HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Bybee-nyheter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:17:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Och han har svarat att han inte vet, men att det blir bättre med dessa och då återstår bara att, om än mindre häftigt förstås, att testa och lita till sina öron.

Bravo
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:55:22  Show Profile Send kurt a Private Message
Jorma

menar du verkligen att det blir bättre med en Bybee på din digitalkabel?


Kurt
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:17:59  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Eftersom han säger detta så menar han nog det också Kurt. Tråden känns redan infekterad av tråkigheter.. Lugna ner er och Pma Jorma om detta istället eller tom bättre.. maila Bybee med era frågor.

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/11/17 :  21:18:19  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag kan hålla med om att det luktar humbug om det som står på hemsidan men det går inte att hålla Jorma till svars för något han inte sagt.
Go to Top of Page

Hedjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/11/17 :  21:35:48  Show Profile Send Hedjohan a Private Message
Jorma är importerar och säljer dessa produkter i Sverige. Han har således ett ansvar. Om han dessutom gör reklam för dessa i en tråd på på forumet inbjuder han till viss debatt. Reklam torde kunna ske under Butikshyllan eller köp av reklamspot på denna sida.
Moderatorerna verkar vara rädda för kritisk granskning. Om dessa produkter är så bra som Jorma mfl hävdar torde väl beskrivningarna av dessa vara bättre än de är. Om importören av en produkt inte vet orsaken till den effekt denne tycker sig märka bör produkten enbart presenteras utifrån lyssningsupplevelse, dvs en subjektiv bedömning.
Om forumets moderatorer inte kan ha förståelse för betydelsen av att debattera detta anser jag forumet ha tappat sin roll som en bra kanal för informationsspridning.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:41:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hedjohan,
quote:
Om han dessutom gör reklam för dessa i en tråd på på forumet inbjuder han till viss debatt. Reklam torde kunna ske under Butikshyllan eller köp av reklamspot på denna sida.



Jag tycker att du skall lämna stratgiarbetet på Hififorum.nu till mig och EPKPENG, Hififorum.nu's ägare.
quote:
Om forumets moderatorer inte kan ha förståelse för betydelsen av att debattera detta anser jag forumet ha tappat sin roll som en bra kanal för informationsspridning.


Det var väldigt vad du är kritisk till Hififorum.nu och oss Admin/Moderatorer. EPKPENG har haft en attityd-diskussion med dig, är det min tur nu? PM'a gärna mig.

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:43:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag säljer Bybee,s utifrån mon egen erfarenhet, och jag bryr mig inte om vad Jack Bybee skriver eftersom jag inte förstår det som står där. Men jag säljer inget som jag inte själv vill använda i min egen anläggning.
Varken Mårten Design eller jag hade använt dessa i våra produkter om dom inte hade varit såpass bra ljudmässigt.

att kommersiella företag nyttjar en produkt kan ej ses som garant för dess funktion

Om du tror att vi är knäppskallar som slänger in något mystiskt dyrt vodooskräp i våra produkter så får det stå för dig, Hedjohan.
Dom fungerar alldeles utmärkt wenligt min och Mårten Designs lyssningspanel. Det finns också företag som använder Bybee,s utan att skylta med detta, då dom kanske vill undvika den här debatten.
Jag kan se vilka det är på Bybee,s mailinglista och ni skulle bli förvånade om ni såg den. Men det får bli min och Jack Bybee,s lilla hemlighet. Och även deras produkter fördyras av att dom använder Bybee,s. Och dom är också kommersiella företag.
Kommersiella företag verkar i vissas hjärnor vara något avskyvärt, men vilka företag överlever om dom inte är kommersiella

Jag tror på att min hörsel och mitt huvud som bearbetar det jag hör fungerar alldeles utmärkt och det är på dom grunderna jag överhuvudtaget säljer något.
Det jag inte kan höra tillför något eller kanske tom. försämrar kommer jag aldrig att sälja.
Den som söker efter tekniska förklaringar på allt skall heller inte bry sig om att ens fundera på att köpa sådana produkter som inte idag kan förklaras.
Jack Bybee har förmodligen en förklaring som inte stämmer överens med det han skriver på sina hemsidor, men den går inte att få ur honom. Han är i år 76 år och när jag försökte få ur honom dden förklaringen, så sa han bara att han har tystnadslöfte så länge han lever, då han har varit militär forskare, och om han skulle bryta det tystnadslöftet så skulle han bli inburad så länge han levde och som han sa att det skulle inte bli så särskilt länge.
Om detta är sant går inte att kontrollera mer än att han kunde visa mig papper på att han var pensionerad från "Gowerment duty".
Dick Olsher som är skribent på The Positive Feedback kunde också intyga detta.
Så jag får ta honom på hans ord och som sagt går detta inte att kontrollera då det är hemligstämplat och om det inte stämmer, så har Jack Bybee hittat på ett jäkligt smart sätt att slippa tala om vad Bybee,s är och hur dom rent tekniskt fungerar.
Så vad tycker ni att jag skall göra??

