Author |
Topic |
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 00:35:31
|
patrikf: Även om du fick något mindre nyanserat svar i tråden så hade du ju helt enkelt kunnat låta bli att nappa på betet så hade det inte behövt tragglas. Om man läser Linn-tråden så är det ju en överväldigande majoritet vettiga inlägg, och ett par som kanske inte tillför så mkt. Inte mer med det, det är så när man diskuterar i grupp öga mot öga och i ännu högre utsträckning när man är på ett "anonymt" forum.
Jag tycker det alltid verkar bli upphausat alla ev. diskussioner som inte exakt följer tråden så fort Linn kommer med. Jag har själv rakt igenom ett Linn-system men nog inser jag att det finns andra produkter som är minst lika bra eller bättre. Jag har jämfört med ett par märken och det system jag har föll mig i smaken men jag tvivlar inte på att det gått att hitta ett bättre system för pengarna om jag gjort en grundligare marknadsundersökning. Å andra sidan finns det de som tycker att just deras märke är mkt bättre än allt annat, finns de som tycker krells prylar är klart bäst och de finns de som tycker QRS högtalare är det bästa som hänt hifivärlden. Inte mer med det, allt är trots allt subjektivt och man få helt enkelt undvika att fördjupa sig i de inlägg som är lite "enkelspåriga". På samma sätt som man läser en dagstidning hinner man inte med allt utan skummar och klarar sig bra på det.
Det är trots allt ett forum på hobbynivå, jag fascineras som Linn-ägare över att det blir så mkt snack när det märket kommer på tal. Helt ärligt så förstår jag inte vad som skiljer ut det från mängden...upplys mig gärna någon!
// Daniel |
www.linnforum.se |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 01:18:46
|
Tyvärr det att Linnfilosofin, i alla fall för ca. 15 år sedan, var väldigt kaxig och dömde ut alla andra märken, det fanns bara "stampa takten", man skulle bara ha Linn rätt igenom osv., ett närmast sektliknande resonemang. Om detta är sant än idag vet jag inte, men ryktet kvarstår i alla fall tydligtvis. Även om jag hyllar min Lp 12:a djupt så köpte jag inte resten av konceptet då det stod mig upp i halsen, utan valde andra produkter istället.
Jag kan tänka mig att detta ligger Linn i fatet även om nu filosofin skulle ha ändrats vilket jag hoppas. OBS. Detta är endast en teori jag har utifrån tidigare egna erfarenheter. I övrigt håller jag med dig att Linn är ett märke bland andra med sin ljudfilosofi. |
Bravo |
|
|
Julle Jansson
Member
63 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 04:57:24
|
En sak som ofte verkar starta bråk är att folk paratar om olika saker, och inte förstår det. Bl.a. alla objektivt vs. subjektivt trådar brukar ju vara ett sjujäkla bråkande om hurvida välljud är någonting mätbart o.s.v. "Objektivisterna" pratar om den fysyska världen och "subjektivisterna" om upplevelsen. Två helt olika saker. Om folk skulle kunna reda ut detta först känns det som hälften av allt bråkande är löst. Folk tar inte heller och förklarar vad man vill åstadkomma med sin anläggning och hobby. Någon som tycker att rörljud är väldigt trevligt och gör musikupplevelsen bättre har en helt annan inriktning än någon som efterstävar en så god och neutral återgivning som möjligt. Ingendera är fel, men resulterar ofta i gräl om man tror man diskuterar samma sak. Många medlemmar respekterar inte heller vad andra kommit fram till när man utrett någonting, vad det nu kan vara. Man behöver inte svälja allt man hör, men anser man någon vara ute och cykla fullstänigt får man också vara beredd på att bevisa det. Annar blir det bara ett evigt spekulerande som inte resulterar i någonting. |
|
|
krang
Member
434 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 08:46:08
|
Tack. Nu vet vi vart vi kan ta vägen för att avreagera oss. Fyfan vilken jobbig sida. Jag fick en känsla av kraftful aggression när jag läste dom första orden. Jag skulle kunna slå-ner folk på stan för sånt där =D |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 15:48:25
|
Julle Jansson, Ja, som du själv skriver så förstår inte du heller kanske. Någon som tycker att rörljud är väldigt trevligt och gör musikupplevelsen bättre har en helt annan inriktning än någon som efterstävar en så god och neutral återgivning som möjligt.
Ja, och varför tror du inte att han som har en rörförstärkare eftersträvar god och neutral återgivning? JAG gör det iaf!
"Objektivisterna" pratar om den fysyska världen och "subjektivisterna" om upplevelsen.
Så du menar att dom som anser sig vara objektivister inte har några upplevelser? Den skillnaden jag tycker att det är mellan dom två olika lägren är att dom "objektivisterna" ser på mätvärden och sedan lyssnar medans subjektivsten gör tvärt om. Båda lägren använder mätvärden och lyssningsintryck, medans "objektivisten" förlitar sin hörsel på värderna medans "subjektivisten" litar på sin hörsel över värderna.
Sedan så säger jag ännu en gång att musik är ALDRIG helt objektivt. Om man påstår det kan man ju berätta för mig vilken musik som är objektivt bäst musik. |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 17:36:23
|
"Någon som tycker att rörljud är väldigt trevligt och gör musikupplevelsen bättre har en helt annan inriktning än någon som efterstävar en så god och neutral återgivning som möjligt."
Berätta om dina erfarenheter av rör Julle Jansson... |
Erik Andersson for president! |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 18:23:03
|
Håller med Julle Jansson, mycket bråk uppstår för att man pratar om olika saker. |
|
|
hifidreamer
Member
197 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 21:56:27
|
Tjena!
Allt handlar om olika åsikter om olika saker. Tänk om det bara fanns ett enda hifimärke. Vad skulle man då diskutera om på forumet. Huruvida svart eller silvergrå färg låter bäst? Man kan väl visa ett visst mått av artig ödmjukhet inför olika åsikter medan man uttrycker sin egen. |
|
|
Topic |
|