HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur startas bråk i trådar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/04 :  17:37:25  Show Profile Send patrikf a Private Message
I går kväll undrades det varför ett märke inte var representerat på mässor i en tråd. Jag skrev ett inlägg som avhandlade en fadäs med detta märke på en mässa. Det var tydligen uppskattat eftersom märket var Linn som rör upp starka känslor. Ett indignerad replik till "försvar" för Linn fick mej att undra så lätt det blir dålig stämning här. Är det bara vissa bråkstakar som lätt provoceras eller är alla här potentiella bråkmakare?
Hursomhelst blir det lätt otrevligheteter, men kan man agera så att det blir mer sällsynt?
När man framför ideer här kan man antingen låta sina, som jag tycker, barnsliga sidor styra och eventuellt såra sina åsiktsmotståndare. Det slutar i bland med att moderatorerna får onödigt jobb.
Ett citat från den tråden som exemplifierar detta agerande:"För det första måste det ju stå alla och envar på detta forum fritt att framföra att han eller hon tycker att en produkt är bättre eller sämre än någon annan. Är inte det tillåtet kan vi ju inte diskutera något överhuvudtaget på detta forum."
Alternativet som jag förespråkar är att man riktar fokus i diskussionerna till själva produkten. Jämförelser kan åberopas där det verkligen gjorts i stället för ogrundade osakligheter som att en viss apparat "spöar" en annan.
Det finns mycket mer att säga om detta, men jag kommer inte på mer nu.

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:04:03  Show Profile Send Skiier a Private Message
1. I princip 99,8% av alla här är män.
2. Dyra leksaker
3. Min pappa är starkare än din

Tror inte att man kan komma ifrån att det blir lite munhugg ibland.
Samma sak överallt, på jobbet idag hade vi t.ex en diskussion om BMW
och Volvo och en del verkar ju tro att BMW är en bil ... osv

När man lägger så mkt tid och resurser på en hobby, så gör man det
med ett engagemang. Det blir en stor del av ditt liv.
När man har ett sådant engagemang så blir ofta små saker stora
och saker kanske inte alltid tar sig rätt proportioner.

Men, innerst inne, brinner vi ju för samma sak.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:10:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här sysslar vi med saker som i väldigt stor utsträckning rör sig om tycke och smak. Alla inser inte att det är så och vill gärna se saker i svart eller vitt. Då blir det missförstånd och förvecklingar. Man måste respektera andras åsikter, för det är precis vad det är - åsikter.
Sen finns det folk som gillar att provocera och skapa bråk. Kolla på följande någon gång: en person kommer in och säger konstiga saker som får folk att börja bråka. När bråket är igång har personen som startade det hela försvunnit! Jag har sett det här gång på gång, vissa enstaka personer gör så ofta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:18:21  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
patrikf - är det någon som skapar jobb för moderatorer så är det väl du. Vad bidrar din nya tråd med mer än allmänt tjafs?

Jag har följt tråden du åsyftar och citatet ovan är mitt. Du skriver:

"Alternativet som jag förespråkar är att man riktar fokus i diskussionerna till själva produkten. Jämförelser kan åberopas där det verkligen gjorts i stället för ogrundade osakligheter som att en viss apparat "spöar" en annan."

Självfallet skall fokus riktas till själva produkten (gör din tråd det?). När en produkt sedan jämförs med andra dras även slutsatser att denna är bättre eller sämre än andra utifrån givna preferenser. Är det konstigt? Är det konstigt om det på detta forum framförs att medlemmar håller vissa produkter högre än andra?

Mitt svar är nej. Det är inte det minsta konstigt utan fullt naturligt. Konflikter uppstår inte på detta sätt. Konflikter uppstår när någon inte kan skilja på kritik mot produkt och kritik mot person.

Du skriver även att jämförelser inte får bygga på ogrundade osakligheter. Ifrågasätter någon det? Det är väl uppenbart.