1. Fortsätta sälja det som jag tycker är mycket bra och som jag själv använder i mina kablar och som är lätt att visa skillnad på en likadan kabel med eller utan Bybee,s
Jag säljer kablarna utan Bybee,s också.
Dom med heter No.1 och dom utan No.2

2. Tortera Jack Bybee tills han talar om hur dom tekniskt fungerar och sedan börja sälja dom till tvivlarna och ormoljeälskarna.

Fler alternativ vet jag inte just nu och då väljer jag att sälja ett litet mindre antal istället.
Och det gör väl ormolje, voodo, antikomersiellaföretagsnackare och likställda nöjda så att dom får lite att gnälla om, och då är väl alla nöjda



Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:56:01  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Debattera är en sak... att ständigt hoppa på samma produkt med samma argument när alla vet att det inte går att ta reda på den absoluta sanningen är en annan. Tror du att det är "ormolja" så är det ju din ensak.. då behöver ju man inte läsa om Bybees.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/18 :  00:39:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej den sk. debatten är tjatig när Jorma flera ggr. vid olika tillfällen sagt samma sak.

Däremot tycks inte ett flerfaldiga vittnesbörd om att de faktiskt har en effekt betyda något, då det ändå är så enkelt att prova ett par till högtalarna, utan att montera fast dem, och sedan höra själv.

Man frågar ju sig om det för vissa individer är viktigare att den tekninska förklaringen skall vara godkänd enligt dem, eller att det blir ett bättre ljud. För dessa individer verkar ljudet komma i andra hand, oavsett vad folk som provat säger utgående från egna erfarenheter.

Bravo
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/11/18 :  00:49:44  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har prövat Jormas No. 1 kabel båda med och utan Bybee. Vel er der skilna, och JEG mener den med Bybee er den mest korrekte, tredimensionella og veloplösta med en bit mere rum omkring de enkelte instrumenterne.

Men det kan vel väre at andre tycker anderlunde, eller ennu mere sandsynligen - at pengarne kan väre bätre anvennt til nya högtalare, en ny CD avspiler eller mycket mera MUSIKK!

Vi vil alle göre vore valg ut från ulika forudsätninger, och jeg hör helt klart en liten gevinnst ved Bybeee - en dyr gevinst javist - men den er der. Lysna selv och gör era erfaringen och sluta med at bråkas


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Hedjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/11/18 :  07:58:07  Show Profile Send Hedjohan a Private Message
Om forumet vill fortsätta acceptera och sprida kvasivetenskap samt att moderatorerna ej är villiga att tillåta en debatt så har forumet förlorat sin funktion.

Jag hoppas forumets principer ändras. Men till dess kan PAC, Ekpeng och ni andra glädjas åt att jag slutar skriva inlägg på detta forum.
/Johan
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/18 :  08:32:51  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Det är det nog fler som tycker
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/18 :  08:53:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tack Hedjohan!
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/11/18 :  09:29:25  Show Profile Send KentTomas a Private Message
quote:
2. Tortera Jack Bybee tills han talar om hur dom tekniskt fungerar och sedan börja sälja dom till tvivlarna och ormoljeälskarna.

Jorma du är ju riktigt komiskt.
Jag kan hjälpa dig att tortera Jack Bybee, har ett förslag vi åker till NetonNet och
köper en United Kompaktstereo Helst med kassettdäck
(vi kan ju höra med pjotre om han kan åka dit och köpa den)
sen stoppar vi i ett band från 1980 med Thor Görans kramgoa dansbandslåtar och så tvingar vi Jack Bybee att lyssna till det.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/18 :  09:36:50  Show Profile Send EAR a Private Message
KentTomas;Nu får du skärpa dig.Det finns faktiskt gränser för hur grym tortyr får varaI detta fallet blir ju t.o.m de mänskliga rättigheterna åsidosatta

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/18 :  10:27:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Om forumet vill fortsätta acceptera och sprida kvasivetenskap samt att moderatorerna ej är villiga att tillåta en debatt så har forumet förlorat sin funktion.

Debatt får på HifiForum.nu inte betyda dålig attityd eller arga inlägg. Debatt måste du lära dig föra på ett annat sätt - ett trevligare sätt.
Är det överhuvudtaget själigt att kräva att vi som driver forumet, skall granska alla inlägg (eller refererade site'r) med avseende på teknisk/vetenskaplig riktighet? Du kan då ställa krav...


quote:
Jag hoppas forumets principer ändras.

