HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Allmänna tips på kvalitetslurar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/07 :  20:33:10  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Helt ytligt. Om det finns 1000-4000 sek att lägga ut på sk hifi/studiolurar så vad ska det va? AKG? BeyerDynamic? Grado? Philips? Sennheiser? Sony? Annat? Kriga på bara för ha inte haft lurar på säkert fem år...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 05:44:07

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/07 :  20:38:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vad menar du med att det är ytligt...?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/07 :  20:40:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Alla dessa fabrikat kan väl göra bra lurar, vad jag förstår av alla diskussioner så handlar det mycket om tycke och smak och kanske musikval. Du måste nog gå runt och lyssna dig fram lite.

Bravo
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/07 :  20:40:44  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Tja, såtillvida att jag inte vet ett blaj, så söker ett flertal vägar att gå. Allmänt är ett bättre ord. Det medges...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/07 :  20:57:31  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Stax, ord överflödiga
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:04:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
Lyssna själv säger jag bara! handlar mycket om personlig smak...
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:06:26  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Klassiskt tips. Bra naturligtvis, men av praktiska skäl brukar ju sållandet ha ett egenvärde...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:13:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förvisso, men vi vet ju inte vad du gillar för tup av ljud eller vad de skall passa till, så det blir ju svårt med detaljråd.
Du måste nog gå runt och få en egen allmänuppfattning först.

Bravo
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:18:25  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Vanlig populärmusk. Exkluderar jazz och klassiskt etc. Rock cans så att säga...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:19:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
...och vad för typ av ljud?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:21:04  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Barnsligt rent, studio...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/08 :  01:21:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kanske då Sennheiser, provlyssana den nya 650:an.

Bravo
Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/08 :  10:36:24  Show Profile Send Chipko a Private Message
Grado brukar rekommenderas för Rock. Stax faller väl strax utanför den önskade prisklassen :p Lyssnade på HD650 i veckan men var inte speciellt imponerad. De lät som om jag kopplat direkt till min bärbara med bass-boost på. Vet inte hur många timmar dom var spelade dock. Men även de ligger ju inte i rätt prisklass. Har du ingen dedikerad hörlursförstärkare så bör du undvika Sennheisers dyrare lurar då de är lite svårdrivna.

Som sagts tidigare så är det bara att lyssna själv, ta med musik du gillar och ta god tid på dig. Ska du använda en bärbar spelare så ta med den med.
Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/09 :  18:37:10  Show Profile Send abzinth a Private Message
Var hittar man STAX i sthlm med omnejd och vad kostar de?

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

Fractured Lark
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/11/09 :  19:13:02  Show Profile Send Fractured Lark a Private Message
Hifi & Musik har ett stort test av lurar i 1000-5000kr-klassen.

Själv kör jag sedan 15 år med AKG K240 Monitor. Extremt hållbara rent fysiskt. Jag fattar inte hur mycket de där lurarna tål i fysisk misshandel. Inte ett glapp någonstans.

Bara för att lägga en annan aspekt än just det ljudmässiga.

Håkan
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:24:58  Show Profile Send lasse78 a Private Message
AKG gillar jag på nåt sätt bäst (bara psykologi). Har ingen hörlursförstärkare. Hur på sätt påverkas valet om man antar att en särskild sådan borde skaffas för endel lurar? Finns det riktigt bra DJ-lurar? Utformningen brukar vara okej på dem.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/10 :  08:37:53  Show Profile Send Chipko a Private Message
Abzinth: Hittar ingen leverantör i sverige men billigaste systemet ligger runt £450 och ca £3000 för deras värsting.

De flesta tillverkare sparar på hörlursutgången så en förstärkare kan göra en enorm skillnad, speciellt med lurar som har hög impedans. Klarare ljud med en djupare och rappare bas är största fördelen som jag upplever det. Vissa förstärkare har dessutom funktioner som kan ge en bättre ljudbild genom att simulera effekten av att lyssna på högtalare genom att försämra stereoseparationen vid lägre frekvenser. www.head-fi.org och www.headwize.com är 2 mycket bra ställen om du vill veta mer om hörlurs-hifi.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/10 :  10:16:47  Show Profile Send John a Private Message
Hm... ett par beggade senn' hd-600 och en gammal x-can? Tycker (Faktiskt, ju!) att hd-600 spelar rock helt ok (ex Thåström dårå), i alla fall med min EAR90. Men då tillhör jag kategorin som inte gillar "v-kurva" i ljudet...

/en john som också tycker att det är bäst att lyssna på vad som passar den egna smaken bäst

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/11/10 :  15:04:54  Show Profile Send Frux a Private Message
Jag skulle vilja rekommendera Philips hörlurar. Hört många bra modeller från dem. Har själv själv Philips HP910 som kostade en tusenlapp och som jag är mycket nöjd med. HP910 är/var modellen över HP890 som många känner till, dock tror jag den har utgått.

Jag köpte ett par extrahörlurar för 150:- för ett tag sen (av märket Trust), men ljudet var dåligt och de gick sönder efter en vecka. Så nyligen var jag på OnOff och vis av erfarenheten bad om att få provlyssna dem först, även om det bara var ett par billiga lurar att inte behöva vara rädd om, som jag var ute efter. Vissa billiga låter någorlunda, andra verkligen skit. Bad om att få provlyssna på ett par för 79:-, och till min förvåning var ljudet faktiskt klart acceptabelt. Sen såg jag att det var Philips.

Kan även nämna att jag tyckte de två Philipsmodellerna lät bättre än ett par Sennheizerlurar för dubbla priset... Har lyssnat på ett par modeller från Sennheizer 400-2200 kr utan att ha blivit ett dugg imponerad personligen. Men en del andra verkar gilla dem i alla fall.

Edited by - Frux on 2003/11/10 16:15:06
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:56:38  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Eftersom jag inte alls kört med hörlurar på många år tänkte jag att jag kan ju testa nån instegsmodell (sluten), som alternativt kan användas för bärbart i händelse att besvikelsen är förödande. Chansade (ok, jojo, men det var inte så dyrbart inköp)på ett par Sony MDR-V500DJ), eftersom alternativ b går att fixa med dem (går ogärna med enorma monitorer i det fria). Resultat? Hehe, efter att ha blivit van med JBL 4410A (monitorhögt.) så låter dessa nästan som ett skämt. Musiken kommer inte alls "ut". Ingen aning alls hur andra lurar i deras prisklass låter. Följdaktligen kommer detta att kosta lite grann om det skall bli till nåt. Tror nästan att jag får inspektera proserierna lite närmare. Fler tips på dem (studio dvs)? Till saken hör ju att jag inte är alldeles för aktiv hörlurslyssnare, ännu...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/11 :  08:08:00  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Får duga till Discman, data, TV och sånt. Har enklast att få hem Beyerdynamic på prov. Nån som hört 770 och 990 (pro) från dem? Observera att lurstärkare fattas tillsvidare.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000