HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basreflexhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fractured Lark
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/11/09 :  02:10:37  Show Profile Send Fractured Lark a Private Message
Det verkar som alla högtalare nuförtiden är det.

Är (lite större) helt slutna högtalare passé eller? Finns det några ljudmässiga nackdelar med slutna högtalare?

Håkan

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/09 :  09:45:52  Show Profile Send henricsson a Private Message
Iom porten (som avlastar högtalarna vid given avstämningsfrekvens) så brukar baselement i basreflexer tåla lite mer effekt.
Fördelen är väl att rumsresponsen är kring 12dB/okt som även slutna lådor tenderar att "rulla på" vid.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/11/09 10:46:36
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/11/09 :  11:18:13  Show Profile Send matson a Private Message
Iom porten så får man ju lägre konutslag neråt i frekvens vilket ger lägre dist.
En sluten låda har ett "bättre" pulssvar, men en ordentligt konstruerad BR har inga hörbara defekter av detta.

Sluten låda är kanon om man är beredd på många element och stora lådor.(dyrt!)

Avrullningen kan man ju göra som man vill(nåja) med ett BR-system.

Mvh
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/09 :  11:32:06  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Var har alla transmission line- och kvartvågspipekonstruktioner tagit vägen?
Det är inte ofta man ser dessa konstruktionsprinciper numera.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/09 :  11:37:03  Show Profile Send henricsson a Private Message
Bassreflex är bättre!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/09 :  11:52:20  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Bättre på vad?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/11/09 :  12:06:52  Show Profile Send allbinn a Private Message
Jag älskar basen i TL-lådor, tyvärr finns det nästan inga fabriksbyggda så man får bygga själv. Om det fans någon bra fabrikstillverkad till rätt pris skulle jag köpa direkt.
Har 1par hemabyggda 1/4 kvartsvågs pipor med Coral Beta6 och SEAS diskanter.
Någon som vet vilka som tillverkar TL eller 1/4 ??

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/09 :  12:26:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Håller med dig allbin. Det finns många bra konstruktioner av TL (transmission line) och kvartsvågs pipor. Men var tog alla (komersiella)konstruktionerna vägen. För DIY så finns det en massa varianter. Blev lådorna för dyra att tillverka eller?
Jag har själv byggt ett 20 tal TL och kvartsvågs pipor för Hi-Fi och det är som du säger allbin, basen är underbar. Jag har faktiskt ett par Audio Tronics kvar. Byggda av uppsalakillen Bo Bengtsson, som numera arbetar i USA, underbar bas i dessa högtalare.

Det är kanske billigare att bygga basreflex och så kan man ha mindre lådor. Men att basreflex skulle vara bättre på att återge bas, det håller jag inte med om.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/11/09 :  14:56:34  Show Profile Send Lennart a Private Message
De stora fördelarna med att använda basreflexprincipen är att lådan kan göras mindre än med en sluten låda. Detta medför automatiskt att lådan blir stabilare, billigare att tillverka, billigare att distribuera, enklare att handskas med och mer åtråvärd att ha i sitt hem.
Disten i en väl avstämd BR-låda är lägre än i en sluten låda pga att konen avlastas mer och mer ju närmare avstämningsfrekvensen den arbetar. I en sluten låda är det tvärt om.
En VÄLBYGD BR-lösning ger (med motsvarande element och storlek etc) alltid bättre och renare bas än en sluten låda.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/09 :  15:52:44  Show Profile Send Larsen a Private Message
Att en basreflex tål mer effekt gäller väl inte om det är frekvenser som ligger under portavstämningen.
Personligen tycker jag att det, lite generellt då , är lättare att få en sluten låda att samspela med rumsakustiken i basområdet. Lättare att integrera kanske jag menar.
Att säga att den ena eller den andra är bättre är handlar väl om hur konstruktören har lyckats. Beror på så många faktorer, vilka element som passar i vad osv och som vanligt tycke och smak.
Hade förut ett par Dynaudio som gicka att plugga igen så dom blev slutna. I vissa situationer lät dom bättre som portade och andra som slutna.

Tyvärr så brukar en del (oftast billiga) basreflexhögtalare använda element med värden som egentligen bättre passar i stora slutna lådor och sedan dessutom stämma av lite för högt... resultatet blir ofta hissad bumlig (dålig) bas.

En vän moddade ett par Jamo genom att helt enkelt ta bort den ena av 2 basar och därefter göra lådan sluten, anpassa filtret efter de nya förutsättningarna. Gissa om den spelade bättre bas efter det! Kanske inte lika högt, men BÄTTRE!

Enda nackdelen jag kan finna är att det blir större konutslag i basområdet, med de följder som Lennart sa, jämfört med en basreflex vid till strax över sin avstämning.

Finns många bra högtalare av båda slag.
TL har nog försvunnit mycket pga komplexiteten och då kostnaden för att producera dom. Synd.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/11/09 15:53:36
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/09 :  17:24:09  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
allbinn; Rauna Njord är väll TL ? 35KG betonghögtalare..

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/11/09 :  17:42:40  Show Profile Send Lennart a Private Message
Det är mycket enklare att bygga och att få en sluten låda att samspela med rummet, det är sant. Risken att misslyckas är inte särskilt stor, eller åtminstone inte lika stor.

Frekvenser under portavstämningen är inget problem för en välbygd/-avstämd BR-låda där elemnet, port och låda är i perfekt samspel med varandra. Om allt är uträknat och finslipat på rätt sätt så är inte det något problem.

Att bygga en BF-låda som det går att stänga portarna på låter som en mycket misslyckad konstruktion (som var trendig på det tidiga 1980-talet) eftersom det knappast finns element som verkligen passar optimalt att använda i både sluten- och portad låda.

Att avstämma porten något "fel" i förhållande till lådan och elementet är bl a ett sätt för att minska konutslagen under resonansfrekvensen. Jag minns dock inte om porten ska stämmas några Hz högre eller lägre. Audio Pro använde den metoden i sin första subba (B2-50???) med mycket gott resultat, tilläggas skall dock att deras BF-port saknade specifik längd.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/09 :  18:10:48  Show Profile Send brumel a Private Message
TL har sina moderna förespråkare iform av brittiska PMC och RTL. Castle har gjort konstruktioner liknande kvartsvåg. Loth X gör också kommersiella kvartsvågpipor. Linn är fortfarande stora förespråkare av slutna konstruktioner. Fördelen med basreflex är att systemet är effektivt. Behövs mindre punch för att rocka helt enkelt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Fractured Lark
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/11/09 :  19:01:03  Show Profile Send Fractured Lark a Private Message
Tack alla för era svar.

Jag har ett par slutna Infinity som är ok, men som nog inte ger utrustningen rättvisa i övrigt.

Min nuvarande ettrumslägenhet lämnar tyvärr inte många alternativ till att placera högtalare, och speciellt det där med att ha ett gott avstånd till väggen helt enkelt omöjligt.

Jag såg att Dynaudio Audience 42 (som många här rekommenderar) finns i en väggmodell. Kanske vore något.

http://www.dynaudiona.com/products/audience/42wall/aud42w.htm

Håkan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000