HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad häder...........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/11/08 :  01:16:24  Show Profile Send Orpheus a Private Message
............med ljudvågorna vid högre volymer,blir de flera eller större eller kraftigare eller vad händer egentligen
Det känns som detta är så elementärt men jag vet inte svaret.
HJÄLP MIG!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/11/08 :  01:21:12  Show Profile Send Anton a Private Message
Skulle tro att det är amplituden som ändras, antalet (vid en given sträcka/frekvens) är samma.

/A
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/08 :  01:27:03  Show Profile Send Joe a Private Message
Är inne på samma spår som Anton, amplituden blir het enkelt större, kan inte tänka mig något annat. Jo, det måste fungera på så sätt att när du ökar volymen så ökar du amplituden på utsignalen från förstärkarsteget. Eller har jag fel i det sistnämda?

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/08 :  01:38:17  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
När ljudtrycket ökar innebär det att en större mängd luft sätts i rörelse. När man vrider upp volymen på förförstärkaren ökar man spänningen till slutsteget som i sin tur ökar strömmen till högtalarna.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/08 :  02:11:11  Show Profile Send daja a Private Message
Stämmer helt

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/11/08 :  06:57:04  Show Profile Send sopwith a Private Message
uuffffff...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/08 :  08:14:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Visst är det så, större luftmängder flyttas med ökat ljudtryck.

Jämför tex med den luft man måste pressa ur sina egna lungor när man säger en mening. Viskar du kanske du får luft över när du har sagt meningen medans om du skriker måste du andas några gånger innan du är klar med meningen...

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/08 :  18:16:06  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Det handlar on förtätning och förtunning av luften, inte så mycket flytta. Går det fortare sker en frekvensändring..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/08 :  21:40:29  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Tonkis --> Nu har du nog fått det lite om bakfoten. Det är riktigt att det handlar om förtätningar och förtunningar av luft, men det handlar om att flytta (packa eller dra isär) de partiklar som luft består av, alltså flytta luft.

quote:
Går det fortare sker en frekvensändring..


Då skulle inte ljudets hastighet i luft vara konstant, vilket den är (c:a 341 m/s). Frekvensförändring sker först när intervallen mellan förtunningar och förtätningar minskar eller ökar inom ett givet tidsintervall (vanligen en sekund (Hz)).

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/11/08 22:18:56
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/08 :  22:23:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Opheus:"Ljudvågorna vid högre volymer,blir de flera eller större eller kraftigare eller vad händer egentligen".

Vad är det för skillnad mellan större och kraftigare i sammanhanget.
När man ökar volymen på sin förstärkare så ökar man amplituden alltså höjden på ljudvågorna.

gcs
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/08 :  22:39:30  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
gcs --> En ljudvåg har ingen "höjd" i den bemärkelsen som man ritar en sinusvåg. Det är endast ett sätt att grafiskt presentera idén med ljudvågor. Det handlar om att möblera om molekylerna i luften. Ju mer energi en högtalare pumpar ut i rummet i form av ljudenergi, desto fler molekyler möbleras om och det uppstår förtunningar och förtätningar.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/11/08 22:39:49
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/08 :  23:38:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tänkte mig det hela elektriskt. Det här var ju knepigt...
Det måste ju vara så att högtalarkonen rör sig utåt och innåt och på så sätt sätter luftmolekyler i rörelse sett från högtalar konens mitt och utåt. Om man spelar högt så är kraften så stor att man påverkar dom närmaste molkylerna som i sin tur påverkar nya molkyler med en så pass stor kraft att man upplever ljudet som starkt. När man spelar svagt så bör det väl vara så att man påverkar färre molekyler eftersom ljudstyrkan avtar snabbare med avståndet till högtalaren.

gcs
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/09 :  00:41:12  Show Profile Send Joe a Private Message
Kom på att det borde gå att göra en jämförelse med vågot i vattnet. Tänk er följande, ett högt ljud (hög volym) motsvaras av en stor sten och ett svagt ljud av en liten sten. Om man släpper den stora stenen från säg 1m höjd så kommer det att skapa ganska stora vågor, hög amplitud, för vår del motsvarar dessa vågor ljudet. Dessa kommer att transporteras ganska långt då de närliggande vattenmolekylerna påverkar varandra och på så sätt fortplantar sig ljudet. Om vi i stället släpper den lilla stenen från 1m höjd kommer vi att få små vågor som avtar betydligt snabbare, då påverkan från tidigare molekyler inte är lika stor. 1m från där vi släppt stenarna mäter vi amplituden på vågorna, som alla vet så kommer dessa att ha två olika nivåer, amplituder. Men om vi låter stenarna åka upp och ner i vattnet i snabb takt så ökar vi frekvensen. Detta innebär inte att vågorna går snabbare eftersom ljudets hastighet är konstant, utan att vågorna kommer oftare per tidsenhet.

En liten fundering för att kanske få det hela lite mer lättbegripligt

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/11/09 :  02:11:35  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Kul med alla tankar.
Det kanske inte var så självklart som jag trodde
Tack för svaren o kom gärna med fler tankar.
Ps hur bygger man om ett par budget canton till ett par sonus faber gph?????

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

lothar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/09 :  10:34:58  Show Profile Send lothar a Private Message
Intressant diskussion om grundläggande begrepp, läs den första boken i mitt inlägg om boktips för en grundläggande förklaring. Det är tydligt att det här med vågutbredning är lite krångligt för många.
Lite trivia: vid ca 200dB ljudtryck så modulerar man lufttrycket helt. dvs det är vaccum i "dalarna" på vågen. 0dB motsvarar ungefär atomrörelserna mot trumhinnan... slutsats av detta, örat är ett fantastiskt instrument.

-----------------------
There exists a lunatic fringe ....
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/09 :  18:51:14  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Pinhead, det var det jag menade. En del tror att man "skjuter" iväg ljudet mot örat från högtalaren men det handlar om vågrörelser, analogin med vattenvågor är inte helt fel om man ser det som en graf. Kanske helt elementär, men inte för alla.

Via över/undertryck i ytterörat vibrerar trummhinnan med amplitud/frekvens enligt musiken. Örat är en fantastisk manick.

Ljudvågor fortplantar sig riktigt bra i vatten, fråga delfinerna.. Kom precis på ett strålande genombrott inom HiFi. U-HiFi!!!

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000