HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 uppgraderadering i hörlursträsket
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:28:13  Show Profile Send regner a Private Message
Någon månad tillbaks köpte jag mig ett par Grado 325or. Det är helt klart ett par grymma lurar men nu när uppgraderingdjävulen åter igen har satt tändrena i mig är det inget annat att göra än att uppgradera. ;)
Frågan är dock till vad. Grado RS-1 kanske? Eller har någon något annat förslag?

För att driva hörlurarna har jag en mycket välljudande söt liten sak vid namn earmax (http://www.theme-gifts.com/earvactubhea1.html). :) I den sitter det 1 x ECC81 o 2 x ECC86 siemens rör. Byta rören skulle kanske vara ett bra alternativ, men till vad? Bör jag även ge mig på strömförsörjningen?

alla tips och fröslag välkommnas.

mvh

micke

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:59:03

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:39:34  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Är det en earmax eller Earmax Pro?
Pro-versionen skall ha grym synergi med Sennheisers HD600, och säkert med de nya HD650 också, men om du gillar Grado verkar ju RS1 inte alls vara särskilt dumma

Sony MDR-CD3000 skall också låta bra med Earmax Pro så vitt jag har förstått, men jag har varken testat Sonylurarna eller någonting ur Grados sortiment. Om du blir intresserad av Sony-lurarna är priset bra på www.audiocubes.com . Hur det är med service och annat har jag dock ingen aning om.

Lycka till i hörlursdjungeln! =)
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:17:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om man skall uppgradera Grado till Grado från 325:an så finns det väl inte så mycket mer att välja på än RS-1. Jag är själv mycket nöjd med min uppgradering från 225 till RS-1 men det var ju ett steg till och skillnaden kanske inte blir lika stor om man startar från 325. Den har redan litet mer bas och i volym blir det samma i RS-1 men kvaliteten är antagligen bättre. Du får också litet mer upplösning och förfining i diskanten.
Men du får ha en riktigt bra CD/skivspelare om det skall vara lönt.

Tyvärr är din förstärkare inte riktigt bra för Grado om det är EarMax utan Pro du har. Klipper specen från din referens:
Load Impedance: 200 Ohm - 2 KW
Där står 2 KW men det skall vara 2 kiloOhm, dvs EarMax är avsedd för hörlurar med impedans över 100 ohm. Dit hör inte Grado. Jag vet inte riktigt vad det innebär men det blir någon mismatch mellan förstärkarens drivning och hörluren. Om du söker på Head-Fi bör du hitta en hel del om detta liksom om rörbyten. EarMax Pro är konstruerad för att också driva hörlurar med låg impedans.

Rent elektriskt bör HD650 vara ett bättre alternativ för EM, vad man tycker om ljudet är naturligtvis personligt men många EM och EMP ägare tycker om kombinationen.
Vad gäller CD3000 gäller samma impedansproblem som för Grado.
Sorry!


Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:23:01  Show Profile Send AKA a Private Message
Jag lyssnade på HD650 på Malmömässan och den var sjukt bra!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:27:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
Om du ska köpa RS1 finns ett alternativ till. Det ska tydligen komma ut en Limited ed. hörlur från Grado som kommer att heta PS-1 Pro. Den kommer kosta 1250 euro. Och ska vara snäppet över RS1.
Om du får tag i en sådan så är det nog ett riktigt bra köp då den inte kommer sjunka speciellt mycket i värde om den tillverkas i begränsad upplaga.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/10/30 :  22:15:58  Show Profile Send regner a Private Message
hmm... Jag tycker personligen inte att earmaxen har några som hellst problem med gradosarna och att hd600 nödvändigtvis skulle fungera bättre. Jag har nämligen tidigare under en kort period kört jd600 tillsammans med earmaxen men de fick se sig slagna av gradosarna. Jag tycker dock ändå att par RS1or förkänar något bättre en än vanlig earmax så byta lurar kanske inte är vad jag ska ge mig på.

