HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlursproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:35:58  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har testat 2 par identiska SONY MDR CD580 stereohörlurar i både min 2-kanalsförstärkare och i en "köks" cd/radio spelare. Det låter rent ut sagt för jävligt, frekvenser verkar saknas och röster hörs väldigt dåligt.

Kan det vara så att hörlurarna helt enkelt inte är kompatibla med vanlig klassisk analog utrustning? Jo jag vet, frågan är kanske mysko, men det där med hörlurar är något jag inte befattat mig med många gånger i livet!

Det står ju faktiskt "for digital" på hörlurs-lådan..................
Däremot ingen bruksanvisning mer än hur man tvättar själva ear-paddorna.

Tacksam för något svar!

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:57:23

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:37:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hur kopplar du in dem då?

Bravo
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:51:44  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Direkt in i hörlursuttaget på förstärkaren så klart!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/11/11 :  20:21:24  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Ingen med någon ide om mitt problem?
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/11 :  20:23:26  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Vete rackarn, mem hade ett par Sonylurar ett ögonblick av modell sluten som var fullständigt olidliga för flera år sen. Minns ej beteckning men nåt med cd tror jag det var ja.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:11:43  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det handlar nog inte om att dom är olidliga som musikframförare, utan något helt annat tror jag själv. Något är definitivt fel med hur ljudet kommer fram, rösterna hörs knappt, med ljus-röstade sångare i princip inte alls. Lite eko-ton är det också, som att ljudet (och särskilt sångröster) kommer från andra sidan ett berg eller inifrån en låda... Mest förbryllad är jag dock över att två par hörlurar har exakt samma problem! Jag har som sagt testat hörlursutgången i både en vanlig stereoförstärkare och i en bärbar cd/radio/kasett spelare, men även hörlursutgången i en Technics cd spelare jag hade i garderoben. Samma problem överallt!

Det var därför jag undrade om kompabiliteten, och att jag kanske missuppfattat hörlurens användningsområde ! Men jag har då aldrig varit med om en större hörlur som inte är kompatibel med helt vanlig stereoutrustning!
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/11/12 :  15:33:39  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Nu känner jag inte till den Sony-lur du har...
Prisklass?
Tycker att många billiga lurar har en inbyggd "loudness-effekt", som gör att mellanregistret "försvinner". Då kan bl a röster låta "långt borta".
Du skulle kanske testa en annan lur?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/12 :  17:26:22  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Du har en hörlur med låg impedans (40 ohm). Det skulle kunna vara så att alla utgångar du har testat har hög impedans. Detta förändrar hörlurens frekvenskurva. Resultatet beror på hörlurens impedanskurva men normalt sett bör det resultera i höjning i lägre basen och diskantsänkning.
Prova på datorn, de utgångarna brukar ha låg impedans.

De flesta hörlurar fungerar bäst på utgång med låg impedans men det finns undantag (ex. DT931, DT831).

Edit: Förutom att hörlurar kan låta rätt egendomligt innan man spelat dem ett antal timmar.

Edited by - Anders47 on 2003/11/12 17:30:24
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:04:43  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det är inte bara det att frekvenser verkar försvinna, ljudet ekar en hel del, ibland vobblar det och låter som dålig radiomottagning med lite knaster.

Låg impedans kan ju vara en bidragande orsak, men det kan ju inte vara hela problemet eller? Jag har ju testat i flera vanliga hörlursuttag, just sådana som sitter i de flesta anläggningar! Det är ju en helt vanlig stereohörlur, så något så när kompatibel borde den ju helt klart vara...

Tyvärr har jag ingen bärbar liten MD eller MP3 spelare som man skulle kunna testa den tesen i...
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:08:20  Show Profile Send millenniumking a Private Message
SZR >>> den ligger i prisklass ca 1200 kronor.

Lite loudness effekt har den faktiskt enligt recensioner jag läst!
(bla enligt senast hifi&musik där man förresten testade den i hörlursspecialen)
Men just nu tänker jag väl mest på att skicka tillbaka båda hörlurarna till försäljaren och låta dem kolla upp problemet.

Hittar de inget fel, så får jag väl prova andra lurar helt enkelt!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/12 :  23:12:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag undrar vad de menar med "for digital"?

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/12 :  23:34:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har hittat dem på nätet, även den s.k. instruktionen, verkar vara en hyfsad normallur. Inget konstigt.
Kan det vara så att hörlursingångarna är mindre bra?

Bravo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/13 :  00:52:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Måste vara något fel på lurarna, kan inte tänka mig något annat.Det händer ju att det kommer ut sk.måndags ex på marknaden. När H/K släppte AVR7000, så verkade det som om varanat ex var fel på. Läste om en kille som hade fel på sina fyra första som han släpade hem, stackars mänska, kan inte ha varit kul.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:04:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
For Digital, Marketing bullox as usual.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000