Summa summarum blir ju ett forum som detta meningslöst om någon produkt inte får framföras som bättre eller sämre än någon annan.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:20:31  Show Profile Send patrikf a Private Message
Ni verkar förstå och tycka som mej! Nästan alla.
Att man orkar bråka även om detta ämne säger väl en del om problematiken. Vi får väl leva med detta...

Edited by - patrikf on 2003/11/04 18:32:13
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:25:29  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Du verkar väl ensam om din uppfattning om jag är läskunnig...

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:38:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ni é lá för goa!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:38:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett problem med att diskutera "anonymt" är ju att det inte alltid är lätt att tolka någons reaktion. Sitter man öga mot öga med någon så kan man ju oftast lättare avgöra vad som ex. är menat som ett skämt. De här på forumet som då och då träffas "på riktigt" råkar väl rätt sällan i luven på varandra eftersom de vet var de har varandra.

Själv tycker jag man ska vara försiktig med ex. skämt och ironi i ett formum som detta eftersom man aldrig vet hur någon annan ska tolka det, eller åtminstone vara noga med att åtminstone sätta ut smileys på vissa ställen (smiley'n ÄR väldigt användbar när man diskuterar via text).

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:39:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Precis så!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:48:13  Show Profile Send lasse78 a Private Message
"Mer religion än förnuft" tror jag nån vis moderator sa förr. Jävlarimej en av de bästa kommentarerna nånsin i sammanhanget. Personligen har jag under årens lopp försökt att (absolut) inte ta så mycket personligt. Man får väl bjuda lite på sig själv och skoja om hur "dålig" musiksmak och nördigt intresse man har (så upplevs det dessvärre av många "utomstående"). Dessutom skall man man ju minnas att det snackas prylar efter allt. Även bilar hör ju dit. Ens egen smak förblir dessvärre den bästa för en personligen i dessa sammanhang. Vad som sen är "rätt" kontra "fel" skall man försöka skita i så gott det bara går. Eller va jag ännu en gång helt vilse?

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Edited by - lasse78 on 2003/11/04 20:38:45
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/04 :  19:00:41  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jag har arcamprylar. Skulle aldrig ta illa upp om någon sågade detta märke. Det är såklart inget personligt. Problemet är att en del tar illa upp och bråk startas. Någon tog ju illa upp av vad jag skrev om Linn igår fast jag inte kunde ana det när jag skrev! Jag tycker kanske att reaktionen var överdriven, men jag hade kanske kunnat undvika att uppröra om jag formulerat mej annorlunda, men ändå fått fram poängen?
Det är själva bråkandet här jag är upprörd över, och att en del påstår att det är en naturlig följd av att diskutera hifiprylar. Jag tror inte på det! Man kan självklart uppmana till att inte ta saker personligt, men om man istället är lite artig behöver ingen bli upprörd över en hobby som det här är. Är jag gammalmodig som uppskattar hyfs och vett?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:16:27  Show Profile Send FBK a Private Message
Så här sa en kille till mig när jag tog upp det om diskutionerna som i bland spårar ur här på forumet, och han har så rätt, så rätt.

quote:
Det är så tyvärr ofta på nätet eller med vissa personer även i vanliga livet. Tyvärr så är det tyvärr så att det blir på blodigt allvar för vissa medans jag ser det som en trivsam lyxhobby som jag gärna lägger en del av min fritid på.
På Sheraton mässan förra året vissade ett flertal av gästerna att dessa bråk etc även kan funka i verkligheten när vissa började tjafsa om vad som är bäst etc.
Vi tycker alla långt ifrån lika och våra ljudideal är oftast väldigt olika också. Det gör automatiskt att man väljer olika produkter och nåt som också skapar en del diskussioner. När personer kan acceptera varandras åsikter och istället på ett lugnt sätt kunna diskutera egna erfarenheter, ideer och åsikter med andra entusiaster så blir det riktigt skoj.

Jag vet att de flesta här håller med i detta! eller hur

patrikf!
quote:
Ni verkar förstå och tycka som mej! Nästan alla.

Jag förstår vad du menar och jag tycker om dig

quote:
Är jag gammalmodig som uppskattar hyfs och vett?