Du är fel ute. Forumets principer och atmosfär inbjuder till debatt, men i en trevlig attityd och positiv anda.

quote:
Men till dess kan PAC, Epkpeng (Edit av epkpeng till Epkpeng) och ni andra glädjas åt att jag slutar skriva inlägg på detta forum.
/Johan

Ok! Menar du allvar kan du maila mig så låser jag din användare, alternativt byter lösenord.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/11/18 :  10:46:40  Show Profile Send KentTomas a Private Message
EAR: Jack Bybee har ju militär bakgrund så man kan ju förmoda att han är hårdhudad, därav den extra grymma och plågsamma tortyren.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/18 :  11:09:15  Show Profile Send peder47 a Private Message
HerreJävlar .

Vad tjaffsar ni om,har ni inget annat att göra med er tid.

Har ni för mkt tid över till såna här diskussioner,ja då så förespråkar jag det enklaste och roligaste samt även det viktigaste...nämligen lyssna för tusan .
Eller har några av er glömt att det är det ett musiksystem är till för .

Ta nu och lyssna själva,då gör ni ngt vettigt av er tid samt får ett verklighetsintryck.

Efter lyssningen,Ja då är/blir det intressant att ta del av era synpynkter.....nu blir det ju bara en massa ordbajseri utan substans .


Som sagt lyssna och återkom med intryck,ngt som iaf jag ser fram emot med spänning.

Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/11/18 11:12:23
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/11/18 :  11:17:24  Show Profile Send bernu a Private Message
Snälla, varför skall alltid dessa trådar spåra ur? Alla får väl köpa vad dom vill. Jorma tvingar ingen att köpa grejerna och han säger tydligt att han upplever förändringar trots att han inte kan förklara det själv.

Jag återgår nu till den trevliga avdelningen DIY där dessa meningslösa diskussioner sällan förekommer

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/18 :  11:30:02  Show Profile Send n0p a Private Message
Pac och Ekpeng, Jag trodde att ni som moderatorer visste att kommunikation som rör två parter bör tas antingen via mail eller PM, nåväl känn er upplysta.

quote:
Cybervoice skrev:Längre fram kommer jag att köpa bybees och prova..vad ligger styckpriset på idag?


quote:
Cybervoice skrev:Tack Jorma! Jag ser att det finns en silvervariant..vilken är det du använder i tex dina kablar?


En stilla undran, varför tog du inte denna högst privata disskution med Jorma via mail eller pm?


Jorma: Vad jag förstod så tidigare så togs det beslut (rätta mig om jag har fel) att den som har anknytning till butiker/återförsäljare/produkter, skulle redovisa detta i sin signatur som avslutar sina inlägg längst ner. Kan du tänka dig göra detta så att det inte råder något tvivel om dina koppling till produkter för nya medlemmar som inte varit med alltför länge.

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2003/11/18 11:44:27
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:03:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
n0p: du har svar per PM.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:15:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
n0p, har du något mer att klaga på?
Jag gör gärna reklam för mitt företag under varje inlägg, så nu skulle man kanske ta och skriva lite flitigare

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/19 :  00:45:41  Show Profile Send n0p a Private Message
Jorma>> klaga?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/19 :  01:28:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu kan det ju inte vara någon obekant vem Jorma är eller sysslar med, så vad gäller saken?

Sprida kvasivetenskap, vilka gör det?
Några av oss beskriver en ljudförbättring/förändring som vi upplever med en viss produkt, men ingen av oss, inklusive Jorma, har väl försökt oss på att sprida någon kvasivetenskaplig eller ens någon förklaring alls utöver redovisade lyssnartest.

Så dylika beskyllningar är inte bara felaktiga utan dessutom osanna, den som borde veta bäst, Jorma, erkänner utan omsvep att han vägleds av hörseln, vi andra som har provat och befunnit produkten värdefull säger samma sak.
Det är alltså upp till de som hävdar något annat att läsa innantill och lita på att vi är ärliga när vi beskriver vad vi hör.

Detta är så långt ifrån kvasivetenskap man kan komma och det är upp till dem som tvivlar att prova och lyssna själva.
Den påstådda vetenskapen står ni tvivlare för, som verkar något förvirrad då den bemöter något som aldrig sagts trots upprepade inlägg om att någon förklaring ej kan ges.
Jorma vägleds enligt honom av hörseln i detta fall, inget annat.
Jag som har provat produkten har definitivt inte gjort någon vetenskaplig test eller avgett någon sådan förklaring, då jag likaså bara har min hörsel att gå på.

Jag vore tacksam att slippa slarviga inlägg och påhopp av folk som tydligen inte bryr sig om att läsa innantill, eller litar på att folk försöker avge ett ärligt omdöme.

Jag tycker att ni istället skulle prova produkten och sedan avge ett omdöme, därefter kan det vara fullt fritt att söka en förklaring när ni vet vad det är ni skall söka efter.

Vänligen

Bravo
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/19 :  01:28:17  Show Profile Send EAR a Private Message
Har hört Jormas kablar vid ett tillfälle och det gav ju definitivt mersmak.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000