Är det någon som har erfarenhet av rör/strömförsörjnings uppgradering på earmax?
Tips på hörlursförstärkare (gärna rör) att uppgradera till!?

mvh

Micke
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/31 :  00:28:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag bara refererade tillverkarens rekommendationer. Jag kollade upp det när jag funderade på Earmax för ett tag sedan, och det kanske blir en så småningom. Har hört Earmax med Sennheiser men inte Grado. Helt klart en trevlig förstärkare. Earmax Pro har högre uteffekt än Earmax och är också avsedd för hörlurar med låg impedans som Grado och Sony. Hur stor skillnad det gör vet jag inte men det borde gå att hitta något om man söker i Head-Fi's arkiv. Tyvärr lär det vara svårt att få tag på en för att jämföra. Annars är Pro en uppgradering eftersom den också har bättre strömförsörjning, vilket brukar göra skillnad.

Tyvärr är möjligheterna att provlyssna rörförstärkare för hörlurar mycket begränsade och jag har inga personliga favoriter att rekommendera. Det finns dock många att välja på och i alla prislägen. Dock inte helt ovanligt att de är avsedda för högre impedanser.

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/10/31 :  12:25:26  Show Profile Send regner a Private Message
Tack för all hjälp och info Anders. Jag själv föredrar faktiskt grado 325 framför hd600 tillsammans med earmaxen. Mina gammla hd600or spelade med aningen högre upplösning är 325an men jag tor det till stor del hade med att göra att den var utrustad med en cloukabel. I stort vann dock gradon.
Efter att ha grunnat lite över det hela verkar det allt som att förstärkaren är den svaga länken här.
jag har kikat runt lite på några hörlursforum och earmaxen pro ligger faktiskt i många tio top listor över "världens bästa hörlursförstärkare" så det käns allt som ett mycket bra alternativ men.... lär man hitta en sådan begagnad här i sverige? nej... :\ Är det någon som har något tips på någon förstärkare som skulle ge ett (gärna större) lyft? Och då ska den kunnas hitta begagnad här i sverige..

mvh

Micke
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/10/31 :  12:53:27  Show Profile Send regner a Private Message
alltså, man blir ju bra sugen på nya PS-1 pro.. :) earmax pro tillsammans med nya gradon lär lätt låta riktigt mumsigt. :)

Marbrink, har du någon blekaste när den kommer?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/31 :  16:07:54  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag blev litet sur när jag såg nyheten om PS-1 precis efter att jag köpt mina RS-1. Det är rimligt att tänka sig att dom är bättre, men det enda som är känt hittills om ljudet är att en person blev uppgringd och berättade att han just satt och provlyssnade PS-1 och sade att han föredrar dem framför RS-1. I alla fall har priset en viss avkylande effekt, de kostar drygt dubbelt så mycket som jag gav för mina RS-1.
Råkade se någonstans att lågimpedans hörlurar till rörförstärkare som är avsedda för högimpedans kan ge problem med kontrollen i basen. Det kan naturligtvis låta bra ändå men blir antagligen inte optimalt. Handlar förstås också rätt mycket om vilken hörlur man föredrar och inte bara om vilken som elektriskt matchar förstärkaren bäst.
I alla fall är impedansmatchningen något man bör tänka på när det handlar om rörförstärkare till hörlur.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/31 :  17:52:37  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: Nä, det är lite synd att de inte kommer ut i USA...=( kanske en tröst för dig dock! =)
för i Tyskland var inte prisskillnaden så stor mellan RS1 och PS-1 pro....
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/11/04 :  12:52:28  Show Profile Send regner a Private Message
Är det verkligen ingen här som är nog bevandrad i hörlursträsket för att kunna rekomendera en hörlursförstärkare som slår earmaxen på fingrarna utan att kosta multum..?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:37:22  Show Profile Send regner a Private Message
ingen? nehepp...
Då har jag en annan fråga som någon kanske kan svara på. Ett tag tillbaks diskuterades det om uppgradering av nätdel till x-can. Är det någon som mins vad det tipsades om för nätdel? (hittar tyvärr inte tråden)

mvh

micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000