Nej det är du inte! Jag brukar säga så här. Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:17:52  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Kan det vara så att precis som en del Hi-Fi-apparater så kan vissa HiFi-användare gå i klass A. Andra är lite mjukare och går på rör. . Om alla bara kunde enas om att mina grejor är bäst så skulle det inte bli något bråk

Stereotypen
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:26:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Svaret är nog:
Envishet.

Det är tur "vi" håller på med hifi, och inte religion eller politik.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:29:05  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jag är RÖRd! Det finns hopp!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:37:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Epkpeng: Politik är väl ändå ett dåligt exempel. Jämfört med de flesta politiska debatter håller diskussionerna på detta forum hög nivå.

Och det är tyvärr inget skämt

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:43:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
f95toli:
Det må så vara... Fast jag upplever inte dåliga (politiska) diskussioner 2, 3 kanske 4 gånger i veckan. HifiForum.nu med alla bra (och dåliga) diskussioner är vardags (och helg-) mat för mig!

Vidare menar jag att vissa (ínga namn... ) är väldigt rabiata och bergsfasta i sina åsikter. Hade det varit politik hade det kunnat bli riktigt otrevligt. Get it?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:22:23  Show Profile Send henricsson a Private Message
För lite objektivitet. För mycket subjektivitet.
Det är ju svårt att bråka om objektiva saker.
Hur ofta tjafsas det på DIY?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:23:44  Show Profile Send matså a Private Message
Jag vet hur man startar sura miner eller "inte nu igen". Det är enkelt. Här är receptet, man länkar helt enkelt till http://www.dagensskiva.com/discuss.asp

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:26:58  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
För lite objektivitet. För mycket subjektivitet.
Det är ju svårt att bråka om objektiva saker.

Musik är aldrig helt objektivt. Just att en viss klick anser sig ha objektivt rätt gör att forumet har haft många bråk, just p g a det. Nu har en hel del av dessa försvunnit (sån tur är) så det känns bättre nu. Men det finns fler ouppklarade bråk som ligger och pyr i bakgrunden som dessa s k objektivister mkt ligger bakom.

Allt detta är min åsikt.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:41:01  Show Profile Send matså a Private Message
Skiier, anej, min Pappa är starkast!!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:42:37  Show Profile Send srv a Private Message
På med en platta blues nu innan bängen börjar tråla.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:47:02  Show Profile Send henricsson a Private Message
nin
I respect your opinion.
Men jag tycker att musik är fysik o därför objektivt. Iaf innan det når våra öron (där preferenser o annat gör sitt).

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:47:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det är min åsikt.

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/05 :  00:10:12  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Vore intressant med en Gallup om avdelningen "Hifi" bör existera eller ej. Diskussionerna här handlar ju i nio fall av tio om allt annat än hifi och är väl därför tämligen överflödiga. De andra avdelningarna täcker ju med råge in alla intressanta områden.

Ja ja, bara en fundering. Hoppas man inte trampade någon på tårna nu igen...

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/05 :  00:14:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Naturligtvis kan det för känsliga personer vara känsligt med kritik mot de märken man själv äger.
Jag kan inte nog instämma i att det är ändå bara apparater och vi uppfattar musik olika.
Likväl måste ju apparater och företeelser kunna tåla att diskuteras annars bildas ju en förlamande tystnad.

Det tillhör medlemarna på Forumet att kunna skilja på apparat och person, aldrig använda peronliga tillmälen, men även att tåla viss kritik i sakdiskussionen och ett och annat godmodigt skämt.
Detta är en hobby där ljudideal likväl som apparater skall kunna diskuteras med vederbörligt hänsynstagande till varandras åsikter utan att det spårar ur. Vad medlemmarna klarar av och tål, och vad de kan begränsa sig till bildar takhöjden på diskussionerna.

Lite större tolerens för kritik på olika apparater och lite mera tolerens för att vi tycker olika skulle nog göra det hela mer smärtfritt. Det är som sagt bara en hobby, inte avgörande för liv och lem.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000