maskin.....
enrich life through technolog |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 22:58:26
|
quote:
Jag tycker att man numera mickar upp för nära dom som spelar. Det blir iofs fina knäppljud på gitarrer och annat men det låter knappast som det gör om man lyssnar i verkligheten.
Håller helt med!
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 00:00:14
|
quote:
CD låter väldigt rent osv. men jag saknar ibland klangen, känslan och värmen i musiken... iof så beror detta mycket på inspelningen. Och inte minst akustiken i hemmiljön. Jag tror man kan vinna mycket på att prova sig fram med justeringar hemma i lyssningsrummet. Fler mattor, akustikplattor i taket, tjocka gardiner etc etc. Detta kan hjälpa till att komma närmare verkligheten...idealet...
Jag tror att det "mest" beror på inspelningen. Äldre inspelningar behöver jag "tweaka" mindre (jag är ingen tweakare men ändå...). Nya inspelningar har svårigheter uppåt och då behöver man mer saker för att de ska låta bra....
|
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 00:06:42
|
Vissa studio inspelningar kan också bli för bra... själva själen i musiken försvinner... och allt är bara ..ja.. perfekt.. och därför lite tråkigt. De kan vara roliga första gångerna man lyssnar.. sen tröttnar man rätt snabbt.
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 01:20:49
|
Håller med om att det mesta av dagens musik saknar själen i musiken. Och diskanten verkar var lite förhöjd, läst någonstans att folk föredrog det i blindtester. Personligen så har jag svårt och hitta något som låter mer naturligt än musik inspelat på slutet av 50-talet och under hela 60-talet. Lyssna nyss på Kind of blue från 1959, och vilket ljud! Jag lyssna även på gamla MONO dylan skivor, några three blind mice skivor (ja, början av 70-talet var inte illa det heller), och dessa skivor ger mig någon som jag nästan aldrig hör på dagens, en själ i musiken, musiken låter som äkta musik. Dom låter naturliga |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 01:52:06
|
Den här tråden är rena njutningen att läsa. Håller med om allt. Det finns hopp för framtiden |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 08:52:29
|
på tal om gamla inspelningar, jag har en greatist hits av Nat King Cole inspelningar från 50 och 60-talet väldigt fint ljud med värme känsla och närvarukänsla... förmodar att det i en studion fanns en hel del rör...härliga rör...härliga inspelningar Denna skiva är en av dom bästa skivor jag har hört. |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 08:57:26
|
quote: Originally posted by Flint
Den här tråden är rena njutningen att läsa. Håller med om allt. Det finns hopp för framtiden.
Godmorgon Flinta roligt att höra att du finner denna tråd intressant.
...Ju fler rör desto bättre.. |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 09:09:40
|
Jag var i en kyrka i helgen (på bröllop) och tänkte faktiskt just på detta då jag satt där o lyssnade.
Det var bl a en soloviolinist och en kvinna som sjöng solo och jag satt och funderade på hifiparametrarna i framställningen och kom fram till att det var inte många av dem som var på plats. inge vidare 3d-perspektiv, inte den fantastiska öppenheten, ganska ssss-igt när hon sjöng o s v. Men ändå så lät det så mkt bättre och engagerande än det gör hemma... vadan detta? kan ngn förklara? är de diskantförhöjningen som gör det? förklaringen är inte emotionell (jag gillar inte kyrkor sådär mkt faktiskt)
intressant att denna tråden dök fram då jag just gick och funderade på dessa grejor.
/ |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 13:05:51
|
Jag tror att mycket beror på rummet... Svårt för en stereo att återge ett rum perfekt.. vet inte ens om det är tekniskt möjligt alls. Det finns mycket mer luft runt instrumenten i verkligheten också. Sen rör ju personer på sig med.. det gör ju inte våra högtalare.. *smiles*
Dock så är jag mycket nöjd med ljudet som går att få fram i en stereo.. ger mig mycket glädje..
|
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 13:27:33
|
Det finns ju lite olika verkligheter Den akustiska live. Och tex den verklighet producenten hade tänkt sig så fort det är lite electronic inblandat [:D |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 14:50:15
|
Verkligheten "låter" inte, den upplevs!!!
Det är väl sällan man sitter och tänker på ljudkvalitet på en helt akustisk konsert. Istället upplever man ju musiken... och en stor del av upplevelsen beror på vilket sätt musiken berör oss. Ska man ens komma i närheten av samma grad av upplevelse hemma så kostar det ofta en bra slant.
På en hifi-mässa i Stockholm för några år sedan så hade man i ett demo-rum kopplat upp ett par av de största Krell slutstegen som fanns då med ett par 2,5 meters bandhögtalare för några hundra tusen. Den anläggningen lät väldigt "äkta" på alla sätt men ändå berörde mig inte musiken alls så som en vanlig konsertupplevelse brukar. Jag kunde inte sätta fingret på en enda ljuparameter som jag kunde säga var fel men ändå saknades definitivt något. Detta kändes lite konstigt.
Efter en stund hamnade jag i ett annat demo-rum där Pioneer hade kopplat sina stora M7 monoblock mot ett par större Thiel högtalare. Från första noten den anläggningen spelade så hade jag gåshud och "känslan" från en riktig konsert infann sig direkt. Här tyckte jag dock att det faktiskt fanns vissa ljudparametrar som kunde förbättras, rent subjektivt, men känslan, upplevelsen, var totalt äkta.
Så vilken ljudkvalitet verkligheten har kan vara ganska svårt att definiera ibland...
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 14:59:58
|
arcam
Godmorgon Flinta roligt att höra att du finner denna tråd intressant. ...Ju fler rör desto bättre...
Ja du arcam, tänk om alla lyssnade på det dom hör. Då skulle rörfabrikanternas aktier gå upp i värde |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 15:08:04
|
quote: Originally posted by Flint
arcam
Godmorgon Flinta roligt att höra att du finner denna tråd intressant. ...Ju fler rör desto bättre...
Ja du arcam, tänk om alla lyssnade på det dom hör. Då skulle rörfabrikanternas aktier gå upp i värde.
Du menar att wirsbo grön skulle gå upp i pris[:D |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 18:31:17
|
Ljudet/soundet på en skiva beror ju på såpass mycket. Först akustiken vid inspelningstillfället, om det är en liveinspelning i en stor eller en liten lokal, exempelvis Jazzklubb eller kyrka så skiljer sig självklart akustiken där en hel del. Vidare om det är en studioinspelning. Mixningen vid mixerbordet. Producentens tycke och smak. Varje producent har sitt eget sound. Dessutom är det olika ljud på anläggningen där hemma allt från billiga till mer exklusiva hiend-anl. Och sist men inte minst akustiken i rummet.
Jag fick ett stort lyft i min anläggning när jag flyttade för drygt ett år sedan, tidigare lät det kalt och hårt, det var liksom ingen känsla i musiken. Huset jag flyttade ifrån hade väggar som bestod av gipsskivor utan isolering, man skulle kunna säga att dom fungerade som stora gittarlådor, hemskt.
Men i alla fall, det viktigaste är väl ändå att man är nöjd med sin stereo och att det låter bra i för- hållande till vad man har betalat. Sen är det bara att luta sig tillbaka och njuta.
|
|
|
|
Topic |
|